Welke alg pest mij?

Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Ik kom er niet helemaal uit wat voor alg dit is en wat ik verkeerd doe... Alles zat binnen vier dagen volledig onder (enorm drukke werkweek dus viel me pas laat op helaas). Ik heb normaal gesproken bakpapier om mijn lampen (de standaard Juwel lampen) en dat had ik ervan afgehaald, maar veroorzaakt alleen dat een enorme explosie van deze alg?

Mijn waarden zijn:
PH 7
NH4 0
KH 6
NO3 15
NO2 0,1
PO4 0,3
GH 7

En de CO2 checker is mooi groen.

20200916_141852.jpg
20200916_141857.jpg
20200916_141953.jpg
 
Baardalg.
Doorgaans een co2 tekort of slechte co2 distributie. Maar aangezien je zegt dat de hele bak onder zit denk ik aan een globaal tekort.

Je kan ook zeggen dat je teveel licht hebt voor de gegeven omstandigheden...
Dus licht dimmen is mogelijks ook een optie om het een halt toe te roepen.
(Nu verwacht ik wel wat tegenwind, sommige mensen willen per se alles vanuit het idee van tekorten verklaren maar dat is maar hoe je het bekijkt. Laat ons voor de lieve vrede zeggen dat er een onbalans is. En om de balans in evenwicht te brengen kan je kiezen: wat wegnemen langs de ene kant of wat toevoegen aan de andere kant, naargelang de situatie...:DD)

Meer info is sowieso handig:
Hoe voeg je co2 toe?
Waar hangt de checker?
"Mooi groen" is voor interpretatie vatbaar hé.
Wat vind jij mooi qua groen? Fan van donkergroen? Liever groengroen? Of heb je het eerder voor limoengroen? ;))

Wat voeg je toe aan voeding?
Je fosfaat is wel zeer laag bvb...
Je meet nitriet? Een idee hoe dat komt? Is niet ideaal namelijk.
 
Bak staat nu een jaar, voeg pas sinds een maand CO2 toe en heb sinds een week deze alg. Jullie hebben er verstand van dus ik geloof meteen dat het een CO2 tekort is (daarom ben ik co2 gaan toevoegen), maar dan is het bijzonder dat die alg nu ineens de kop opsteekt? CO2 ophogen dus denk ik... hierbij een foto van mijn flipper en checker.. De uitstroom neemt de CO2 als het goed is mee naar beneden zodat de bellen niet omhoog stijgen. heb bruto 240 liter en zit nu op ongeveer 50 bellen per minuut.

20200917_151105.jpg
20200917_151037.jpg
 
En qua voeding heb ik nutri caps in de bodem, dagelijks 4ml profito, een paar ml fosfo en een paar ml nitro. Ik denk dat ik die laatste twee veel beter m in de gaten moet gaan houden zodat ik beter kan gaan doseren, guilty as charged sorry!

Of! Wat misschien ook kan.. Dat de bak gewend was geraakt aan de toegevoegde CO2. Toen ging het bakpapier van de lampen af en toen ervaarden ze dat als een tekort aan CO2.. klinkt dat logisch?
 
Het kan inderdaad zo zijn dat door meer licht je een co2 tekort hebt gekregen. Bij meer licht zal de vraag naar co2 toenemen.
 
Dé manier om de verhoudingen juist te krijgen, en van daaruit spreek je dan inderdaad over tekorten, is om uit te gaan van de gevraagde lichtintensiteit voor je planten. Daarbij zou ik uitgaan van een 8 uur maximale intensiteit. Wanneer je dit biedt gaan je planten zich optimaal ontwikkelen. Om deze groei vol te houden gaan ze daarom ook vragen om CO2 en overige bemesting. Mochten er na deze instellingen algen ontwikkelen dan vertelt de soort je welke (bemesting-)tekorten je mag verwachten. Het principe van de gouden driehoek.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
voeg pas sinds een maand CO2 toe en heb sinds een week deze alg.

Maar het bakpapier heb je ook onlangs verwijderd als ik het goed begrijp?

hierbij een foto van mijn flipper en checker..

Foto kan bedriegen natuurlijk maar ik vind dat eerder blauwgroen eerlijk gezegd.
Op basis daarvan denk ik nog steeds aan co2 tekort.
Edit: Weet je toevallig welke vloeistof je gebruikt? Ik veronderstel de versie voor 20ppm (is de meest gangbare alvast).

heb bruto 240 liter en zit nu op ongeveer 50 bellen per minuut.

Aantal bellen zegt op zich niet alles maar 50bpm lijkt me ook vrij karig op een bak van dat formaat.

Ik denk dat de toegevoegde waarde van de co2 dosering momenteel niet in verhouding is met de verhoogde lichtintensiteit.
En dat de balans die je had (met het bakpapier/zonder de co2) daardoor wat verstoord is. Vandaar de opstoot van algen.

Persoonlijk zou ik enerzijds het bakpapier tijdelijk (deels) terugplaatsen en ondertussen de co2 geleidelijk opvoeren tot betere en stabiele niveau's. Van zodra je dat onder controle hebt en met vertrouwen kan bijsturen kan je de lichtintensiteit terug opvoeren.
De aanwezige algen zoveel mogelijk verwijderen (of eventueel bepaalde stukken behandelen met easy carbo) en ongezonde/kwakkelende planten snoeien of verwijderen (mochten ze te ver heen zijn).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou dus het licht eerst op het passende level voor je planten zetten zodat zij kunnen gaan groeien. Eerst het licht terugdraaien brengt je weer in een scheve verhouding met daardoor planten die nog niet optimaal willen groeien en je weet dan ook nog niet in welke verhouding je de CO2 en andere bemesting zou moeten toevoegen. Begin met het door de planten gevraagde licht intensiteit en natuurlijk je CO2 maar ook de overige bemesting opvoeren naar het gevraagde level. First things first, je hebt dan één juist vast gegeven waar je zeker van kan zijn wat het gemakkelijker maakt om de opvolgende zaken daar vanaf te leiden.
 
Ecoutez, c'est le vent qui souffle...
:juggle:
:DD :DD
 
Terug
Bovenaan