Het is maar de vraag of die ene Ancistrus cf. cirrhosus te klein zit .....
Ik heb jarenlang 2 mannen in een meterbak gehad zonder problemen, maar aan de andere kant hoor ik ook soms dat een klein groepje in 2 meter al voor problemen kan zorgen.
Op de vraag of ��n enkel exemplaar in een bak van 80 centimeter kan worden gehouden durf ik geen antwoord te geven, maar het lijkt mij zeker niet op voorhand uitgesloten.
Het is maar een ideetje van mij, en ik heb er geen wetenschappelijke onderbouwing voor, maar zou het (gezien de enorme verschillen in ervaring) niet zo kunnen zijn dat hiervoor niet voor niets een "cf.-benaming" voor wordt gebruikt?
Even ter verduidelijking voor sommigen: daarmee wordt bedoeld dat er sprake is van ��n of meerdere groepen vissen die in vrij hoge mate uiterlijke kenmerken delen, maar waarvan niet duidelijk is of die tot dezelfde soort of zelfs tot dezelfde ondersoort behoren.
Oftewel: zouden binnen Ancistrus cf. cirrhosus geen verschillen kunnen bestaan voor wat betreft uiteindelijke grootte en territorialiteit/agressiviteit?
Mijn eigen Ancistrus cf. cirrhosus woont in 150 cm lengte en 400 liter, maar s zo'n 8 centimeter en groeit al ruim een jaar niet meer .....