Wat is er nieuw

Welke alg is dit en wat kan ik doen

Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Beste forumleden ,

ik zou graag willen weten wat voor alg dit is en wat ik zou moeten doen om dit weg te krijgen ?

hier volgen 3 foto’s.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen .
 

Bijlagen

  • E178D5DB-6D04-44A0-8F70-C9038668F4A5.jpeg
    E178D5DB-6D04-44A0-8F70-C9038668F4A5.jpeg
    217.5 KB · Weergaven: 127
  • 20E923B6-15E6-4E10-BBBF-244D87751CFC.jpeg
    20E923B6-15E6-4E10-BBBF-244D87751CFC.jpeg
    268.6 KB · Weergaven: 128
  • DF5B12C1-8174-4D18-A032-21D435B9BB3D.jpeg
    DF5B12C1-8174-4D18-A032-21D435B9BB3D.jpeg
    281.9 KB · Weergaven: 132
De eerste foto lijkt op staghorn alg. Volgens mij heeft dit te maken met stroming en vervuiling. De alg kan ontstaan bij een (kleine plaatselijke) ammonium piek.

Heb je de bak net opgestart?
 
Nee de bak draait als een tijd
 
De eerste foto lijkt op staghorn alg. Volgens mij heeft dit te maken met stroming en vervuiling. De alg kan ontstaan bij een (kleine plaatselijke) ammonium piek.

Heb je de bak net opgestart?
Ammoniakpiek; te lage stroming en issues met je ferts, wat heel lokaal kan ontstaan. Ik heb gister een pluk ontdekt vlak onder m'n outflow; vrij logisch want daar blaast ie de voeding weg van de plant.
Je kunt lokaal wat easycarbo met een spuitje doseren; dagelijks 1 á 2 ml tot het rood kleurt en weggaat. Je kunt aangetaste bladeren ook snoeien en weghalen.
 
Inderdaad Staghorn is ook mijn vermoeden. Een oorzaak kan liggen in een ammonium piek welke kan ontstaan door het woelen in de bodem, bijvoorbeeld. Verplanten kan zoiets veroorzaken. Bekijk, hoe dan ook je bodem eens goed naar mogelijke vervuiling. Je filter moet daarbij betrokken worden ook daar is vervuiling uiteraard mogelijk. Maar een minder goede watercirculatie wil ook bijdragen aan de vorming van Staghorn. De boel in ieder geval reinigen en water verversen gaat je helpen. Dat schoonhouden moet je dus regelmatig doen naast het verwijderen van je alg. Nu is het zaak om te zorgen dat je planten het goed gaat doen dus zorg voor plantenvoeding. Vergeet daarbij niet de bodemvoeding. Je vissen moet je niet te veel voeden om extra vervuiling tegen te gaan.
 
Inderdaad Staghorn en ik weet niet of je onderhoud aan de filter of bodem hebt gedaan maar zo ja dan kun je soms ook daarna een tijdelijke piek krijgen van nh3/4.
 
Hoe vaak ververs je water en hoeveel % per keer?
4 dingen kunnen algen uitroeien.
1. Water wisselen. Meest belangrijke
2. Verlagen van verlichting naar 6uur per dag
3. Co2. Pas wel hiermee op dat je vissen niet gaat vergassen.
4. Schonere bak. Maak je ramen schoon. Troep uit de grind of raak dit nooit aan. Hal zichtbare alg zoveel mogelijk weg.
Na paar maanden moet je weinig tot geen algen hebben.
Ik doe als me uit komt 2x 50x water wisselen per week en anders een keer 50%.
Voeg ook voldoende vloeibaar mest in je bak regelmatig. Pas hier meer wel op. Als je planten dat niet kunnen opnemen door weinig licht of CO2, wordt dit tot algen omgezet. Begin met weinig en verhoog de dosis. Succes.
 
Je kunt lokaal wat easycarbo met een spuitje doseren; dagelijks 1 á 2 ml tot het rood kleurt en weggaat.
Mijn ervaring is dat dit bij staghorn alg niet werkt..

Volgens mij valt het ook niet onder de roodwieren en kleurt het niet rood. In een bad met easy carbo of H2O2 (buiten het aquarium uiteraard 😋) werd het eerder kleurloos dan rood.
 
Mijn ervaring is dat dit bij staghorn alg niet werkt..

Volgens mij valt het ook niet onder de roodwieren en kleurt het niet rood. In een bad met easy carbo of H2O2 (buiten het aquarium uiteraard 😋) werd het eerder kleurloos dan rood.
Volgens mij is het ook geen roodwier maar dood van carbo gaat het wel.
 
Mijn ervaring is dat dit bij staghorn alg niet werkt..

Volgens mij valt het ook niet onder de roodwieren en kleurt het niet rood. In een bad met easy carbo of H2O2 (buiten het aquarium uiteraard 😋) werd het eerder kleurloos dan rood.
Jazeker is het een rode algensoort;

"Staghorn algae (Compsopogon sp.) are a species of red algae that form long strands of coarse gray-green growths, sometimes up to six inches or more in length, which wave around in the current. Interestingly, if you take a piece of Staghorn algae and soak it in alcohol, it will turn red." (link)

"Compsopogon caeruleus is a species of red algae that lives in fresh water." (link2)


Als de easycarbo bij jou nie werkt; heb je te weinig of te kort gedoseerd zou ik zo op het eerste gezicht willen stellen.
 
Hier spreekt men eerder van wit en roze na een carbobehandeling.

Wit/grijs werd het. Het was een groen/grijs tint en het groen was verdwenen na een dag in de carbo. Maar het kleurde niet roze of rood.

In iedergeval, als ik hier soms een plukje heb dat groeit het altijd aan een plantenblad dat midden in de uitstroom van het filter staat 🤔 en meestal verdween het ook weer vanzelf (na meer stabiliteit).
 
Volgens mij verdwijnt deze alg ook wel weer inderdaad als de nh3/4 piek voorbij is.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan