Welke algen zijn dit?

B

Boro0

Guest
Na een tijd lang weg geweest te zijn voor vakantie zag mijn aquarium er bij thuiskomst niet uit. Glazen helemaal groen, planten onder de algen etc. Na alles zeer grondig schoon te hebben gemaakt, flink water ververst zag alles er een stuk beter uit. Er blijft echter een probleem. Er groeit vrij snel weer groen / bruinzwart achtig spul op mijn zand.... Wat is dit?

Zie foto
IMG-20170822-WA0007.jpg
IMG-20170822-WA0005.jpg
IMG-20170822-WA0005.jpg
 
Zoveel mogelijk af hevelen. Pas op dat je het niet naar binnen krijgt.
Je water testen en zorgen dat de nitraat, en fosfaat waarden goed zijn.
Gebruik de ei methode om die op orde te krijgen.
Ook de bij de ei methode horende waterverversing helpt.

Soms wil het door het steeds weg te halen en te zorgen dat de planten goed groeien verdwijnen.

Combineer dit met easy live blue exit en je hebt grote kans dat het weer goed komt.
 
Hmhm zal eens blue exit scoren ergens dan... Had gehoopt na vakantie alles eruit te hebben, maar dit blijkt dus hardnekkig. Om de hoeveel tijd moet ik een grote waterwissel doen tot het weg is? Heb nu afgelopen zaterdag 40% wissen met heel veel algen verwijderd.. Was een langdurig onderhoudt, dus filter heeft ook even stilgestaan.
 
Was een langdurig onderhoudt, dus filter heeft ook even stilgestaan.
Is doorgaans geen probleem, filter kan wel een tijdje uitstaan zonder verdere problemen.
 
Is je bodem misschien aan het rotten? Als je aangeeft dat het snel op de bodem weer groeit zou dit een oorzaak kunnen zijn?
Blue exit is alleen symptoombestrijding, zonder de oorzaak te kennen zal het dan snel weer terug kunnen komen.

Nitraat en fosfaat spelen zeker een rol in het geheel maar zijn naar mijn idee ook niet geheel zaligmakend. Je kan wel de "juiste" verhouding hebben en nog steeds last hebben van blauwalg.
Je moet kijken naar het totaal beeld waarbij nitraat en fosfaat een rol spelen maar andere factoren qua voeding, doorstroming etc ook van belang zijn.
 
Terug
Bovenaan