Welke alg is dit?

RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Berichten
741
Beste leden..

Ik heb enige tijd last van een beetje alg.. het ene moment denk ik dat het een draadalg is en het andere moment een baard.
Nu ben ik op het punt gekomen dan de alg me echt begint te storen dus deze moet aangepakt worden.

Te beginnen bij het bepalen van de soort:

20181214_132407.jpg
20181214_132338.jpg
20181214_132416.jpg
 
Damn.. dat word dus een moeilijke om kwijt te raken.

Hij ontwikkeld zich inderdaad op een plek waar de circulatie waarschijnlijk het minst is. Bovenkant van een bos belgisch groen. Midden van de bak richting achterkant maar wel aan het wateroppervlak.

Moet ik nu echt mijn uitstroom vol op de planten gaan plaatsen zodat meer circulatie ontstaat?
 
Inderdaad Staghorn wat je vaak ziet bij een nh3/4 piek.
 
Die heb ik de afgelopen 2 weken 3 keer gemeten altijd 0.

Kan natuurlijk altijd zijn dat ik hem net gemist heb. Maar heb niks aan filter of bodem gedaan laatste tijd dus lijkt me dat ook sterk
 
Laatst bewerkt:
Goedje van HS Cupracell werkt heel effectief tegen staghorn algen, oorzaak is vaak omwoelen van het substraat of planten verzetten in een aquarium, maar ook teveel/te goed je filter reinigen kan dit veroorzaken.
 
Dankje ed ik wil natuurlijk eerst proberen de oorzaak aan te pakken voordat ik met middeltjes ga bestrijden. Heb het filter vorige week open gehad omdat ik het voorfilter verwijderd heb wegens overbodigheid. Het filter zelf heb ik niet schoon gemaakt omdat daar niks aan schoon viel te maken :p bak draait pas een week of 8.
 
Damn.. dat word dus een moeilijke om kwijt te raken.

Hij ontwikkeld zich inderdaad op een plek waar de circulatie waarschijnlijk het minst is. Bovenkant van een bos belgisch groen. Midden van de bak richting achterkant maar wel aan het wateroppervlak.

Moet ik nu echt mijn uitstroom vol op de planten gaan plaatsen zodat meer circulatie ontstaat?
Zorgen voor een goede waterdistributie wil niet zeggen, "uitstroom vol op" maar draagt er zorg voor dat bemesting vormen alle hoeken en gaten bereiken. Verder moet je eens goed kijken of je geen last hebt van vervuiling in je bodem of filter. Er kan bijvoorbeeld een ammoniumpiek ontstaan wanneer je in je bodem bezig bent.
 
De bak is nog vrij jong met 8 weken dus wellicht dat het plaatsen van de bewoners toch wat nh3/4 heeft veroorzaakt en dit is niet altijd meetbaar.
 
Terug
Bovenaan