Welke bemesting kan ik als macro gebruiken bij de Basis van Aquariumbemesting.nl?


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,195
Locatie
Gelderland
Per ongeluk heb ik een aantal jerrycans Basis van Aquariumbemesting.nl gekocht. Daarin zitten, dacht ik wel de micro's en niet de macro's. Als eerste vraag: Klopt dit?
Als tweede vraag: welke bemesting van aquariumbemesting.nl kan ik hierbij gebruiken zodat de bemesting in de waterkolom compleet is?
Normaal gebruik ik Complete.

Alvast dank voor het meedenken!
 
Dat klopt zover ik weet en je kan poeder kopen om een oplossing te maken. Ik koop altijd de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat daar.
 
De basis bevat magnesium en micro's dus geen fosfaat en nitraat.
Om nitraat en fosfaat tot de gewenste ppm te krijgen zou ik kaliumfosfaat en kaliumnitraat gebruiken in poedervorm en zelf de concentratie samenstellen

Om het recept vam de Complete aan te houden gebruik je :
12 gram KH2PO4 op een 500ml fles en doseer 12ml per week op 100 liter voor de fosfaat
85 gram KNO3 op een 500ml fles en doseer 12ml per week op 100 liter voor de nitraat
 
Laatst bewerkt:
Super, hartlijk dank voor de antwoorden. Ik ga het in poedervorm bestellen.
 
Ik gebruik het recept wat jaren op de zakjes staat/stond. Dat is 83 gr nitraat en 4 gr fosfaat op 500 ml en dan 20/40 ml op elke 100 liter water om met 20/2 te verhogen.
Om ook met de fosfaat uit te komen op die 20 ml mix ik dus geen 4 maar 8 gram op 500 ml en kan dan van elk 20 ml toevoegen op 100 liter.
 
Mixen jullie de nitraat en fosfaat poeders apart of kan het gewoon in 1 fles?
 
Dank je😁
 
Kan inderdaad in 1 fles maar dan moet je rekening houden met de hoeveelheid poeder dat je gebruikt. Ik legde al eerder uit dat ik geen 4 maar 8 gr po4 oplos en dan heb je voor 20/2 op 100 liter hetzelfde nodig als van de nitraat en dan kan het in 1 fles.
Los je 4 gram op dan moet je voor 2 mg po4 een dubbele hoeveelheid toevoegen en dus 40ml ipv 20ml.
Dat gebasseerd op de aanwijzing van 83gr nitraat en 4 gr fosfaat zoals op de zakjes stond. Je moet het dus even uitrekenen.
 
Ja, dat ga ik doen. Kost een stuk minder als je poeders gebruikt. Ga ik vaker doen.
 
Is inderdaad veel goedkoper.
 
Poeders gebruiken scheelt erg veel geld.
Ik zag in een ander topic dat iemand in een 350 liter bak een commerciële bemesting gebruikt van zo'n 45 euro per liter.
Allemaal prima en als mensen dat waard waard vinden ben ik de laatste om mij daar mee te bemoeien, maar als je even meer onderzoek doet kan je het zelf maken voor 1,70 per liter
 
Ook hier gebruik ik losse poeders kaliumnitraat en kaliumfosfaat je kunt deze in 1 fles mengen.
Maar ik doe beide liever appart zodat je eventueel kan bijsturen/experimenteren met de verhoudingen ervan.
 
Inderdaad kun je dan beter bijsturen maar als je bv de EI volgt dan kan het wel in 1 fles.
 
Net als jij John ben ik een believer dat de EI methode voor de meeste bakken een methode is om planten (zeer)goed te laten groeien en te snoeien.
Van de oorspronkelijke EI met 40/4 nitraat/fosfaat verhouding daar twijfel ik wel aan .
Ook die heilige /gemaakte nitraat/fosfaat verhouding daar moet men durven van afwijken.
 
Ja ik voeg al tijden de helft toe en dus 10/1 maar heb dan ook niet erg veel licht.
 
Moet je eigenlijk nog iets doen om te voorkomen dat je stock oplossing gaat bederven? En kun je het ook met kraanwater aanmaken of alleen met demi water?
 
In sommige gevallen bevat kraanwater ook voedingselementen (nitraat, calcium, magnesium e.d.) en daarmee kan je rekening houden. Als je doseert volgens de EI methode is dat niet erg belangrijk.
Maar als je een lean-dose regime volgt en je hebt erg lage targets in bv nitraat moet je daar dus degelijk rekening mee houden. Dan is het gebruik van demiwater een must om op de juiste targets te blijven.

Om ervoor te zorgen dat je stockoplossing niet gaat bederven oid zou je gebruik kunnen maken van een theelepeltje kaliumsorbaat (E202)
Maar als je stockoplossing (500ml) in een 2 maanden op is heb je dat feitelijk niet nodig als je de poeders zelf samenstelt
 
Moet je eigenlijk nog iets doen om te voorkomen dat je stock oplossing gaat bederven? En kun je het ook met kraanwater aanmaken of alleen met demi water?
Ik bewaar het gekoeld in de koeling en dus in het donker.
 
Hier maak ik geen flesjes stockoplossing meer , maar gooi ik 3x per week de droge poeders( 1/2 koffie lepel kaliumnitraat 1/4kaliumfosfaat in glas lauw water instant opgelost ) in het aquarium
 
Dat kan natuurlijk ook. Ter plekke oplossen.
 
Hier maak ik geen flesjes stockoplossing meer , maar gooi ik 3x per week de droge poeders( 1/2 koffie lepel kaliumnitraat 1/4kaliumfosfaat in glas lauw water instant opgelost ) in het aquarium
Dat kan inderdaad als je precies weet hoeveel je moet hebben en dat goed kan afmeten.
 

Terug
Bovenaan