Wat is er nieuw

Welke bodem voor mijn aquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LeBrouwer
  • Startdatum Startdatum
L

LeBrouwer

Guest
Beste mensen,

Heb een paar jaar geleden een aquarium aangeschaft, maar ben daar na een tijdje mee gestopt omdat ik bijna alles fout deed wat een beginner fout kan doen, haha.

Nu toch besloten om het een nieuwe kans te geven. Heb inmiddels een Juwel Rekord 600 besteld, die begin volgende week wordt geleverd. Daarnaast kan ik via een kennis een aantal Drakenstenen overnemen. Zat zelf eerst te denken aan Seiryu stenen, maar dit is minder omdat dit kalkhoudend is?

Maar goed, nu ben ik dus nog op zoek naar de juiste bodem. De laatste keer heb ik een voedingsbodem gebruikt, maar dit gaf eigenlijk alleen maar ellende (maar ik nam als beginner natuurlijk weer alles aan wat de verkoper mij probeerde aan te smeren, haha).

Het liefst geen voedingsbodem dus. Na wat zoeken zou ik het liefst filterzand gebruiken, maar dan zit ik nog wel met wat vragen.

- Is een bodem met filterzand een beetje schoon te houden?
- Wordt dit, i.c.m. de drakenstenen niet te licht in het aquarium (e.v.t. vervelend voor de vissen)?
- Groeien planten over het algemeen goed als ik kleibolletjes toevoeg in het filterzand bij de planten?

Mocht iemand een andere suggestie voor een bodem hebben, dan hoor ik die ook graag.

Alvast bedankt!

Een voedingsbodem wordt naar mijn idee verkeerd gebruikt, een heel dun laagje is al genoeg. Dan heb je nergens last van 😉.

De antwoorden op je vragen:
- Een bodem met filterzand is goed schoon te houden, een aquarium hoeft ook niet brandschoon te zijn, dat is de natuur ook niet 😉.

- Qua licht weet ik het niet, moet je even bekijken. Ik weet wel dat je met drakenstenen al een paar vissensoorten niet kan nemen, denk aan corydoras en andere bodembewoners: Ze kunnen hun baardraden beschadigen aan je drakenstenen.

- Kleibolletjes werken alleen bij planten die hun voeding uit de bodem halen, planten zoals Vallisneria, Echinodorus en Cryptocoryne dus.

Voedingsbodem is niet nodig.

Ik heb aquarium grint in de bakken, beetje gekleurd, fijn voor de vissen.
En ,ja, wat mijn voorganger zei, kleibolletjes.met lateriet.
En voeding uit de flessen.

Thanks voor jullie reacties!

Qua bodem heb ik na wat zoeken toch besloten om iets anders te nemen, niet zo licht als filterzand. Waarschijnlijk wordt het iets als dit: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=10147 .

Lijkt naar mijn idee ook wat mooier met de drakenstenen en wat (licht)groene planten.

Corydoras gaan het dan inderdaad niet worden. Dan zet ik er in plaats daarvan wel wat garnaaltjes in ofzo. Wat er verder qua vissen ingaat, ben ik nog niet uit. Zal t.z.t. waarschijnlijk wel een fotoalbum-topic openen.

Smaak verschilt natuurlijk maar lijkt me juist mooier om een andere kleur bodembedekking te nemen ipv een zelfde kleur als de stenen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan