Wat is er nieuw

Welke bodem is het beste in m'n aquarium?

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Website
aquaforum.nl
'k Ben erg benieuwd naar ieders mening.

Elke keer als iemand begint over de bodem in zijn/haar bak, barst het los; wel of geen voedingsbodem, fijn of grof grint. Zand als onderlaag of juist niet.... Vul het maar in!

Hoe kies je nu goed en met de juiste argumentatie?

Laat het eens weten!

Groet,
Ben.

Ik heb in de gewone bakken hier normaal gravel van de Pets Place en in de garnalen bakjes een ph verlagende bodem. Bij de bak met de Cory s heb ik weer het Aquasand van de Hornbach.
Het is dus ook maar net wat je wil gaan houden in je bak. Met een voedingsbodem zou ik echt niet gaan werken.
Misschien kun je iets meer vertellen over de bak en wat je wilt gaan houden daarin.

Het is niet zo dat ik nu direct mijn aquarium wil (her-)inrichten. Maar wel voor de volgende keer wil ik het "beste" doen.
Vroege informatie is dus fijn. Vooral omdat, als gezegd, op dit forum maar ook elders de meningen nogal verdeeld zijn.
Onze huidige bak is een "gewoon" gezelschap aquarium. Maar ik heb ook een een SuperFish Aqua Panorama 55 liter bakje die op dit moment gebruikt wordt voor het "op-kweken" van gekopte plantjes. Eigenlijk is alle informatie welkom! Alvast bedankt!

Groet,
Ben.

Ik begrijp je en dat is ook prima hoor.
Als je een gewone gemiddelde bak hebt dan is een gewone grindbodem prima hoor en daar kun je kleibolletjes bij gebruiken voor de planten.
Zelf vind ik de bodem die ik noemde van de Hornbach erg fijn en die gebruiken al meerdere leden hier ook. het is niet de goedkoopste maar wel een fijne bodem. Deze is goed voor de planten en ook prima voor eventuele bodembewoners.

"Het beste" verschilt per bak.

De meeste bodembewonende vissen en de meeste cichliden maak je blij met zand (bv filterzand of speelzand). De meeste bakken vallen hieronder denk ik, veel mensen hebben bv Corydoras, Apistogramma, Microgeophagus, kersenbuiken of kuhli's in hun bak. Verder bv ook alle Malawi en Tanganyika speciaalbakken.
Als je voor een "Hollandse plantenbak" gaat dan is (niet te grof) grind weer meer gebruikt; makkelijker voor de planten.
Voor een hillstreambak zou ik ook grind nemen; zand spoelt te makkelijk weg.
Voor de moeilijkere garnalen kun je soms beter een speciale bodem gebruiken.
Voor bv sommige soorten killivissen kun je het beste turf op de bodem doen.

SaskiaZ zei:
"Het beste" verschilt per bak.

De meeste bodembewonende vissen en de meeste cichliden maak je blij met zand (bv filterzand of speelzand). De meeste bakken vallen hieronder denk ik, veel mensen hebben bv Corydoras, Apistogramma, Microgeophagus, kersenbuiken of kuhli's in hun bak. Verder bv ook alle Malawi en Tanganyika speciaalbakken.
Als je voor een "Hollandse plantenbak" gaat dan is (niet te grof) grind weer meer gebruikt; makkelijker voor de planten.
Voor een hillstreambak zou ik ook grind nemen; zand spoelt te makkelijk weg.
Voor de moeilijkere garnalen kun je soms beter een speciale bodem gebruiken.
Voor bv sommige soorten killivissen kun je het beste turf op de bodem doen.

+1

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan