Wat is er nieuw

Welke alg op bodem mbuna aquarium?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Erik Thijs
  • Startdatum Startdatum
E

Erik Thijs

Guest
Beste,

Sinds enkele maanden komen er progressief steeds meer algen op het grind van mijn mbuna aquarium.
Dit is begonnen als een kleine plek, maar is al vrij snel uitgedijd tot de volledige oppervlakte van kiezels die blootgesteld is aan het licht.

Tijdens een waterverversing woel ik het grind goed om, maar na 3 à 4 dagen beginnen de algen de kiezels alweer flink te overwoekeren.
Als gevolg hiervan ververs ik tegenwoordig wekelijks ongeveer 40% van het water.

Kan iemand me zeggen om welke alg dit juist gaat? In het begin dacht ik aan blauwalg, maar deze heeft toch niet de typische slijmachtige structuur waarvoor blauwalg gekend is, dus ik ben toch wat aan het twijfelen of het geen kiezelalgen of groene algen zijn?

Waterwaarden zijn allemaal vrij OK, 2 uitschieters zijn:
- SiO2: >6 mg/l (afkomstig van het leidingwater)
- NO3: 25 à 30 mg/L (maar dit zou dan eerder moeten resulteren in groene alg dan in blauwe alg denk ik?)

Verder:
- Fosfaat: 0 mg/L (of toch alleszins niet meetbaar)
- pH: 7,8

Planten zijn er niet aanwezig in het cichliden aquarium (deze worden toch steeds uitgegraven en vernietigd)
 

Bijlagen

  • IMG_20200929_143822.jpg
    IMG_20200929_143822.jpg
    271.4 KB · Weergaven: 96
  • IMG_20200929_143855.jpg
    IMG_20200929_143855.jpg
    582.4 KB · Weergaven: 80
  • IMG_20200929_143848.jpg
    IMG_20200929_143848.jpg
    521.5 KB · Weergaven: 87
  • IMG_20200929_143836.jpg
    IMG_20200929_143836.jpg
    494.5 KB · Weergaven: 78
Blauwalg en door steeds in de bodem te woelen verstoor je de bacteriecultuur en dat is niet goed met deze alg. Vaak is dit een gevolg van onbalans in de bak en teveel organische vervuiling. Welke filter gebruik je en wat voor onderhoud pleeg je daaraan?
 
Blauwalg kan je krijgen door een amoniumpiek. En dat kan je weer krijgen door in je bodem te woelen. Is je filter schoon? Een vervuild filter vind blauwalg wel fijn namelijk. 't Ja, net zoals een vervuilde bodem. Gezien je aquarium soort is er van rottende planten gelukkig geen sprake. Een nitraat tekort speelt ook een rol. Hoe meet je eigenlijk je waterwaarden? Hopelijk niet met strips? Doe dit het liefst met een druppeltest. Strips zijn niet echt betrouwbaar. Misschien moet je wat nitraat toevoegen en zorgen voor een goede watercirculatie. Blijf de alg verwijderen en maak alles goed schoon, ook je filter dus. En waterverversen. Dat schoonmaken én schoonhouden moet je doen zodra je weer wat opmerkt.
 
 
Bedankt voor de bevestiging dat het dan toch om blauwalg gaat.
Heb een externe JBL e1501 als filter.
Ik had altijd het advies gehoord om de filter zo veel mogelijk gerust te laten en pas te openen wanneer de flow zichtbaar achteruit gaat?
Dus ik moet toegeven dat deze ondertussen al wel enkele maanden niet meer open geweest is. Als ik jullie reacties hierboven lees was dat dus misschien toch niet het beste advies....

Om de waterwaarden te testen gebruik ik de testkitjes van JBL (druppels/poeder toevoegen).
 
Nou als de flow nog goed is dan kan dat best hoor en ik lees met regelmaat leden die maar eens per zoveel maanden de filter schoonmaken.Hoeveel liter is de bak en heb je een totaaltje?
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan