Wat is er nieuw

Welke bodem voor meervallen

Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Nu zit er nog een bodem van JBL Sansibar in het aquarium dat vervangen gaat worden voor een 121 cm dus ben druk aan het ori�nteren voor de geschikte bodem voor Corydoras panda en L nummers. Prijs maakt niet uit, als het maar goed is voor de meervallen, geef liever iets meer uit dan dat je er later achterkomt dat de bodem niet geschikt is.

Mijn ervaring met JBL:
De zwartgrijze JBL bodem is wel mooi, nog niet oud, maar er komen nu al luchtbellen omhoog tijdens schoonmaken.
Tijdens het afhevelen komt er altijd wel een handjevol grind mee. Sommige planten doen het goed op deze bodem.
Mooi qua uiterlijk, natuurlijke uitstraling.
De bodem loopt van achter schuin naar voren, je ziet geen randje bodem erbovenuit steken als je voor het aquarium staat, en moet dit telkens goed doen omdat het terug zakt naar voren.

De laatste keer hadden we jonge Corydoras panda bij een andere winkel gekocht om de school aan te vullen, omdat de halve school overleden was.
Het viel op dat deze nieuwe visjes 4 baarddraden inplv. 2 hadden.
Misschien dat deze bodem toch niet zo geschikt is ook al stond op de verpakking "Geschikt voor panstermeervallen".

Zou Vdl Aquariumrivierzand van de Petsplace een beter alternatief zijn ondanks de lichte kleur? (Ik weet dat vissen liever een donkere bodem hebben, mij maakt het niet zoveel uit).

Het nieuwe aquarium wordt anders ingericht met een rij vallisneria langs de zij- en achterwanden, heb geen ervaring met rivierzand, hoef geen voedingsbodem erbij wel 1 soort bodem geschikt voor meervallen, makkelijk in onderhoud, niet dicht slibt, en waarop planten goed wortelen en groeien. (L nummers willen nogal eens een plantje eruit woelen).

Jorinde.....ik heb zelf ook Panda's en 2 meervallen...heb grind van Dennerle Lei steen...dat is lekker fijn...afgeronde hoekjes...prima kwalitiet...zo niet het beste wat ik tot nu toe ben tegen gekomen...

Suc6

Jorinde, niet alleen de (meeste) vissen willen een donkere bodem maar jij zou het ook moeten willen want in de meeste gevallen komen hun kleuren ook beter uit.

Hangt dit niet af van de kleur van een vis?
Onze Barbus barilioides is niet zo goed te zien als ze onderin zwemmen, terwijl de kardinalen wel opvallen.
Maar dat is een andere discussie.
;-)

Dennerle leisteen, de "kwartsgrind"?

ronrijn zei:
Jorinde, niet alleen de (meeste) vissen willen een donkere bodem maar jij zou het ook moeten willen want in de meeste gevallen komen hun kleuren ook beter uit.

Dat is niet met alle vissen het geval. Sommige vissen gaan ook donkerder kleuren door een donkere bodem.

ronrijn zei:

Waarom willen de meeste vissen een donkere bodem? Weet een hoop soorten te noemen die namelijk voorkomen op een lichte bodem.

Een lichte bodem vind ik ook mooi, zeker als de verlichting door lange planten of drijfgroen gedempt in het aquarium schijnt.
Dan zitten ze ook fijn denk ik.

Best wel moeilijk, een bodem uitzoeken.
Ooit kwam manlief thuis met... zwarte glasscherven. Gehaald bij een dierenwinkel vlakbij het werk.
Dat moest dan doorgaan voor fijn aquariumgrind, dat kwam er niet in natuurlijk, terugbrengen kon niet meer want de verpakking was al open. Toen ik er met mijn vingers doorging was er een scherfje pijnlijk in mijn vinger gaan zitten.

Ergens las ik dat als je steeds een bodem diep doorwoelt, om hem luchtig te houden, de kans op schadelijke bacteri�n die dan omhoogkomen vanuit de bodem vergroot.
Ook las ik dat als je fijn grind vermengt met een veel grotere korrel dat de goede bacteri�n aan de grote hechten.
En een zandbodem zou ook dichtslibben als je er niet af en toe doorheen woelt, aangezien de cory'tjes nooit diep genoeg komen...

Wat ik nu precies moet geloven weet ik niet maar zelf denk ik dat teveel van iets ook niet goed kan zijn en het allemaal zo eenvoudig mogelijk probeer te houden dit keer.
Dat spreekt me wel het meeste aan.
Gewoon aquariumgrind in naturelkleur van 1-2 mm afgeronde korrels gaat het misschien wel worden.
Als ik dat ergens in de winkel kan vinden of op internet, want soms staat er niet bij vermeld of het een afgeronde korrel betreft.
Heb wel heel goedkoop aquariumgrind 1-2 mm van nog geen vijf euro per zak van 10 kg bij Petsplace gezien. Zou die ook goed zijn?
En hoeveel zakken zou ik nodig hebben voor een bodem van ong. 4 of 5 cm achteraan en 2 cm vooraan (licht schuin aflopend)? Hoef namelijk geen megadikke bodem.

Filterzand van Wildkamp, blijft toch mijn favoriet. Rivierzand slibt snel dicht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan