Welke alg en wat eraan te doen?


Nathalie13

Member
Lid geworden
5 maart 2022
Berichten
24
Leeftijd
36
Hoi,

Ik heb al een tijdje last van onderstaande alg. Ik dacht eerste zwarte puntalg, maar nu komen er ook draadjes uit, dus dacht ik aan baardalg? Zie foto hieronder. Welke alg is dit? Of zijn m’n planten ziek ofzo?

Wat kan ik hieraan doen? Op het internet vind ik de tips zo vaag.

Ik heb mijn aquarium nu bijna 3 maand. Hij is 120 liter. Er zitten 6 white fins in en 5 otocinclussen. M’n licht brandt 8u per dag op de middelste lichtintensiteit (lamp is de JBL led solar natur). Is dit te veel, te weinig? En ik geef om de 2 weken All in one plantenvoeding van Planted Box.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Groetjes,
Nathalie
 

Bijlagen

  • BE60CA57-205B-45B6-AACA-9854D1103A76.jpeg
    BE60CA57-205B-45B6-AACA-9854D1103A76.jpeg
    232.6 KB · Weergaven: 89
  • C614837C-EA79-4649-ADD2-F7AE79121220.jpeg
    C614837C-EA79-4649-ADD2-F7AE79121220.jpeg
    207 KB · Weergaven: 92
Als ik foto 2 inzoom dan zie ik lange en vertakte haren en dat is Staghorn wat je vaak ziet bij een verhoogde nh3/4. weet je de waterwaarden en heb je wellicht recent last gehad van nh3/4.

 
Bedankt!
Ik heb even de link gelezen die je toevoegde. Daar wordt gesproken over "het substraat", bedoelen ze daarmee wat er op de bodem ligt (zand, grind...)? Er staat dat deze alg veroorzaakt kan worden door een ammoniumpiek, door bv. het omwoelen van het substraat. Ik heb inderdaad vorige week ofzo mijn zandbodem gekuist door dit om te woelen met zo'n stofzuigertje. Mag dat niet?
Als oplossing geeft deze site: het substraat schoonmaken en de filter kuisen. De filter heb ik toevallig gisteren net gekuist. Maar hoe maak ik dan het substraat precies schoon?

Ik vermoed dat ik misschien ook m'n plantenvoeding te weinig toevoeg.
Ik zal straks ook eens de waterwaarden nog eens meten. Deze meet ik om de paar weken en is tot nu toe wel oke geweest. Maar nu is het weer een aantal weken geleden.
 
Ja daar bedoelen ze ook de bodem mee en je krijgt dan vaak ongewenste stoffen in het water dus daar kan mede de oorzaak liggen. In de bodem zitten bacterien en die moet je eigenlijk zo min mogelijk verstoren.
Ik doe het zeer zelden en dan ook vaak nog deel voor deel.
 
Ja daar bedoelen ze ook de bodem mee en je krijgt dan vaak ongewenste stoffen in het water dus daar kan mede de oorzaak liggen. In de bodem zitten bacterien en die moet je eigenlijk zo min mogelijk verstoren.
Ik doe het zeer zelden en dan ook vaak nog deel voor deel.

Hoe moet je dan de bodem kuisen? Want die krijgt bij mij op den duur een donker laagje (heb filterzand)
 
Hoe moet je dan de bodem kuisen? Want die krijgt bij mij op den duur een donker laagje (heb filterzand)
Dat grind wat ik op de foto zie kan je, wanneer je dat nodig vindt, met een slang wat afzuigen zonder verder in de bodem te woelen.
 

Terug
Bovenaan