Wat is er nieuw

Welke alg is dit? Ik kom er niet uit

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BBrriiggiittee
  • Startdatum Startdatum
B

BBrriiggiittee

Guest
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op het forum. Ik loop al een tijdje te speuren maar kan niet vinden wat voor alg ik in mijn aquarium heb zitten. ( ik denk dat het een alg is) Is er iemand die het weet? Ik heb een foto bijgevoegd. Bedankt!
20190912_115425.jpg
 
Ik denk GDA (green dust algae). Word in de meeste gevallen veroorzaakt door een tekort in CO2 en/of voeding.
 
Hallo en welkom..


Zo te zien is het groenewier alg dat vaak onstaat door te weinig fosfaat en Co2 met veel licht en mogelijk ook gebrek aan plantenvoeding voor de planten als je die hebt in het aquarium.
Wat je eerst zou moeten doen is je water waardes meten en ook je fosfaat en nitraat gehalte dan kunnen we een beter overzicht krijgen waar het tekort in zit.
 
Hoi bedankt voor jullie reacties! Mijn nitraat zit tussen de 10 en 25 als ik het zo meet. Voor fosfaat heb ik geen meetspullen nog in huis. Ik ben sinds 2 weken wel gestart met CO2 toevoegen via een diffuser. Het zit overigens alleen op de ornamenten en niet op de plantjes. Ik ga vandaag maar even wat water verversen en wat plantenvoeding toevoegen sowieso!
 
Als ik op groene wier alg en green dust algae zoek lijkt dit weer net wat anders. Het is een beetje gel-achtig. Maar misschien omdat het beginnend is dat het nog niet zo herkenbaar is.
 
Kun je wellicht een goede close up van een stukje alg maken want ik vindt het zelf ook lastig te zien zo:sorry:.
Het lijken mij echt harige toefjes toe maar ja ik kan het verkeerd hebben.
 
hmm ik zie dat het niet echt scherp wordt...Het lijken niet echt haartjes. Meer gel-achtige groene dotten. Ze zitten ook alleen in het bovenste deel van het aquarium. Dicht bij het licht.
 
Het zou ook een mos soort kunnen zijn meegekomen met je plantjes? Hier is het ook niet goed te determineren.
 
Ik heb ze nu handmatig maar grotendeels verwijderd. Het voelt echt als een soort gel aan. Water deels ververst en wat plantenvoeding...hopelijk werkt het
 
Persoonlijk vind ik het wel mooi 😀
 
Haha ja het is nog niet storend. Maar ben bang dat straks de hele bak groen is:s
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: ondanks of dankzij?
      Terug
      Bovenaan