Wat is er nieuw

Welke bodem voor Neocaridina?

Enterprise083

Member
Lid geworden
28 oktober 2016
Berichten
21
Leeftijd
41
Ik ben van plan om Neocaridina garnalen te gaan houden in een Dennerle 20-liter aquarium, dat ik wil inrichten met planten, stenen en hout. Ik ben me aan het inlezen over de verschillende bodemsoorten. Mijn idee is om met verschillende hoogtes te werken om diepte te creëren, maar een dikkere bodem brengt het risico van bodemrot met zich mee. Eerst was ik erg geïnteresseerd in de MD Fish-methode (nutribase, vijvergrond en zand), maar ik lees hier nadelen, zoals bodem rot en snel uitwerken van de bodem.

Nu overweeg ik om aqua soil te gebruiken, omdat dit een goede bodem is voor plantengroei. Ik ben me ervan bewust dat aqua soil de pH verlaagt, en vraag me af of ik Neocaridina garnalen hierop kan houden. Ik zie de bomen door het bos niet meer.
 
Zand of heel fijn grind en evt. kleibolletjes in de bodem bij de plantjes die de voedingstoffen niet direct uit het water halen.
met een pH verlagende bodem maak je neocaridina niet blij mee, dan kun je beter voor makkelijkere caridina gaan (mocht dit je eerste garnalen aquarium worden). Als je de lastigere/meer eissende en vaak duurdere caridina wilt houden kun je beter ook osmose water i.c.m. gH+ gaan gebruiken aangezien anders je bodem sneller is uitgewerkt.

MD heeft mooie scapes alleen krijgen de bodems bij hem volgens mij nooit de kans om uit te werken, tegen die tijd is het aquarium alweer leeg en opnieuw ingericht.
 
Zand of heel fijn grind en evt. kleibolletjes in de bodem bij de plantjes die de voedingstoffen niet direct uit het water halen.
met een pH verlagende bodem maak je neocaridina niet blij mee, dan kun je beter voor makkelijkere caridina gaan (mocht dit je eerste garnalen aquarium worden). Als je de lastigere/meer eissende en vaak duurdere caridina wilt houden kun je beter ook osmose water i.c.m. gH+ gaan gebruiken aangezien anders je bodem sneller is uitgewerkt.

MD heeft mooie scapes alleen krijgen de bodems bij hem volgens mij nooit de kans om uit te werken, tegen die tijd is het aquarium alweer leeg en opnieuw ingericht.
Ik wil diepte creëren en zal dus moet een dikkere achtergrond gaan werken. Hoe zit dat met het risico van mogelijk dichtslibben? Wat voor zand of grond raden jullie aan?
 
Wat John zegt zou idd. voor een gewone bodem gaan i.p.v. een dikke laag zand/grond.
Zoiets als dit:
Dennerle_Nano_Garnelenkies_Arkansas_grau__Art_5857_EAN_4001615058574_main_web.jpg
Dit is niet Ph verlagend, foto is ter indicatie je kan ook een ander merk nemen uiteraard....en is ook in vele kleuren leverbaar, en je kan ook met hoogtes werken.
 
Wat John zegt zou idd. voor een gewone bodem gaan i.p.v. een dikke laag zand/grond.
Zoiets als dit:
Bekijk bijlage 381191
Dit is niet Ph verlagend, foto is ter indicatie je kan ook een ander merk nemen uiteraard....en is ook in vele kleuren leverbaar, en je kan ook met hoogtes werken.
Bedankt voor je reactie. Wel kleine zakjes voor die prijs. is dit ook iets?
 

Bijlagen

  • IMG_2012.jpeg
    IMG_2012.jpeg
    288.5 KB · Weergaven: 14
Denk dat die ook prima kan en die heb ik in de Fusion 120 in het grijs als het goed is.
 
Zou denk ook wel kunnen is wel iets grover en anders van kleur het is maar net waar je van houdt.
Maar 10 kg voor een 20L bakje lijkt me een beetje veel, dan is de helft van de bak gevuld met grind..... :DDmet 4a5 kilo heb je al een best dikke bodem.😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan