Welke alg is dit?

C

Chelle-T

Guest
Hallo!

Ik heb sinds een aantal dagen alg in mijn bak, normaal heb ik dit eigenlijk nooit. Iemand een idee welke alg dit is en hoe ik hier aan kom? En belangrijker, hoe ik er weer af kom?

Het zit vooral op mijn Vallisneria maar zoals je op de foto's kan zien ook op de stenen.

667499chellet_0_82_imag0241.jpg


773872chellet_0_82_imag0242.jpg


467954chellet_0_82_imag0243.jpg


Ik hoor graag van jullie!

Vriendelijke groeten,
Chelle
 
De bovenste lijkt me groene alg. Van die korte haartjes zeg maar en die krijg je vaak door co2 tekort of slechte stroming op die plek.

Dat op die steen zijn zo te zien ook haartjes toch?? Of zit daar nog andere alg op want dat zie ik lastig op de foto.

Wat zijn je waterwaarden en hoe lang heb je het licht aan? Voeg je verder iets toe en welk onderhoud pleeg je in de bak??
Staat de bak al lang?
 
jessicapilon zei:
De bovenste lijkt me groene alg. Van die korte haartjes zeg maar en die krijg je vaak door co2 tekort of slechte stroming op die plek.

Dat op die steen zijn zo te zien ook haartjes toch?? Of zit daar nog andere alg op want dat zie ik lastig op de foto.

Wat zijn je waterwaarden en hoe lang heb je het licht aan? Voeg je verder iets toe en welk onderhoud pleeg je in de bak??
Staat de bak al lang?
Ja het zijn inderdaad een soort groene haartjes/donzig laagje. Bij de Vallisneria zit het vooral op stukken dicht bij het wateroppervlak. En op de stenen vooral die laag bij de bodem, heb er ook een aantal rechtop staan en daar zit niks op.

Het licht heb ik 10 uur per dag aan. Ik ververs elke week ongeveer 30% water en voeg dan wat profito en wat easycarbo toe (ik houd de dosering die op de fles staat aan). De bak draait nu zo'n twee jaar zonder problemen. Dit is dan ook nieuw voor me.

Heb zo niet de waterwaardes bij de hand maar die zijn eigenlijk vrij constant en goed. Ik voeg BioCO2 toe.


Over de stroming heb ik al eens vaker nagedacht en dat zou nu wel eens het probleem kunnen zijn. Ik vind dat de Juwel Rekord 700 (dat is dit aquarium) een beetje een rare water uitstroom heeft. Ik weet nooit zo goed in welke stand ik het uitstroombuisje moet zetten.

865375chellet_0_82_record800128_enl.jpg


Op deze foto kan je zien wat voor buisje het is. Ik heb hem schuin omhoog staan zodat het wateroppervlak als het ware een rondje maakt door de bak. Maar onderin heb je op die manier natuurlijk weinig stroming. Lastig...
 
Jammer dat je de waarden niet zo weet maar die alg is vaak aan co2 te wijten.

http://www.aquascaping-blog.com/draadalg
Ik zou het licht wat terugbrengen dus. Onder de lampen is dat veel meer/sterker en zal de vraag naar co2 groter zijn en dat geeft dan de alg als resultaat. Mooi dat de rest van de planten schoon is.
Ik zou de steen schoon schrobben en kijken wat nu dan je co2 waarde is en of de stroming misschien beter kan.
Omdat je nu door de stand van het buisje redelijk oppervlakte beweging hebt verlies je ook co2 en zal onderin de stroming minder zijn. Misschien de stand wat veranderen ook zodat de plantjes overal iets bewegen.
 
Lijkt mij een combi van twee algen; groene- en baardalg. Die laatste komt inderdaad vaak door slechte / onstabiele co2 en dat kan weer komen door een slechte stroming. Verwijder de bladeren die aangetast zijn. De stenen kun je eruit halen en afgieten met kokend water, goed schrobben en dan verdwijnt het in de dagen daarna vanzelf (garnalen peuzelen er lekker van). Spullen die je niet uit je bak kunt / wilt kun je behandelen door rechtstreeks easycarbo aan te brengen met een doseerspuit. Filter even stopzetten, carbo op de alg spuiten, even laten "intrekken" en dan de pomp weer starten, sterft het vanzelf af. Let wel op dat je niet al teveel doseert. Je kunt voor 1x best wat meer doseren dan je normaal doet, maar maak het niet te gek.

Als je dat consequent bijhoudt wanneer je de alg weer op ziet duiken, moet het uiteindelijk wel weer beter gaan. Maar stroming aanpakken is sowieso een goed idee, er is natuurlijk een oorzaak waarom je er nu last van krijgt. Filter een keertje goed schoonmaken??
 
Maar juist groene alg krijg je ook meestal door een co2 tekort.
ik denk dat de bio co2 icm die 10 uur niet voldoende is.

Bio co2 is vaak ook niet zo stabiel en dat kan ook nog invloed hebben. Ik denk dat de stroming iets beter zou moeten en voor bovenin, direct onder de lampen, is er niet voldoende co2.
 
Bedankt voor jullie waardevolle tips!! Ik ga morgen eens spelen met de stroming en ik zal de waterwaardes nogmaals testen. Ik ga ook alles eerst schoonmaken en dan bijhouden of en hoe snel het terugkomt
 
Terug
Bovenaan