welke alg is dit?

Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Berichten
148
Leeftijd
37
Hallo allen,

Iets meer dan een maand geleden een draaiende rio350 overhoop gehaald. Alle planten eruit etc voor. Filter en bodem zijn verder behouden gebleven. Verlichting 8300lumen daytime matrix op 75% sterkte 8uur per dag.

Foto na inrichten
IMG_20200112_200252.jpg


Ik voeg CO2 toe en bemest met een alles in 1 volgens EI. (Na verversen 10ml, daarna elke dag 5ml) Verder capsules bij wortels.

Waterwaardes vlak voor 50% verversing
pH 7.3
NO3 10
PO4 2.4
KH 8
GH 7.5
NO2 0
NH3 0

Al redelijk snel begonnen de algen. Ik zal hieronder een paar voorbeelden plaatsen

IMG_20200128_191602.jpg

IMG_20200207_131923.jpg

IMG_20200207_132027.jpg

IMG_20200207_161151.jpg
IMG_20200207_132156.jpg
IMG_20200218_202201.jpg
IMG_20200218_202222.jpg


Ik hoop dat jullie er wijs uit kunnen worden welke algen dit zijn en of ik gewoon geduld moet hebben of maatregelen moet nemen.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • IMG_20200112_200252.jpg
    IMG_20200112_200252.jpg
    177.2 KB · Weergaven: 86
  • IMG_20200112_200252.jpg
    IMG_20200112_200252.jpg
    177.2 KB · Weergaven: 76
Je zit vrij laag met net 10mg co2 zie ik dus dat zou wat hoger mogen in deze bak en ideaal zou zijn zo rond de 23mg. Ook is de no3 niet erg hoog en die zou ook wat hoger kunnen. Je hebt flink gerommeld in de bak begrijp ik enkele weken geleden en daarbij zijn vast stoffen uit de bodem gekomen die voor een algenboost kunnen zorgen.
 
Ik denk dat @jessicapilon het bij het rechte eind heeft v.w.b. het CO2 niveau. Maar misschien mag ik er toch nog iets aan toevoegen. Gerommel in de bodem betekend ook vaak een ammoniumpiek. Dus naast het reinigen van je bak wat beslist nodig is en waar nodig de plantjes ontdoen van al te aangetaste bladeren zou ik ook een paar stevige waterverversingen aanraden. Blijf ook daarna je bak en je planten reinigen!
 
Mijn CO2 zit inderdaad iets aan de lage kant, krijg de indicator met mijn inline atomizer (richting 190bpm) niet verder dan groen/blauwig. Plan is om hier zelf een reactor voor te maken.

Elke week probeer ik zoveel mogelijk schoon te maken tijdens het verversen en heb al weer plantjes uit de bak gehaald om ze daar grondig te kunnen poetsen. De monte carlo's heb ik maar helemaal verwijderd om later opnieuw aan te schaffen als de algen weg zijn. Het mos krijg ik onmogelijk schoon, misschien als ik alles van het hout aftrek en buiten de bak goed spoel.

Welke algen denken jullie te herkennen? Ik dacht zelf vooral aan bruinalg en wat baardalg op hout/monte carlo?
 
Heb je veel oppervlaktebeweging waardoor er co2 ontsnapt? Ik heb een bak van 330 liter en kan met 120 bellen met de JBL inline met gemak de ph van 8 naar 6.8 verlagen.
 
Oppervlaktebeweging is wel aanwezig maar minimaal en afhankelijk van de hoek van de spraybar langs de achterwand
 
Oppervlaktebeweging is wel aanwezig maar minimaal en afhankelijk van de hoek van de spraybar langs de achterwand

Wanneer er een rimpeling in het oppervlakte water zit is dit voldoende! Maar misschien moet de CO2 instroom in je atomizer wat verhoogd worden. Dat kan toch gewoon? Werkt je atomizer wel goed? Zie je bellen in je bak?
 
De hele bak zit onder de kleine bellen, zie foto.
IMG_20200219_210206.jpg


Maar denken jullie dat het bruinalg is?
 
Aan je ramen te zien wel. Maar dat zijn niet de enige algen en ik zou de bladeren even zo schoon mogelijk proberen te maken want er ligt nogal wat vuil op volgens mij en sterk bealgde bladeren verwijderen.
 
Volgens mij is het vuil op de blaadjes ook een vorm van bruinalg. Zie 4e foto beginpost waar de rode plant er helemaal onder zit.

Zou het ook verhoogde silicaat uit de zandbodem kunnen zijn die de alg veroorzaakt?
 
Ik blijf van mening dat een verhoogd silicaat geen algen veroorzaakt maar wel dat het een voedingsbron is voor aanwezige bruinalgen. Met het overhoop halen van de bak/bodem ben je denk ik wel een deel van de goede bacterien verloren waardoor je nu wat bruinalgen hebt. ook de verhoogde nh3/4 zal een boost zijn geweest. Rust is nu denk ik belangrijk zodat alles zich kan herstellen.
 
Bruinalg komt nogal eens voor bij opstartende aquariums en ook wel eens bij een licht tekort. Maar ik neem aan dat we het hier niet over een licht tekort hebben. Wel over een CO2 tekort. Mar je moet beslist bezig met reinigen. Alleen al je raam! Maak alles goed schoon en hou dit zo! Als eerder gezegd bodem en bladeren reinigen. Misschien zelfs je filter. Te sterk aangetaste bladeren verwijderen. Waterverversen.
Dan even over je CO2 toevoer. Ik meen bijna een mist van bellen te zien. Wanneer je werkt met een atomizer lijkt me dit niet goed. Ik heb lang een diffuser in mijn bak gehad die het beter deed dan wat ik hier meen op te merken. Zit alles wat dat betreft wel goed in elkaar?
 
morgen staat weer een grote schoonmaak gepland :thumbs: De CO2 ga ik aanpakken door een reactor te maken, hopen dat die wat efficienter werkt. Mn 2 kg fles was in 3 maanden leeg met deze atomizer.....

Het raam lijkt zo vanaf de zijkant erger dan het is, van voor moet je moeite doen om het te kunnen zien. 12 dagen geleden is het raam voor het laatst ont-algd. Bodem zuig ik elke week met de slang schoon. Komende week eens zien hoe snel het weer terug komt na de schoonmaak.
 
morgen staat weer een grote schoonmaak gepland :thumbs: De CO2 ga ik aanpakken door een reactor te maken, hopen dat die wat efficienter werkt. Mn 2 kg fles was in 3 maanden leeg met deze atomizer.....

Het raam lijkt zo vanaf de zijkant erger dan het is, van voor moet je moeite doen om het te kunnen zien. 12 dagen geleden is het raam voor het laatst ont-algd. Bodem zuig ik elke week met de slang schoon. Komende week eens zien hoe snel het weer terug komt na de schoonmaak.

Zo'n raam moet je van de zijkant bekijken en reinigen. Dit zijn (ook) algensporen! 12 dagen geleden? Je moet er nu even elke dag mee bezig om de boel schoon en stabiel te krijgen. Je moet dat reinigen niet onderschatten als ik je deze raad mag geven.
 
Vandaag rechter stuk hout uit bak gehaald en alle anubias eraf gehad en geschrobd. Alle stengelplanten eruit om de alg onder kraan weg te spoelen. Bodem afgeheveld en ruit schoon.

Nu hopen dat het steeds verplanten van de stengels niet weer meer bruinalg veroorzaakt
 
Algen spoel je niet zomaar van een blad af behalve dan misschien dat je bruinalg makkelijk kan wegwrijven.
 
We zijn ongeveer een maand verder en er zit ondertussen wat verbetering in de bak. Ik denk dat een aantal zaken geholpen hebben.

- geduld, deel van de oorzaak zal de flinke verstoring en het wroeten in de bak zijn geweest.
- planten veelvuldig onder de kraan van algen ontdoen. Te slechte planten helemaal verwijderd, hierdoor minder rottende blaadjes. Beschadigde planten lekken ook ongewild voeding voor algen in het water, dit is nu ook minder.
- co2 toevoer verbeterd met zelf gemaakte cerges reactor aangesloten op pH controller. (ingesteld op pH 7.0)
- licht iets teruggeschroefd van 75 naar 70%. Nu 5810 lumen. Zit nu aan de lage kant met +/-20lumen/liter

Wat mij wel opvalt op dit moment is dat er wat kleine zwarte pluisjes op het filterzand groeien. Hieronder een paar foto's. Kan dit veroorzaakt worden door voedingsstoffen overschot in de bodem? Er zitten nu namelijk osmocote pillen van tuinkabouter op plekken waar nu geen planten meer staan. Bodembedekkers zijn allemaal verwijderd en komen over een tijdje pas weer terug als ik zeker weet dat de boel stabiel is.

IMG_20200325_133231.jpg

IMG_20200325_133518.jpg

IMG_20200325_133627_1.jpg
 
Wat mij wel opvalt op dit moment is dat er wat kleine zwarte pluisjes op het filterzand groeien.

Ik denk dat daar door de circulatie te weinig co2 komt. Als je met een spraybar werkt dan ketst de voorruit de uitstroom naar beneden af en dan via de bodem gaat het naar achteren. Echter legt het water dan een vrij lange weg af en co2 is een gas wat dus onderweg zal opstijgen en daarom kun je nu wellicht daar een tekort hebben.
 
Ik zal de dropchecker eens vlak boven de bodem hangen om te zien of hij daar groen blijft
 
Ik had het ook bij de Fusion 120 en zag daar duidelijk minder co2 bij de bodem maar goed die bak is wel 50 diep en 60 hoog en dat heeft ook invloed lijkt me zo toe bij de distributie van voeding. Ik heb een lange spraybar gemaakt met gaatjes van 1,5 mm en de circulatie is beduidend minder en er komen amper tot geen plekjes op de bodem meer bij.
 
Hmm ik zie niet echt verschil in dropchecker kleur vlak boven de bodem. Misschien toch maar gewoon wegzuigen en bodembedekker erin....
 
Terug
Bovenaan