Wat is er nieuw

Welke alg is dit?

Maxv

Member
Lid geworden
27 december 2020
Berichten
23
Leeftijd
34
Ik zit met beginnende alg.
Ik zou graag weten welke alg dit is en hoe kan ik er voor zorgen dat dit minder wordt.

Mijn waterwaardes weet ik niet die zou ik moeten laten testen.
Mijn led verlichting staat 10 uur per dag aan.

Verder heb ik 2 filters draaien op mijn aquarium dat is de interne filter van mijn juwel vision 260 en de jbl e902.
Ik heb de spraybar van de jbl over de lengte hangen ongeveer 30 graden naar beneden, de uitlaat van het intern filter staat meer naar het wateroppervlak gericht.

Ik heb co2 er op zitten en mijn dropchekkers zijn beide licht groen heb zo op verschillende plaatsen hangen.

Zie foto's van de alg.

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210309_172733.jpg
    IMG_20210309_172733.jpg
    448.2 KB · Weergaven: 113
  • IMG_20210309_172705.jpg
    IMG_20210309_172705.jpg
    388.4 KB · Weergaven: 106
  • IMG_20210309_172641.jpg
    IMG_20210309_172641.jpg
    341.2 KB · Weergaven: 105
  • IMG_20210309_172624.jpg
    IMG_20210309_172624.jpg
    354.4 KB · Weergaven: 129
Hoelang draait de bak en wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding? Volgens mij zie ik meer dan 1 soort alg maar dat is een beetje onduidelijk.
 
Vooral bij foto 2 meen ik toch baardalg te zien. Deze ontstaat door een CO2 tekort en/of een wisselend CO2 level. In jouw schoenen zou ik de maximale lichtsterkte niet langer dan 8 uur laten branden. Verder kan je je waterdistributie eens goed bezien. Het is wel belangrijk om achter je waterwaarden te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maxv
Dat is beginnende baardalg.

Kan komen door te weinig CO2 of een onstabiel toegevoegde CO2. Dat kan als oorzaak hebben dat de circulatie of de waterdistributie niet helemaal op orde is.
 
Na mijn weten heb ik geen dead spots er in zitten, hoe kom ik er achter of mijn co2 niet stabiel is? Mijn bak draait nu 4 maanden. Ik geef ook planten voeding eens per week wat op het flesje profito staat.
 
Na mijn weten heb ik geen dead spots er in zitten, hoe kom ik er achter of mijn co2 niet stabiel is? Mijn bak draait nu 4 maanden. Ik geef ook planten voeding eens per week wat op het flesje profito staat.
Profito is sowieso al geen complete voeding. Ze bevat geen nitraat en ook geen fosfaat. Om te weten hoe stabiel je CO2 is zouden we al iets moeten weten over de wijze van toediening van je CO2. Verder zijn je waterwaarden van belang als al eerder aangegeven. Als je geen meetmogelijkheden hebt wil je Lfs dit vaak wel voor je doen. Laat dit wel doen middels druppeltesten. En, hoe weet je of je geen dead spots hebt?
 
Ja ok maar weet je de waterwaarden want ook de nitraat en fosfaat zijn erg belangrijk.
Vooral bij foto 2 meen ik toch baardalg te zien
Ja maar wat is dat op foto 3 want dat is onduidelijk vindt ik en dat lijkt me niet echt baardalg toe.
 
Na mijn weten heb ik geen dead spots er in zitten, hoe kom ik er achter of mijn co2 niet stabiel is? Mijn bak draait nu 4 maanden. Ik geef ook planten voeding eens per week wat op het flesje profito staat.
Heb je de hoeveelheid CO2 de laatste tijd nog veranderd of heb je dit al een een aantal weken op hetzelfde niveau?


In profito zit geen nitraat en fosfaat wat planten wel nodig hebben. Mogelijk heb je dit al voldoende in het water doordat de vissen (en visvoer) zorgen voor nitraat en fosfaat. Ook kan er in kraanwater wat zitten.
Door te zorgen dat planten goed kunnen groeien maken de algen minder kant (planten zijn concurrenten).
 
Ja ok maar weet je de waterwaarden want ook de nitraat en fosfaat zijn erg belangrijk.

Ja maar wat is dat op foto 3 want dat is onduidelijk vindt ik en dat lijkt me niet echt baardalg toe.
Op die foto's is e.e.a. inderdaad minder duidelijk te zien vandaar dat ik over foto 2 sprak waar het meer duidelijk is. Maar meer en betere informatie zoals we al aangaven kan meer duidelijkheid geven.
 
Ja ok maar weet je de waterwaarden want ook de nitraat en fosfaat zijn erg belangrijk.

Ja maar wat is dat op foto 3 want dat is onduidelijk vindt ik en dat lijkt me niet echt baardalg toe.
Lijkt op baardalg met zweefvuil in de haren. Helaas heb ik er ervaring mee..
 
Profito is sowieso al geen complete voeding. Ze bevat geen nitraat en ook geen fosfaat. Om te weten hoe stabiel je CO2 is zouden we al iets moeten weten over de wijze van toediening van je CO2. Verder zijn je waterwaarden van belang als al eerder aangegeven. Als je geen meetmogelijkheden hebt wil je Lfs dit vaak wel voor je doen. Laat dit wel doen middels druppeltesten. En, hoe weet je of je geen dead spots hebt?
OK welke planten voeding zou je me dan wel aanraden?

Ik dien de co2 toe met een atomizer van jbl. Ik heb er laatst nog aan gezeten toen ik zag dat mijn dropchekker donkerder werd.

Wat bedoel je met Lfs?
 
Dit meschien een betere foto voor foto 3
 

Bijlagen

  • IMG_20210309_184250.jpg
    IMG_20210309_184250.jpg
    329.4 KB · Weergaven: 87
OK welke planten voeding zou je me dan wel aanraden?

Ik dien de co2 toe met een atomizer van jbl. Ik heb er laatst nog aan gezeten toen ik zag dat mijn dropchekker donkerder werd.

Wat bedoel je met Lfs?
Met je plantenvoeding is niks mee mis. Ze bevat alleen geen fosfaat en/of nitraat. Mogelijk moet je dit dus apart aanvullen. Overigens kan je voor je voeding een kijken bij de poeders van aquariumbemesting.nl zelf aan te lengen met water die aanzienlijk goedkoper zijn. Zo kan je elk deel van je voeding sturen.

Wanneer je de CO2 met een atomizer in e bak brengt zegt dit nog niets over eventuele dode plekken in je bak. Je zou daar achter kunnen komen door filtermedium in je bak te gooien. Dit veroorzaakt een witte wolk in je bak die je precies verteld hoe je waterdistributie verloopt. Die witte wolk verdwijnt vanzelf trouwens.

Lfs staat voor Local Fish Store, een minder goede, uiteraard niet Nederlandse omschrijving voor de plaatselijk aquarium/viswinkel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maxv
Ik zal mijn water eens gaan laten testen van het weekend als ik tijd heb.

Kwa vervuiling lijkt me eigenlijk sterk ik onderhoud mijn bak ieder weekend. Ik ververs 30% van het water en zuig de bodem dan ook gelijk af.

Heb nu net ook de timer op 8 uur gezet, verder heb ik niks meer met de c02 gedaan nu, of zou ik dat wel moeten afstellen?
 

Ik heb mijn waterwaardes laten testen en dit zijn ze.

Nh4 <0.01
Ph 7.5
Kh 9
No2 <0.01
No3 30 mg/l

Die no3 is te hoog dat weet ik heb al een deel water ververst zoon 30%

Kan iemand me dan nog vertellen wat ik nu het beste zou kunnen doen om die alg zo goed als weg te krijgen?
 
Ik was er in eerste instantie vanaf maar nadat we de hele bak omgegooid hadden is het een maand of 2 later weer terug gekomen.
Wat ik gedaan heb is de co2 1 keer per week iets omhoog gegooid (oppassen dat de vissen niet raar gaan doen dus heel voorzichtig) Al het hout waar het opzat eruit gehaald en buiten neergezet zodat de alg doodgaat, en snoeien, snoeien en nog eens snoeien, al mijn planten zijn voor de helft uitgedund, elk blad waar de baardalg opzat, hup eruit. Ik ben nu een week of 3 verder en zo op het eerste oog zit het hier en daar nog wel maar het is een stuk minder geworden en ga ik dit weekend het hout weer terug zetten.
Misschien heb je hier wat aan.
 
Hoe is dat water getest want ik mis ook de po4. je zit ook vrij laag in de co2 met zo n 8-9 mg.
 
Het water is getest met een druppel test door een kameraad van me. Klopt dat ik de fo4 mis want die had die helaas niet.

Als ik zo laag in de co2 zit wat zou je me dan aanraden? En hoe bereken je door de ph mijn co2?
 
Kan iemand me dan nog vertellen wat ik nu het beste zou kunnen doen om die alg zo goed als weg te krijgen?
—NPK toedienen via stockoplossing van kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
—Nitraat/fosfaat verhouding van 10/2 wekelijks toedienen
— 1/4 tot 1/2 waterwisselen
—Co2 continu-test gebruiken en co2 afstellen tot die je volledige verlichtingsperiode groen is en blijft
2 weken geduld en de verse plantengroei zou algarm moeten zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Maxv
—NPK toedienen via stockoplossing van kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
—Nitraat/fosfaat verhouding van 10/2 wekelijks toedienen
— 1/4 tot 1/2 waterwisselen
—Co2 continu-test gebruiken en co2 afstellen tot die je volledige verlichtingsperiode groen is en blijft
2 weken geduld en de verse plantengroei zou algarm moeten zijn
Wat is NPK via stock oplossing?
En dan nog een vraag hoe kom je aan die verhoudingen? Ik ben vrij nieuw in de aquarium wereld vandaar.
 
Wat is NPK via stock oplossing?
En dan nog een vraag hoe kom je aan die verhoudingen? Ik ben vrij nieuw in de aquarium wereld vandaar.
N nitraat
P fosfaat
K kalium
Dit zijn de grote 3 in plantenvoeding samen met co2

Stockoplossing maak je een afgewogen hoeveelheid droog poeder (kaliumnitraat en kaliumfosfaat) met een afgewogen hoeveelheid (demi) water zodat je gemakkelijk en juiste hoeveelheid kan doseren.

Meestal gaat men werken met een N/P van 10/1 verhouding maar omdat je een natuurlijk opbouw hebt aan nitraat zou ik iets hogere P/fosfaat gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
N nitraat
P fosfaat
K kalium
Dit zijn de grote 3 in plantenvoeding samen met co2

Stockoplossing maak je een afgewogen hoeveelheid droog poeder (kaliumnitraat en kaliumfosfaat) met een afgewogen hoeveelheid (demi) water zodat je gemakkelijk en juiste hoeveelheid kan doseren.

Meestal gaat men werken met een N/P van 10/1 verhouding maar omdat je een natuurlijk opbouw hebt aan nitraat zou ik iets hogere P/fosfaat gebruiken.
OK duidelijk. Het enige wat ik dan nu niet precies snap is hoe kom je aan die verhoudingen en waar bereken je dat voor mijn bak?
 
OK duidelijk. Het enige wat ik dan nu niet precies snap is hoe kom je aan die verhoudingen en waar bereken je dat voor mijn bak?
Beetje gokken, je had vermeld dat je een No3 waarde had van 30 voor je water verversing gedaan had dit/deze is ruim voldoende.
In eerste lijkt het verwarrend advies om extra kaliumnitraat toe te dienen als je er al voldoende van hebt, Dit is enkel voor het deel kalium in het kaliumnitraat

Maar omdat je geen po4 waarde hebt en een Ph van 7,5 ga ik intuïtief minder aandacht geven eraan

Hoeveelheden stockoplossing hiervoor vind je verschillende calculators op het net terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maxv
Beetje gokken, je had vermeld dat je een No3 waarde had van 30 voor je water verversing gedaan had dit/deze is ruim voldoende.
In eerste lijkt het verwarrend advies om extra kaliumnitraat toe te dienen als je er al voldoende van hebt, Dit is enkel voor het deel kalium in het kaliumnitraat

Maar omdat je geen po4 waarde hebt en een Ph van 7,5 ga ik intuïtief minder aandacht geven eraan

Hoeveelheden stockoplossing hiervoor vind je verschillende calculators op het net terug.
Ik bedankt voor de tip en advies ik ga er eens mee aan de slag.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan