Welke alg is dit en kan ik er iets tegen doen?

M

Marco70

Guest
Goedenavond allen,

Sinds half mei heb ik na jaren zonder aquarium deze hobby nieuw leven ingeblazen.
Ik heb een Juwel Lido 120 en heb er weer veel plezier in. Helaas word ik nu toch geconfronteerd met een voor mij vreemde alg in mijn aquarium (zie foto)
Is er iemand die mij kan vertellen wat voor alg dit is en vooral hoe ik die zou kunnen bestrijden?
Voor het gemak heb ik het standaard vragenlijstje ingevuld:
  1. Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
    120 liter; draait drieënhalve maand
  2. Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
    Gemeten met teststrip: PH 7.5; NO2 0; NO3: 0; PO4 ?; KH 6; GH tussen 6 en 10; temp 24
  3. Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
    Wekelijks 25%
  4. Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
    Sinds twee weken gestart met Dennerle V30, volgens gebruikershandleiding
  5. Voeg je CO2 toe aan het water?
    Ja, ongeveer 60 bpm, met magneetventiel dus niet 's nachts
  6. Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
    Nee
  7. Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
    Standaard meegeleverde LED-verlichting. Gloednieuw, brandde eerst 10 uur per dag, sinds een paar dagen verlaagd naar 8 uur per dag
Verder denk ik dat de foto's voor zich spreken en hoop ik dat iemand een goed advies heeft....

Groet, Marco
IMG_20200815_131250106.jpg
IMG_20200821_200633584.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een nitraatwaarde van 0 geeft wel een tekortje aan. En je fosfaat? Verder zie ik dat het vooral hoog bovenin zit bij t licht. Een garnaal weet hier wel raad mee! Maar pakt de oorzaak niet aan 🤪 ik zou je tekorten aanvullen of je licht dimmen/verkorten. CO2 daar heb ik geen kennis over :) succes en fijne avond!
 
Hoi Marco

We zijn een soort herintreders broertjes op afstand :ROFLMAO::ROFLMAO:

Wat jij ziet is een beetje de Juwel verzuchting, hun LED's hebben eigenlijk te veel licht en zonder dikke investering als een Heliolux heb je weinig opties
Maar ik heb wel een tip voor je, Ik neem aan dat jij ook een Daylight en een Natural led hebt, iig ik heb de daylight achter gezet en ondersteboven geplaatst zodat hij tegen de kap aan schijnt en om nog meer te dimmen heb ik een paar rolletjes bakpapier van 10cm breed en met plakband in drieën over het buisje verdeeld..
Voila, nog licht bij de vleet maar het felle is er wel heerlijk van af zo
Heb je wel de T5 dan zou ik zwz de daylight eruit gooien en een Amazon plaatsen

En drijfplantjes in je bak doen.. overal goed voor en ook voor een zachte natuurlijke schaduw
En met jouw bestand kun je ook prima een stuk of 6-8 Japonica's plaatsen super alg opruimertjes en nog geweldig leuk om te zien ook
 
Je nitraat moet inderdaad omhoog en voldoende zijn net als de fosfaat. Bij een kh van 6 moet de ph stukken lager dan 7.5 want nu heb je erg weinig co2 en ik zou dus meer co2 toevoegen en een dropchecker gaan gebruiken voor de kleur.
 
Goeiemiddag,

Heel veel dank voor de reacties!
Het fosfaatgehalte heb ik niet kunnen meten omdat ik (nog) geen uitgebreide testset heb en de stripjes dit niet kunnen. Het verhogen van het nitraat en fosfaat, doe ik dat met plantenvoeding die dit bevat of is het beter om dat apart toe te voegen?

We zijn een soort herintreders broertjes op afstand :ROFLMAO::ROFLMAO:
Nou, een herintreder op dit gebied ben ik zeker maar dit keer moet en zal het me lukken :cool:

Ik neem aan dat jij ook een Daylight en een Natural led hebt, iig ik heb de daylight achter gezet en ondersteboven geplaatst zodat hij tegen de kap aan schijnt
Dank voor deze tip! Ik heb inderdaad deze lampen en ze nu ook verwisseld en de daylight omhoog gericht. Scheelt aanzienlijk in de felheid van het licht.

Een paar Japonica garnalen komen er zeker nog. Erg mooie diertjes en leuk om naar te kijken inderdaad. Hier in de buurt worden via Marktplaats mini-Japonica's aangeboden maar elders op dit forum begreep ik dat dat waarschijnlijk een heel andere garnaalvariant is dus even kijken waar ik deze het beste kan aanschaffen.

Groet, Marco
 
Je kan op aquariumbemesting.nl losse poeders kopen zoals de kaliumnitraat en kaliumfosfaat om deze beide te verhogen. Dat is makkelijk sturen met een stockoplossing en het is vrij goedkoop. Je kan ook voor een All in One gaan maar goed soms moet je wat bijsturen en dan wil dat niet met de AIO.
 
Terug
Bovenaan