Welke alg is dit

F

fishlover1969

Guest
Hoi ik vraag me af welke alg dat dit is
STAGHORN OF BAARDALG,DRAADALG
20161103_104900.jpg
 
Lijkt inderdaad wel staghorm. Zit het ook langs de randen van je bladeren? Of alleen zoals op de foto?
 
Ja heb het ook in lichte mate aan de randen van de bladeren,heb het licht nu teruggebracht naar 7 uur,nl van 10:00 tot 14:00 en van 16;00 tot 19:00,heb ik het licht aan
 
Wat zijn de waterwaarden en heb je onlangs nog iets met de filter of de bodem gedaan? Voeg je stoffen te?
 
Waterwaardes ga ik vanmiddag meten,ik voeg Nitraat toe en profito, en co2 maar deze alg heb ik al een hele tijd in de bak maar wordt niet erger maar vindt het lelijk uitzien
 
Naast de staghorn zie ik ook de groen penseelalg dacht ik. Heb je een foto van de bak en de planten en wat meer info zoals het verversingsbeleid.
 
Ik heb ook wel eens staghorn, maar bij is dat altijd zwart van kleur.
 
20161102_173441.jpg
 
Ik doe wekelijks verversen ongeveer 20%
 
Het zit niet zozeer op de planten maar meer in het midden op stenen dacht ik.
 
Waterwaardes zijn
PH 6.8
KH 13
GH 11
NO3 25
PO4 0.25
Fe 0.25
 
Gh en kh zijn erg hoog vindt ik. Po4 is juist vrij laag en zou wel wat hoger mogen. Rond de 1mg is in een gemiddelde bak wel voldoende.
Ik zou als het kan dat middenstuk met stenen waar de alg opzit schoonboenen. De alg is stabiel zeg je dus dan zou ik water nu zit handmatig proberen weg te krijgen.
 
Hoe krijg ik de GH en KH omlaag en de fosfaat omhoog?
 
Het water uit de kraan is hier in midden limburg vrij hard
 
De KH kan omlaag door te verversen met regenwater of osmosewater.
Fosfaat kan omhoog door toevoegen. Ik hou meestal een verhouding nitraat:fosfaat van 10:1 aan ongeveer.
 
Dat kan met turf of osmose als je dat zou willen. Fosfaat kan je kopen van easy life of op aquariumbemesting.nl in poeders voor een oplossing.

Wat ik weet is het nadeel van die hoge waarden dat planten moeilijker de benodigde voeding kunnen vinden/opnemen. Je moet het zien als een bak met allerlei kleuren ballen erin. Er zitten bij jouw veel ballen in met Gh en Kh dus dan moet de rest ook meer zijn zodat de plant alsnog de nodige voeding makkelijk kan vinden/opnemen. Dat is even simpel uitgelegd zeg maar.
 
En water afkoken is dat ook een optie
 
Hoe zit het met je plantengroei? En voeg je co2 toe? Hoe zit het met de stroming in je aquarium is de plaats van de alg ook een dode hoek? Heb je onlangs wat veranderd aan de bak waardoor er ammonium vrij kan komen? Woelen van de bodem met het filter zitten klooien? De alg die je hebt is volgens mij draad alg. Wat ik nu ga zeggen is discutabel maar als ik jou was, was ik gestopt met het nitraat toevoegen. Dat is het eerste waar ik aan denk.
 
Ik voeg inderdaad Nitraat toe,dus dat zou kunnen maar iedereen denkt hier anders over,ik snap er niks meer van die zegt nitraat toevoegen een ander zegt weer de KH en Gh is te hoog,ik voeg co2 toe,en heb 3 weken geleden de pomp schoongemaakt en vorige week een plant verplaats en de bodem afgeheveld,maar heb deze alg eigenlijk altijd gehad,vindt hem zeer lelijk,dus ik wacht nu eens ff af wat de alg gaat doen met minder belichting en ik ga verversen met gefilterd regenwater 50/50,om in ieder geval de KH EN GH omlaag te krijgen,mijn co2 indicator geeft mooi lichtgroen aan staat onderaan in de bak dus overal co2.
 
Ja maar het is met elkaar verbonden. Een Kh hoger dan 10 kan slechte plantgroei in de hand werken. Je voegt voeding toe terwijl de planten het dan niet opnemen. Zo geef je algen de mogelijkheid te profiteren van de beschikbare voeding, co2 en licht. Waardoor je dus algen aan het kweken bent. Vandaar de vraag: Groeien je planten?

Als je de verlichting gaat verlagen. Moet je co2 verlagen anders is het verspilling. En ook het doseren van de voeding minderen. Het regenwater is al een hele goeie! Succes!
 
Planten doen het opzicht wel goed dacht ik...
20161104_172837.jpg
 
Zien er gezond uit en aangezien je de alg al heel lang hebt... Eerst maar aan de slag met de tips die je hebt gekregen. En heb geduld! Misschien kan je voordat je met regenwater gaat verversen wat van de alg wegplukken.
 
Ja maar het is met elkaar verbonden. Een Kh hoger dan 10 kan slechte plantgroei in de hand werken. Je voegt voeding toe terwijl de planten het dan niet opnemen. Zo geef je algen de mogelijkheid te profiteren van de beschikbare voeding, co2 en licht. Waardoor je dus algen aan het kweken bent. Vandaar de vraag: Groeien je planten?

Als je de verlichting gaat verlagen. Moet je co2 verlagen anders is het verspilling. En ook het doseren van de voeding minderen. Het regenwater is al een hele goeie! Succes!


Zover mij is geleerd moet je bij een hoge kh/gh juist mer voeding doseren om ervoor te zorgen dat de planten het kunnen vinden/opnemen. Normaal zou je met minder licht minder voeding gaan doseren maar ik denk dat het bij een hoge gh/kh geen kwaad kan wat meer te doseren.
 
Onderstaand de uitleg zoals die mij is gegeven:

Vergelijk het een beetje met Lingo...
1ajksPTCBBW3sbQg17WNBcfw4OevO4k0.png

De blauwe ballen zijn je GH en KH, de rode en groenen ballen nitraat, fosfaat,...
Hoe meer blauwe ballen, hoe minder kans dat je een rode of groene trekt.
Als je plant dus nitraat nodig heeft bij een hoge KH en GH, moet die meer moeite doen om het nitraat te "vinden". Plantje gaat dus meer energie moeten stoppen in het zoeken naar fosfaat, nitraat,...
Hoe kan je dit oplossen, door meer blauwe en groene ballen toe te voegen. Dan is de kans veel groter dat je de juiste bal vind.
En zoals altijd.... De ene plant is daar beter in als de andere. :D
 
Een hele mooie visuele uitleg. En je hebt gelijk wat betreft de voeding hoor. misschien niet duidelijk genoeg getypt. Maar in de eerdere post bedoel ik met minderen voeding, dus het stoppen van nitraat wat ik eerder postte. Het aquarium ziet er uit als een goed ingedraaid aquarium uit en maanvissen zorgen ook voor een deel van de bemesting. Dus ik denk dat het nitraat toevoegen overbodig is. En ik denk dat de algen hier van profiteren. Maar heb zelf ook weer even wat kennis opgehaald en ik ben het met John eens dat de de Kh omlaag moet helpt.

Wat betreft fosfaat zijn er naar mijn idee 2 kampen. 1 die zegt dat een teveel fosfaat niet bijdraagt aan alg groei en de ander wel. Ik denk van wel in deze situatie. Er is licht, co2 en voeding in overvloed. De waarden fosfaat en nitraat liggen hoog. Dat betekent dat de planten lang niet alles opnemen. Dan is er toch een ecologische niche vrij voor de alg? Blijft discutabel:D
 
Heel duidelijk:juggle:
 
Een hele mooie visuele uitleg. En je hebt gelijk wat betreft de voeding hoor. misschien niet duidelijk genoeg getypt. Maar in de eerdere post bedoel ik met minderen voeding, dus het stoppen van nitraat wat ik eerder postte. Het aquarium ziet er uit als een goed ingedraaid aquarium uit en maanvissen zorgen ook voor een deel van de bemesting. Dus ik denk dat het nitraat toevoegen overbodig is. En ik denk dat de algen hier van profiteren. Maar heb zelf ook weer even wat kennis opgehaald en ik ben het met John eens dat de de Kh omlaag moet helpt.

Wat betreft fosfaat zijn er naar mijn idee 2 kampen. 1 die zegt dat een teveel fosfaat niet bijdraagt aan alg groei en de ander wel. Ik denk van wel in deze situatie. Er is licht, co2 en voeding in overvloed. De waarden fosfaat en nitraat liggen hoog. Dat betekent dat de planten lang niet alles opnemen. Dan is er toch een ecologische niche vrij voor de alg? Blijft discutabel:D

Toch zie ik een po4 van maar 0,25;). Je zegt zelf al een overvloed aan licht en wellicht is dan de po4 niet voldoende.
 
Terug
Bovenaan