Wat is er nieuw

Welke blauwe garnaal ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rakjetakje
  • Startdatum Startdatum
R

Rakjetakje

Guest
Hoi allemaal!

Om straks mijn 60 liter aquarium aan te vullen (komen 8 guppen in) dacht ik eraan om er een groepje blauwe garnaaltjes bij te doen. Nu ben ik wat gaan googelen en ik kom allerlei varianten tegen, onder andere: blue pearl, blue velvet en sakura diamond blue. Ze lijken allemaal op elkaar. Kan iemand me uitleggen wat het verschil is en welke in principe op kraanwater kunnen (dus geen gedoe met waterwaardes enz.).

Het zijn allemaal afstammelingen van de Vuurganaal en dus niet de moeilijkste.
Je moet bij de kweker informeren op welke waardes ze zijn gekweekt om problemen met vervellen en de voortplanting te voorkomen. Maar in de regel is de Davidi familie waar ze onder vallen niet de moeilijkste. Pas op dat je ook nog blauwe Babaultis hebt en blauwe Tijgers.
Dus wel even goed kijken uit welke familie ze komen.

Kans is wel aanwezig dat de guppen zo af en toe een garnaal pakken als de kans hebben dus houdt daar rekening mee.
Lijkt mij zonde voor zulke mooie garnalen.

jessicapilon zei:
Pas op dat je ook nog blauwe Babaultis hebt en blauwe Tijgers.
Die blauwe Tijgers zijn wel goed te herkennen. 😉
Hwwd5nWOoTkkaLMkRIRRS20ZGMn8shr8.jpeg

Botia zei:
jessicapilon zei:
YS2C1BDK_C-o-uovKA-K3o2EmQ7v8VAl.jpeg
😀 Wel flink proppen dan

Botia zei:
jessicapilon zei:
sXNCO8mspdiejUMSxKBt4n9lPrdbsBEE.jpeg

Dit is een soort die ook wel makkelijk is want ik heb hier al heel wat jongen van inmiddels. Als je er een paar wil overnemen dan kun je wel een pb sturen 😀 😉

Seabait zei:
Kans is wel aanwezig dat de guppen zo af en toe een garnaal pakken als de kans hebben dus houdt daar rekening mee.

Dat ben ik helemaal met John eens en daarom heb ik de garnalen hier ook apart zitten zonder vissen.

Seabait zei:

Maar als de waardes goed zijn kweken ze ook flink toch? Zo af en toe eentje is nog te overzien, maar ik vind ze iets te duur (als student) om als vissenvoer voor mijn guppen te dienen. Kan ik dan beter op zoek naar iets anders?

De volwassen garnalen worden niet gegeten en met voldoende schuilplaats groeit een deel van de jongen wel op.
Houdt het aardig in stand bij mij, ideaal 🙂

Dat hoor ik inderdaad meer Wilco, maar weet nog niet of ik het erop ga wagen.

Mochten ze komen, dan heb ik twee bloempotjes in het aquarium die begroeit zijn met javamos, die staan omringt door verschillende planten en daarvoor plant ik Hemianthus Callitrichoides of Lilaeaopsis Novea-Zealandiae. Dit alles staat aan de andere kant dan de filter en tussen de potjes en de filter staan ook nog een stuk hout en wat plantjes. Zal dit voldoende beschutting zijn of niet? Ik ben nog bezig met de inrichting, dus ik heb geen foto voor wat visuele bijstand 😀

Vooral Javamos lijkt hier een goede schuilplaats.
En dan niet een beetje mos, maar een dikke laag waar ze diep tussen kunnen kruipen.

Ik ben begonnen met 10x Blue Fairy � 2 euro per stuk. Schat dat er nu 50-70 zijn.
En ik het er 10x Cristal Red bij gedaan. Die jongen minder hard, maar ook daarvan zijn er jongen die overleven.

De allermooiste - soms blauwe - garnaal is natuurlijk deze!

Wordt wel groot, maar is niet bepaald een zwemmer, dus het kan wel.

15 cm in een bakje van 30x55cm?

Gewoon kleine, niet te dure kopen, kan het nooit erg tegenvallen 🙂

Het duurt heel lang voor ze 15 centimeter zijn. In de winkel zijn ze doorgaans nog niet de helft daarvan en ze groeien ook bepaald niet snel. Maar zie nu pas dat het om een bak van 60 liter gaat ipv 60 centimeter.

Dan ga ik die potjes met mos binnenkort plaatsen, kan het mos vast lekker groeien en dan kan ik altijd nog kijken wat ik erin doe. Ik vind die handwaaiergarnalen prachtig, in alle kleuren, maar ben bang dat mijn bakje daar idd te klein is.

Zie ze (de kleintjes) hier in de buurt regelmatig aangeboden worden via marktplaats voor 10 voor 25 euro. Dat leek mij een redelijk prijs. Misschien voor m'n verjaardag hihi (over 2 maanden 😀 )

Zit nog een klein beetje te twijfelen tussen garnalen en hommelmeervalletjes, maar daar heb ik al een ander topic voor open :book:

Jacobus, de bak is 60 x 30 x 30 , dus bij nader inzien 54 liter

EDIT: met planten, hout en potjes ongeveer 50 liter

Dan zou best kunnen, Rakjetakje, maar dan wel in een goed ingedraaide bak, met wat alg en plantenresten en flinke stroming. Daar houden die Afrikaanse waaierjongens van. Nou ja, is persoonlijke favoriet van mij. Hou van hun onverstoorbare waaieren en hun peacefull gedrag en hun gezellige lompheid.

Bij guppen zou ik geen garnalen zetten.
Wat er in het bekkie van de vis past gaat er ook in .
En net losgelaten garnaaltjes zijn heel klein.
Heb hier zelfs de rasbora er uit gehaald en hou nu veel meer jonge garnaaltjes over.

Maar hier een overzicht van de neocaridina davidi kleuren.
253958erna_esmeijer_0_82_11774832_10152963151821016_1295968095_n.jpg

Het worden als meer zie ik wel zeg. Enige jaren terug waren enkele van de soorten nog niet in de handel te vinden of heel erg duur.

Bedankt Erna, je plaatje geeft meteen de duidelijkheid waar ik naar op zoek was met al die blauwe garnaaltjes, met toch een andere naam.

Als ik ze koop, dan koop ik volwassenen, maar ik zal me ook eens gaan inlezen over de handwaaiergarnaal. De eerst komende twee maanden komen ze er sowieso nog niet, dus heb nog genoeg tijd om me in te lezen en om een beslissing te maken :book: 😀

En ik heb mijn filter links achterin de hoek waarvan de uitlaat op de hoek rechtsvoor gericht staat. Mijn gupjes vinden het heerlijk om daarin te 'surfen', dus met stroming zit het in principe wel goed, hoewel ik denk dat die aan de bodem een stuk minder is dan aan de oppervlakte van het water..

Zou je aanraden om geen volwassen garnalen te kopen.
Ten eerste weet je dan niet hoe oud ze zijn en voor je het weet zijn ze over de uiterste houdbaarheidsdatum heen.
Zelf is mijn ervaring dat je het best kleintjes kunt kopen van 1 tot 1,5 cm.
Dan weet je zeker dat het jonge diertjes zijn en zijn ze ook sterker om over te zetten dan volwassenen.

Hmm.. Die informatie in acht nemende kan ik inderdaad beter voor een grote garnaal of voor een bodemvisje kiezen.

Een dwergcory kun je er wel bij zetten.
Die zal niet achter de garnalen aan gaan en als hij er 1 opslurpt is het per ongeluk.
Maar het is wel een groepsvisje.
En de pygmaeus is was schuchtiger dan de andere soorten.
En die zwemt ook wat meer.
Andere kleine cory's blijven meer op de bodem.

Ik had dwergpantsermeervalletjes gezien, maar ik denk dat het Otocinclus vittatus zijn.
Cory's zouden inderdaad het makkelijkst zijn, maar die vind ik niet zo leuk als de rest van Nederland 😳

Ik heb trouwens al gupjes die straks in de 60 liter bak komen (zitten nu te klein). Ik ben dus op zoek naar een aanvulling op mijn gupjes, die voornamelijk de bodem zullen gaan bewonen.

Mooi overzicht!! Wordt wel hebberig van al die kleurtjes!
Maar de White pearl is dus geen Davidi? Zijn die wel makkelijk te houden dan?

Ik heb ook ooit gehoord dat als je de garnalen eerst in de bak doet en daarna de guppen dat ze dan gemoedelijker samen leven dan andersom omdat als de guppen er al in zitten en je dan de garnalen erbij doet de guppen ze aanzien voor voer. Geen idee wat hiervan waar is, maar klinkt aannemelijk.
Erna Esmeijer zei:
Bij guppen zou ik geen garnalen zetten.
Wat er in het bekkie van de vis past gaat er ook in .
En net losgelaten garnaaltjes zijn heel klein.
Heb hier zelfs de rasbora er uit gehaald en hou nu veel meer jonge garnaaltjes over.

Maar hier een overzicht van de neocaridina davidi kleuren.
253958erna_esmeijer_0_82_11774832_10152963151821016_1295968095_n.jpg

Guppen zullen af en toe wel een garnaal snoepen denk ik.
Of de White Pearl ook een Davidi is vraag ik me nu ook af. Als je het zo bekijkt dan is dat een Palmata.
Ik had daar nog nooit van gehoord moet ik bekennen.

Ja maar een garnaaltje is in principe niet erg, als er ook telkens een paar kleine overleven. Maar ik zal er eens een topic over aanmaken in visbestand samenstellen.

jessicapilon zei:
Of de White Pearl ook een Davidi is vraag ik me nu ook af. Als je het zo bekijkt dan is dat een Palmata.
Ik had daar nog nooit van gehoord moet ik bekennen.

White pearl en blue pearl garnalen zijn Neocaridina palmata, dus niet zoals vuurgarnalen Neocaridina davidi.

Zoals het op de poster staat klopt het dus.

WilcoNL een vraagje.
Ik ben vorig jaar ook met 10 blue Fairy's begonnen in een bakje.
Hoe zijn jou jongen.
Ik heb ze in een dierenwinkel gekocht.
Als zijnde zuivere Blue Fairy's.
Hier een foto van het nageslacht.
Dat is echt lachen.
Groetjes Piet.

20150831_131857_zpsbmnqbbgv.gif

Ik zie rood, blauw, wit en geel een schitterend gezicht vindt ik

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug