Wat is er nieuw

Welke alg is dit?

Robson

Member
Lid geworden
28 augustus 2021
Berichten
5
Leeftijd
41
Dag allemaal,

Na vroeger thuis en tijdens mijn studententijd aquaria te hebben gehad, ben ik nu sinds jaren weer een aquarium aan het opstarten met mijn twee zoontjes.

Ik wilde deze bak goed indraaien voor ik er iets im deed. Dit heb ik gedaan met vissenvoer. Toen we terug kwamen van vakantie zat er een laag groen-gele alg op de bodem en het glas. Ik heb een groot deel weggehaald, maar vooral op de bodem (grind) is het lastig omdat de kiezels erin vast zitten.

Om het goed te bestrijden wil ik uiteraard weten welke alg (of bacterie?) het is, maar ik kom hier niet uit. Ik dacht aan blauwe alg, maar er zit helemaal geen blauw in qua kleur. Het is vooral geel, met wat groenige kleur en uit het water meer bruin. Het vormt een soort pluizige deken.

Kan iemand mij helpen op basis van foto's of is er meer info nodig?

  • Mijn bak is 80*40*35
  • Ik heb een bodem filter (je belangrijkste bewoner moet een mooie Betta worden, dus ik wil zo mij mogelijk stroming. Ik ben mij bewust van alle uitdagingen met planten etc)
  • De bodem bestaat uit grind, zonder voedingsbodem
  • Het bodem filter werkt op een luchtpomp, dus voldoende zuurstof in het water
  • Het bodem filter heb ik ingedraaid met vier, dus mogelijke oorzaak rottend voer?
  • Temperatuur is 26 graden
  • Licht staat nu nog lang aan (12u)
  • Gisteren 50% waterwissel gedaan en spiderwood toegevoegd om te laten zinken.
  • Waterwaarden (vandaag, dag na 50% waterwissel):
    • PH 7,5
    • NH3: 0 mg/l
    • NO2: 0 mg/l
    • NO3: 0 mg/l
    • PO4: 0 mg/l
 

Bijlagen

  • 20210828_094022.jpg
    20210828_094022.jpg
    291.2 KB · Weergaven: 117
  • 20210828_093604.jpg
    20210828_093604.jpg
    246.3 KB · Weergaven: 117
  • 20210828_093242.jpg
    20210828_093242.jpg
    339.7 KB · Weergaven: 113
Ik was mijn hoofd er ook al over aan het breken en heb daar ook aan gedacht. Het vreemde vind ik alleen dat het na mijn vakantie overal op het glas, thermometer en slangetjes zat. Niet alleen op de bodem waar het voer ligt.
 
Dit heb ik echt nog nooit gezien.. Ik zie voor de rest weinig inrichting op je foto's, wellicht een idee om die bak leeg te halen en overnieuw te beginnen? Mocht je stengelplanten willen plaatsen, zou ik dat sowieso willen aanraden. Die wortelen niet al te denderend in zulk grof grind.
 
Dan lijkt experiment 'indraaien met voer' mislukt. Er zit inderdaad nog weinig inrichting in, dus dan maar opnieuw beginnen.

Hebben jullie tips voor een goede manier van indraaien? Of gewoon langzaam het vissenbestand vergroten zodat de hoeveelheid uitwerpselen langzaam groeit en de bacterie kolonie mee kan groeien?
 
Je kan prima wat voer gebruiken maar wekelijks een klein snufje tussen de vingers is voldoende Robson. Ik zou goed de waterwaarden meten want ik denk dat je nu wel no2 zal meten.
 
Dan lijkt experiment 'indraaien met voer' mislukt. Er zit inderdaad nog weinig inrichting in, dus dan maar opnieuw beginnen.

Hebben jullie tips voor een goede manier van indraaien? Of gewoon langzaam het vissenbestand vergroten zodat de hoeveelheid uitwerpselen langzaam groeit en de bacterie kolonie mee kan groeien?
Dat zou ik nog niet zo willen zeggen. Er is kennelijk ingedraaid met voer zonder verder toezicht (vakantie afwezigheid?) en met een verlichtingsduur van 12 uur. Het voer, misschien ook qua hoeveelheid (?), kon aanvankelijk ook weinig anders dan alleen zorgen voor schimmelvorming. Je hebt nog geen planten merk ik op? Zelf zou ik in elk geval voor planten kiezen daarbij de lichtintensiteit kiezend passend bij deze plantenkeus. Het licht zou dan, als al eerder geschreven op zo'n 8 uur moeten staan (excl. eventuele dimtijden). Bij de keuze voor zo'n "voer expiriment" lijkt mij toezicht noodzakelijk.
 
Dit heb ik echt nog nooit gezien.. Ik zie voor de rest weinig inrichting op je foto's, wellicht een idee om die bak leeg te halen en overnieuw te beginnen? Mocht je stengelplanten willen plaatsen, zou ik dat sowieso willen aanraden. Die wortelen niet al te denderend in zulk grof grind.
@LalaLaraSophie, bedoel je inderdaad aanraden? Of juist afraden?
 
Dank voor alle reacties! Ik heb vandaag eerst geprobeerd zoveel mogelijk weg te halen, maar het was niet van het grind te krijgen. Nu helemaal leeg gehaald en maar opnieuw beginnen. Er zat inderdaad nog niet zoveel in, dus dat was de makkelijkste oplossing.
 
Hou er wel rekening mee dat je straks de bacteriecultuur in de bodem kwijt bent en ik zou zelf dan weer 4 weken rustig indraaien voor alle zekerheid. Ik weet ook niet hoelang de bak precies draaide.
 
Volgens mij te lang licht.
Zelf ben ik begonnen met snelgroeiende planten en 4 uur licht. Dat bleekt te weinig en ben overgegaan naar 8 uur. Toen ging alles als een raket. Heb ook opgestart met voer
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Thijs.ariens: Truste!
      Terug
      Bovenaan