Welke ancistrus/L-nummer


MC-Animals

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
98
Locatie
Heerhugowaard
Even een apart topic voor de identificatie van de L-nummers/ Ancistrussen.

Ik heb nog wat nieuwe foto's gemaakt.

De structuur van de huid lijkt veel op die van de panaque, maar die hebben geen borstels op de neus.
De grootste van de 4 is bijna 20 cm en zo'n 4 a 5 cm breed.
Het is dus geen normale Ancistrus.

20190212_111958.jpg


20190212_112114.jpg


20190212_112004.jpg


20190212_112053.jpg
 
Ik ben niet overtuigd.
Ik heb zelf meerdere ancistrussen en heb er vroeger ook meerdere gehad, maar niet 1 die in de buurt komt van deze.
De huidstructuur en de maat komt niet overeen.
Als het wel cirrhosus zijn, zijn ze met iets groters gekruist.
 
Sommige soorten worden echt groot. Een meter kunnen halen en misschien wel meer. Maar dan meer de Acanthicus, misschien heb je een kruising?
 
Dit zijn 100% Ancistrus cf cirrhosus.

Mits in grote bakken opgegroeid, kunnen ze 15-20cm worden. Mijn koppel dat ik vroeger had heb ik gemeten op 15 en 16cm. En ik heb er ooit een gemeten van 18cm.
 
Ik ben vanmorgen bij discuscompleet in Westzaan geweest en die kon mij niet 100% zeker zeggen welke het is.
Ik had 1 van de vissen mee genomen, dus niet van een foto.
De L156 kwam het dichtste bij maar hij vond ze wel erg groot daar voor.
Ik bied ze nu wel daar onder aan.
Maar mogelijk is het een kruising.
 
Ik zeg Ancistrus cf. cirrhosus.
Die 'cf.' betekent 'conform' waarmee wordt bedoeld dat het gaat om op elkaar lijkende vissen waarvan (nog) niet duidelijk is of ze ook werkelijk tot dezelfde soort behoren. Het is vrij waarschijnlijk dat A. cf. cirrhosus een complex van meerdere soorten is; dat sommige daarvan groter worden dan andere is heel goed mogelijk.
De mijne groeide ook heel rap maar hield daarmee op bij pakweg 10 centimeter, maar ik heb wel grotere gezien.
 

Terug
Bovenaan