Wat is er nieuw

Welke alg is dit?

Keesluijckx

Member
Lid geworden
15 oktober 2019
Berichten
24
Leeftijd
27
Goedenavond,

Sinds net zie ik een alg die ik in een eerdere bak ook had. Nu heb ik ook een co2 systeem en ik ben erg benieuwd welke alg dit is en hoe ik het kan bestrijden/voorkomen.
1609351586930540707311491894866.jpg
 
Beetje late reactie, maar dit is geen alg maar een schimmel, die verdwijnt vanzelf weer.
 
Ik zie hier inderdaad zeker baardalg (de 'plukjes' of 'kwastjes' zeg maar). Ik heb net een lange periode van bestrijding achter de rug, dus herken het direct.

Het lijkt wel op de foto of het wittig is. Dat zou mooi zijn want dat betekent dat het aan het afsterven is.
Dat is op zich wel bijzonder, want baardalg sterft niet zomaar. Voeg je toevallig ook easy carbo toe?

Maar als het inderdaad witte plukjes baardalf zijn, dan zou je In dat geval, vlak voor een grote waterwissel, het er heel makkelijk af moeten kunnen borstelen met een tandenborstel.
Daarna de waterwissel en dat zou het weg moeten blijven (als de oorzaak weg is uiteraard)
 
Je kan het even voor de zekerheid in een emmer met heet water leggen, niet kokend, en het dan even afborstelen.
 
Ik zie geen schimmel, maar wel duidelijke plukjes baardalg.
 
Rechts zie je wel iets van een wittige gloed maar dat komt denk ik door de foto en ik denk dat Wim daar met zijn reactie op doelde.
 
Op de foto zie ik baardalg. Wat dan weer wijst op: A. CO2 tekort, B. te veel CO2 wisseling, C. Een minder goed waterdistributie.
Ik zet elke dag de co2 zelf aan op het moment dat ik thuis ben van werk, en als ik thuis werk als het licht aan gaat. Dit varieert dus idd. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik heb juist het gevoel dat het verder vrij constant is.
 
Ik zet elke dag de co2 zelf aan op het moment dat ik thuis ben van werk, en als ik thuis werk als het licht aan gaat. Dit varieert dus idd. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik heb juist het gevoel dat het verder vrij constant is.
Je verlichting en je CO2 magneetventiel op een tijdschakelaar aan sluiten. De analoge tijdschakelaars zijn helemaal niet duur.
 
Een uur voor het licht aan gaat kan de CO2 ingeschakeld worden en een uur voordat het licht uit gaat kan de CO2 weer uitgeschakeld worden.
 
Je verlichting en je CO2 magneetventiel op een tijdschakelaar aan sluiten. De analoge tijdschakelaars zijn helemaal niet duur.
Ik ga een magneetventiel aanschaffen en een tijdschakelaar. Bedankt!

Nu is er een ander probleem opgedoken. Zoals op de foto te zien is, is het gras en het zand aan de vol beplante kant van het aquarium erg mooi en netjes.

Maar aan de kant van het stuk hout dat ik eerder liet zien, zit er meer alg op de bodem en het gras. Zal dit door het licht bijvoorbeeld kunnen komen?
 

Bijlagen

  • 16136589356482488820620142441438.jpg
    16136589356482488820620142441438.jpg
    471.6 KB · Weergaven: 80
Ik ga een magneetventiel aanschaffen en een tijdschakelaar. Bedankt!

Nu is er een ander probleem opgedoken. Zoals op de foto te zien is, is het gras en het zand aan de vol beplante kant van het aquarium erg mooi en netjes.

Maar aan de kant van het stuk hout dat ik eerder liet zien, zit er meer alg op de bodem en het gras. Zal dit door het licht bijvoorbeeld kunnen komen?
Goed om te weten dat ik het licht 'maar' 7 uurtjes aan heb. Dubbele tl is het.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan