Welke algen zouden dit zijn?

  • Onderwerp starter Angelawiersma17
  • Startdatum
A

Angelawiersma17

Guest
Hallo lieve leden,

Na een tijdje last te hebben gehad van blauwalg is deze inmiddels verdwenen. (Dit door eerst de bak te verduisteren, later kwam het helaas terug en toen heb ik de hele achterwand, stenen, hout, alles er uit gehaald en schoongemaakt).

Nu zit ik echter nog met andere algen:

- Zwarte plukjes op de achterwand
- groen/bruinige draden die zich aan mijn planten vast hechten. Zelfs met de nagels is het erg moeilijk om de alg van de planten af te schrapen.
- groene alg die elke week terugkomt op de ruiten

Met welke algen heb ik te maken?

677763angelawiersma16_0_85_download.jpg

218154angelawiersma16_0_85_download.jpg

992699angelawiersma16_0_85_download.jpg

911115angelawiersma16_0_85_download.jpg
 
De bak verduisteren is een maatregel welke het probleem zelf niet verhelpt alleen het symptoom.
Wat je nu hebt is groene en draad alg vaak een samenhang tussen te sterke of te lange verlichtingsduur en Co2.
 
Ook zie ik penseelalg op de achterwand volgens mij. Nu moet je zoals Ton al zegt de oorzaak aanpakken.
 
Ik dacht op de laatste foto baardalg te zien op de vallisneria?
 
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe en hoeveel licht heb je en hoelang?
 
De penseelalg is bijna helemaal weg omdat de achterwand ook weg is. De vermoedelijke baardalg is er nog steeds. In een ander topic heb ik ook dit alg probleem genoemd.

Aquarium:


Juwel Rio 240
Eheim professionel 3 extern filter
Tetratec, welk type weet ik niet. iets kleiner dan de Eheim
Aquaflow 100 met witte filterwatten voor de fijne stofdeeltjes


6 corydoras trilineautus
1 corydoras habrosus
2 altisponosa
2 apistogramma agassizii fire red
15 roodneuszalmpjes, weet nog niet of het de Hemigrammus rhodostumus of Petittella Georgiae zijn
1 diamantzalm
3 espei
1 otocinclus
1 L-240


Plantenvoeding en verlichting

  • Ik voeg profito toe, 25 ml per week verdeeld over 2 x per week.
  • Sinds begin juni 2016 zijn de lampen vervangen voor Juwel Colour High-Lite T5 54 Watt en een Juwel Day High-Lite T5 54 Watt.
Deze branden van 14.00 uur t/m 22.00 uur. Dit is 8 uren per dag. Ik heb van beide kanten lichtinval door de ramen dus in de loop van de ochtend en middag ontvangt het hier ook licht van.

  • Ik voeg CO2 toe, 55 bubbels per minuut.
Deze heb ik vandaag, 28-08-2016, zo ingesteld dat hij aan gaat om 13.00 uur en uit gaat om 21.00 uur


Ik had het idee dat je bij baardalg de alg er makkelijk af kunt wikkelen met een tandenborstel o.i.d. Deze alg hecht zich echter aan de planten, het hout en de stenen en laat zich moeilijk verwijderen.

Wat is nu mijn vraag?

Is dit wel baardalg?
 
Yesch I have:

549264_0_82_14045179_1245975502142619_1127246119_o.jpg


187861_0_82_14059975_1245975508809285_1200774008_o.jpg
 
Net als Sanneke al eerder heeft aangegeven denk ik ook aan baardalg. Deze verwijderen lukt je denk ik niet en het is dan zaak de oorzaak aan te pakken. Weet je ook je waterwaarden?
 
Ik zie eerder deze waarden staan:

De waterwaarden weer gemeten:

PH: 7.3
KH: 9
GH: 6
NO3: 10 mg/L
NO2: tussen de 0,0 en 0,5 mg/L in
NH3: 0,0 mg/L
PO4: 0,0 mg/L

De po4 moet in geen geval 0 zijn zoals al eerder in je andere topic is aangegeven. Planten hebben zowel nitraat als fosfaat nodig.
 
Gelukkig ben je met CO2 begonnen.
Baardalg krijg je met te weinig CO2.

Kun je er niet afhalen, zit in de plant geworteld.
 
Voor jouw ziet het er misschien wel niet zo mooi uit , maar ik vind het wel heel natuurlijk overkomen..
En als het gaat om aanduidingen en namen, zijn de langere draden staghorn-alg..
 
Op vooral de eerste foto zie ik volgens mij ook veel algen zonder vertakkingen staan:)
 
Oke baardalg dus.

Ik heb nu 's nachts de CO2 uit en overdag aan.
Daarnaast heb ik een complete plantenvoeding besteld bij een medeforumlid Backplay.

Dus genoeg voeding en lekker veel CO2 er tegenaan knallen moet er voor zorgen dat de baardalg niet de overhand krijgt?

En Tom, ik ben ook zeker voorstander van een natuurlijke look! Echter moeten m'n plantjes er niet dood aan gaan.. :(
 
Backplay kan je desgewenst ook prima adviseren dus dat komt vast wel goed als alles straks op orde is.
 
Als je met CO2 aan de slag gaat, zou ik het gebruik van een drop checker wel aanbevelen.
Dan zie je in een oogopslag of je CO2 een beetje goed zit.
Uiteindelijk kun je dan de CO2 en de waterstroom zo instellen, dat de indicator nagenoeg niet veranderd tussen dag en nacht.

Het is dus niet de bedoeling dat je iedere dag begint met een blauwe indicator en eindigd met een gele.
Dat is voor de vissen niet fijn. En werkt ook algen in de hand.

Hietonder heb je wat modellen.

http://www.devisvoerwebwinkel.nl/ac.../co2-drop-checker/dvww-co2-dropchecker-detail

Vloeistof.

http://www.devisvoerwebwinkel.nl/ac...l-co2-check-indicator-vloeistof-250-ml-detail
 
Het is in elk geval belangrijk dat als je met co2 werkt dat je de co2 op tijd laat starten zodat wanneer de planten de voeding vragen je voldoende co2 aanwezig hebt. Teveel grote schommelingen is ook niet goed. Zoals Marcel al aangeeft is een continutest zeker aan te bevelen.

De dropchecker uit de link koop ik bij Aliexpress voor 2,50 maar dan moet je wel 2-3 weken geduld hebben.
 
Ik heb er al een checker in zitten van Dennerle. Deze is telkens tegen het groene aan maar niet helder groen.

Ik zie dat de alg zich meer en meer ontwikkeld, ik hoop dat ik de voeding van Backplay snel heb.
Daarnaast vraag ik me af of de CO2 wel goed door m'n bak wordt verdeeld, ik zal wel even een foto maken van hoe ik de uitstroomen de diffuser/flipper heb geplaatst.

De uitstroom, gericht op de diffuser/flipper

153878_0_82_img_20160830_212604.jpg


113639_0_82_img_20160830_212615.jpg


De checker

637834_0_82_img_20160830_212636.jpg


Alg, alg, alg..... :'(

333673_0_82_img_20160830_212744.jpg

689881_0_82_img_20160830_212708.jpg

674845_0_82_img_20160830_212716.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn dat 2 uitstromers?
Zo ja. Ze wijzen allebij een andere kant uit. Hierdoor krijg je tegenwerkende stroming.
Allebij dezelfde kant op is beter.

Co2 lost zeer goed op in water. Er hoeft geen krachtige stroming te zijn langs zo'n flipper.
Maar wel een uniforme stroming doorheen de hele bak.
 
Ja 2 uitstromers, eentje gericht op de flipper en eentje richting de rest van de bak.

Ik dacht namelijk dat het water langs de Co2 flipper moest stromen :oops:

Maar de uitstromers moeten dus alle 2 maar rechts wijzen. (ze zitten links in de bak)

Ik heb ook nog een klein pompje er in hangen, een aqua flow 100 om de kleine stofdeeltjes mee op te vangen. Deze moet ik dan ook links plaatsen ipv rechts denk ik hé?


En er werd mij eerder geadviseerd om geen spray bar te gebruiken maar ik merk nu wel dat het wateroppervlak veel minder in beweging is waardoor er zo'n olie achtig laagje op het water ligt.

Kan ik ook 1 spraybar gebruiken en de andere gewoon uit laten stromen??


Ik heb trouwens contact gehad met Backplay en hij denkt dat het hier gaat om
Oedogonium en/of Staghorn. :eek:
 
Ik zou de flipper tegenover de uitstroom zetten. de kleur is tegen het blauwe aan dus niet voldoende groen vindt ik. probeer eerst eens de flipper te verplaatsen en anders met een spraybar te werken.
 
Backplay heeft er in ieder geval verstand van en je bent bij hem in goede handen qua voeding en advies. Ik werk in beide bakken met een spraybar en deze wijst iets naar beneden waardoor ik helemaal geen oppervlaktestroming heb dus.
Zelf zou ik dan beide uitstromers naar rechts laten wijzen en ook op de rechterzijruit de flipper aanbrengen. Dat werkt hier prima verder. Hoeveel bellen geef je nu want ik geef in de bak van 190 liter rond de 150 bellen. Al hangt veel ook af van je waterwaarden dus dat zegt niet alles.

Zoals ik het zie zitten de algen vooral bovenin de bak. Daar heb je meer licht en is de vraag naar voeding dus groter. het kan dus zo zijn dat je daar te weinig co2 hebt en dat laat je indicator ook al wel zien eigenlijk.
 
Ja 2 uitstromers, eentje gericht op de flipper en eentje richting de rest van de bak.

Ik dacht namelijk dat het water langs de Co2 flipper moest stromen :oops:

Maar de uitstromers moeten dus alle 2 maar rechts wijzen. (ze zitten links in de bak)

Ik heb ook nog een klein pompje er in hangen, een aqua flow 100 om de kleine stofdeeltjes mee op te vangen. Deze moet ik dan ook links plaatsen ipv rechts denk ik hé?


En er werd mij eerder geadviseerd om geen spray bar te gebruiken maar ik merk nu wel dat het wateroppervlak veel minder in beweging is waardoor er zo'n olie achtig laagje op het water ligt.

Kan ik ook 1 spraybar gebruiken en de andere gewoon uit laten stromen??


Ik heb trouwens contact gehad met Backplay en hij denkt dat het hier gaat om
Oedogonium en/of Staghorn. :eek:

Een olie achtig laagje op het water betekend dat de bak (nog) niet in balans is.
De bacterie cultuur is zich aan het ontwikkelen. Dit geeft ook meer bacterien aan het oppervlak.

Je bent veel veranderingen aan het doorvoeren. Dit heeft tijd nodig.

Spray bar vind ik zelf niet nodig. Maar ook daar zijn diverse meningen over.

Je kunt de uitstroom zo plaatsen, dat je het oppervlak licht ziet bewegen.
Als je over het wateroppervlak kijkt, moet je iets van stroming zien.
Doorgaans 1,5 cm onder het oppervlak al voldoende.

Flipper kun je best wat dieper plaatsen.
 
De flipper is dieper geplaatst, tegenover de uitstroom. Ook een spraybar er op gezet maar deze heb ik nu lichtelijk naar beneden laten wijzen zodat al het zwerfvuil richting de inlaat wordt gestuurd. Het wateroppervlak is vlak maar circuleert wel.

De alg is nog niet weg, heeft ook tijd nodig natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan