Welke alg is dit!

G

Geth

Guest
Hallo zit met probleempje gisteren zag ik een schuimend laagje bovenop hat water drijven en het leek net of het water een beetje olieachtig was. Heb gelijk 50% water ververst ondanks dat de waardes op carbonaathardheid goed waren.
Vanmirgen trof ik de aquarium aan vol met een algsoort. Welke is deze en wat moet ik doen?

Waardes superfisch 60:

Nitraat 0
Nitriet 0.11
Totale hardheid 6
Carbonaathardheid 11
PH 7.2
Chloor 0.1




 
Lijkt me penseelalg en wat voeg je toe aan voeding en wat zijn de waterwaarden verder? Hoelang draait dit bakje?
Ik zie een nitraat van 0 en dat mag geen 0 zijn omdat planten nitraat en fosfaat nodig zullen hebben. Bi moerasplanten kun je beter altijd een voedingsbol/capsule plaatsen.
 
Lijkt me penseelalg en wat voeg je toe aan voeding en wat zijn de waterwaarden verder? Hoelang draait dit bakje?
Ik zie een nitraat van 0 en dat mag geen 0 zijn omdat planten nitraat en fosfaat nodig zullen hebben. Bi moerasplanten kun je beter altijd een voedingsbol/capsule plaatsen.


Ben beginneling, de bak draait al ruim 3 maanden. Heb vorige week alleen de platy's eruit gehaald omdat die voor over bevolking hadden gezorgd en 30%water ververst. Een keer per maand plantamin toegevoegd. Wat bedoelt u met rest waardes??? Ik heb de waarde via tetra'strip getest.
 
Ik doelde meer op de fosfaatwaarde. Ik denk dat je ook een tekort hebt aan sporen die in de plantenvoeding zitten. Plantamin is meer ijzerbemesting als ik het zo lees:
https://www.bol.com/nl/p/tetra-plantamin-waterplantenmest-250-gr/9200000010746562/


Heb vanmorgen wat druppel testen gehaald kan alleen geen test vinden voor fosfaat te meten.

Dit zijn mijn waardes

Nitraat 0
Nitriet 0,03
Totale hardheid 8
Carbonaat heid 5
PH 8
CI2 0,5
CO2 10

Nitraat is dus zoals ik me heb ingelezen te laag voor de planten.

Wat kan ik nog doen, heb net wederom 50% water ververst, twijfel nu of ik er goed aan heb gedaan. Alle tips zijn welkom

Mijn vissen bestand:
9 neon tetra
7 flow light tetra
5 cherry barbeel
3 bardus pentazona
 
Ik zou eerst zorgen dat je voldoende nitraat en fosfaat krijgt en voldoende plantenvoeding. Met niet te lang licht zal je co2 denk ik wel voldoende zijn met planten die niet veel eisen. Zelf heb ik het licht bij een Aqua65 hier 8-9 uur aan.
Nitraat mag zeker 10mg zijn en de po5 rond de 0,5-1.0mg. Nitriet hoort 0 te zijn maar aflezen is moeilijk dus die 0,03 zou ik me niet veel van aantrekken als de bak is ingedraaid.

Alle merken verkopen wel fosfaattesten denk ik. In elk geval Sera,JBl en Tetra wel en HS.
 
Terug
Bovenaan