Wat is er nieuw

Welke algeneters/ancistrussen en cory's?

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
30
Sinds afgelopen weekend een nieuwe bak, zie hier
Echter zaten hier wat vissen bij waarvan ik niet weet welke soorten dit zijn. Hopelijk kunnen jullie mij helpen, mss zelf met de onbekend 1-3 met het geslacht? Onbekend 1 maakt een raar geluid uit het water. Het is haast knorrend en ik heb het idee dat hij/zij dit met zijn vinnen doet.. klinkt misschien raar maar ik moest het ook horen voordat ik het wou geloven

Onbekend nr 1
285174_0_82_5.jpg

334471_0_82_6.jpg

onbekend 2
181939_0_82_7.jpg

995551_0_82_8.jpg

onbekend 3
155191_0_82_9.jpg

Is degene met de streep een c. arcuatus en zijn de andere 2 c. julii of c. trilineatus??
797417_0_82_10.jpg

998489_0_82_11.jpg

Nummer 2 is en ancistrus man. de mannen hebben stekels. nr 3 is volgens ook een acistrus vrouw.

Bedankt voor de reactie, weet je toevallig ook welke ancistrus of is hier maar 1 soort van..

Nr 1 is volgens mij een Platydoras costatus. Nummer 2 en 3 lijkt miju de Ancistrus cf. Cirrhosus. Nummer 3 zal dan een albino zijn. De Corydorassen zijn inderdaad c. trilineatus.

Die grote cory naast die trillineatus (kleinste) lijkt wel op een Corydoras sodalis

Bedankt voor de reacties, ik ga de platydoras dan uit de bak halen. Wil niet mijn vissen opofferen. Kunnen de ancistrussen wel in de bak blijven? Deze worden niet zo groot toch? Ik las een cm of 12 maar ze lijken me redelijk vreedzaam tot nu. Mochten ze in de toekomst toch veel te groot worden, dan kan ik ze er altijd nog uithalen

De Trilis zien er overigens niet erg florissant uit. Hebben ze baarddraden?

De Platydoras costatus (die idd knort boven water) past zeer goed bij je forum naam. Bij mij vrat hij zelfs Zwaarddragers op van 8cm. Het is ook niet gek dat de andere vissen in dit topic beenplaten hebben. Die zijn te hard voor hem.

De Platydoras (een nacht actieve vis) vraagt verstop plaatsen. In mijn bak zat hij vaak in een spleet van een flink stuk kienhout.

Botia, leuke vergelijking 😀, de vis gaat idd zsm weg.. Zeker met de borarasjes welke er oa nog meer bij zitten.

Aadmec, nee deze 3 corydoras hebben geen baarddraden meer. Ze zaten op grind. Mijn eigen corydoras panda en habrosus hebben altijd op zand gezeten en hebben hun baarddraden nog wel. In mijn andere topic (sera 130) uit mijn handschrift kun je de bak zien zoals hij er nu uitziet, met zandbodem natuurlijk. Ook staat hier een foto van de bak voordat ik hem kreeg.

timmermans, de algeneters zitten in een sera 130. De maten zijn grofweg 55b, 60d en 55wh met een ronde voorruit. Ongeveer 170L. Al zit er een liter of 30 ofzo in het filter, dus zal er ongeveer 130L overblijven voor de vissen. De vissen zullen nu een cm of 8 zijn, schat ik. Zou dit nog even kunnen? Ik vind vooral de goud/gele er erg leuk uitzien, dus zou ze graag willen houden. Mits ze een goed leven hebben natuurlijk, wil ze niet te klein houden natuurlijk dat ze vergroeien

Tsja. De stelregel is ongeveer 10 keer de maximale lichaamslengte kunnen zwemmen.
Een vis van 8 centimeter moet dus minimaal 80 hebben.
Is geen harde regel....sommige vissen zijn actief en hebben dus meer nodig (12-15 keer) terwijl anderen passief zijn en het met minder afkunnen. Een ancistrus is zeker niet de meest actieve vis dus met 7-8 maal ben je best een eind, maar dan zit je nog steeds niet aan jouw maatvoering.

Zo heb ik zelf 2 kleiner blijvende L134 nummers (max 11 cm) in een 80 cm bak.

Gezien de huidige lengte zitten ze dus eigenlijk al op of net over het randje...sorry

Zijn dit eigenlijk territoriumvormende "algeneters"? Zo ja dan is er nog een belangrijke factor om rekening mee te houden.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Zijn dit eigenlijk territoriumvormende "algeneters"? Zo ja dan is er nog een belangrijke factor om rekening mee te houden.
~ Ivo
Bedoel je de Platydoras of de Ancistrus?
De eerste lijkt me sowieso geen optie, de tweede is volgens mij niet territoriumvormend. Ik had er 2 in een meterbak (160 liter) en die legden elkaar weinig in de weg. Alleen gebruiken ze wel hoofdzakelijk de bodem, en die is in deze bak niet heel groot. Persoonlijk zou ik hooguit ��n van beiden houden.

Beste Paddy, wat bedoel je precies? Ik heb de platydoras al uit de bak gehaald en deze wordt, hopelijk vanavond, al verkocht. Ik heb nu 2 ancistrussen, bedoel je dat ik het beste maar 1 van deze 2 kan houden? Ik heb niet echt het idee dat ze elkaar in de weg zitten, ook de corydoras gaan goed samen met deze 2 dieren. Of bedoel je wat anders?

edit: Als het beter is om maar 1 van de 2 te houden, dan gaat de andere vis weg

Ik bedoel: Ancistrus cf. cirrhosus is volgens mij geen territoriumvormer.
De bodemoppervlakte van jouw aquarium lijkt mij alleen wat klein voor 2 stuks.

Als en zolang het met twee vissen goed gaat, is er natuurlijk geen enkele reden om er ��n weg te doen. Ik zou alleen in de gaten houden of ze elkaar gaan verjagen, maar pas als dat ook echt gebeurt is er reden om er ��n weg te doen.

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo
Territoriaal, maar vooral naar soortgenoten. Territoriumvormend zou ik ze niet willen noemen. Ik had er 3 in een meterbak (1m/2v) en die vochten regelmatig.

Een maximale lengte van 12 cm. is wel erg gunstig gedacht voor deze jongens. 17 cm. is geen uitzondering.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan