Wat is er nieuw

Welke Algeneter is dit ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jegebe
  • Startdatum Startdatum
J

Jegebe

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum dus ik hoop dat ik de goede sectie heb gekozen voor mijn vraag.

Mijn vraag: Kan iemand mij vertellen welke Algeneter dit is ? (ik heb er 1 van in mijn aquarium. Heeft een ronde staart en houd ervan om onder een stuk hout te gaan zitten.)

745743jegebe_0_82_20140114_173652.jpg

Waarschijnlijk een ancistrus, maar daar zijn er zo veel van.

Foto is erg onduidelijk.

Ja excuus voor de foto kwaliteit. Ik zal nog eens een betere proberen te maken. bedankt iig.
Overigens zie ik de foto niet in het bericht terug. Enig idee hoe dat kan ?

gr. Jeroen

Volgens mij is dit geen algeneter eerder een Stiphodon, of gobio soort

Als het inderdaad de vis is die bovenop het hout ligt dan is het een goby soort en ga ik met Bertus mee.
Ik weet niet waar je hem jou verkocht hebben als algeneter maar ik zou daar nooit meer terug naar toe gaan. Die hebben er zo te horen weinig verstand van.

Stiphodon atropurpureus ?

Is hier een topic over. zal even kijken.

Kijk bij Ypoc. Zout en brakwater.

Khoppie zei:
Als het inderdaad de vis is die bovenop het hout ligt dan is het een goby soort en ga ik met Bertus mee.
Ik weet niet waar je hem jou verkocht hebben als algeneter maar ik zou daar nooit meer terug naar toe gaan. Die hebben er zo te horen weinig verstand van.

Feeding: Algae, spirulina tablets, flakes, small live food.

Eet dus ook algen?

Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben, het lijkt me inderdaad een Goby soort.
Een echte algeter is het niet, volgens mij maar minimaal.... dat is mijn observatie iig.
Ik ben geholpen iig, thnx

Jeroen

Schrapen ze van de stenen.in de stroming.

Kijk hier eens. Ypoc's 80cm Hillstream -
Staat hier !! in de rijtje,van Home.

Hier een betere foto ter afsluiting.

172248jegebe_0_82_p1050701.jpg

Ypoc ,is er nu ook, dat is de Goby kenner.

Als je een zwart karton achter je bak plakt zullen je vissen veel beter op kleur komen. Een witte achtergrond vinden ze niet zo prettig.

Yups, dat is een Stiphodon.
Waarschijnlijk Stiphodon ornatus.
Het zijn trouwens pure zoetwatervissen (alleen de jongen groeien op in zoutwater) en zijn herbivoor.
Ze eten dus wel degelijk algen; het is juist hun hoofdvoedsel.
Ik zou wat afgeronde stenen toevoegen waarop je wat aufwuchs (algen + micro organismen) kan laten groeien.

Khoppie schreef:
Ik weet niet waar je hem jou verkocht hebben als algeneter maar ik zou daar nooit meer terug naar toe gaan.

Waarom niet? Ik ben juist blij dat deze winkel aangeeft dat het een algeneter is. Teveel dierlijke eiwitten voor herbivore vissen leidt tot problemen met de spijsvertering, met alle gevolgen van dien.

mss een beetje off-topic, maar kunnen stiphodons eigenlijk makkelijk toegevoegd worden aan een gezelschapsbak, of eisen ze meer een stromingsbak ?

Stiphodons zijn wat minder kritisch dan echte hillstreambewoners qua zuurstofgehalte.
Het verschilt wel een beetje per soort, maar de meeste Stiphodon soorten komen niet voor op plaatsen waar het water heel erg snel stroomt.

Wel vind ik dat ik een opmerking moet maken over Stiphodons.
De laatste jaren heb ik wel wat contact(direkt of indirekt) gehad met ichthyologen die onderzoek doen naar oa. Stiphodons.
Zij waarschuwen meestal dat veel habitats van deze visjes onder druk staan.
Door de ingewikkelde voortplantingsstrategie zijn deze visjes niet (in ieder geval tot nu toe niet) na te kweken in gevangenschap. De visjes in de aquariumhandel zijn dus allen wildvang.
Het heeft mij er toe besloten om geen Stiphodons meer te kopen, ook al vind ik het zeer interessante visjes die best oud kunnen worden. (Sommigen heb ik nu 5 jaar)

Hier een betere foto ter afsluiting.?????
Nu al?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan