Wat is er nieuw

welke bodem? zand of grind of iets anders?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ralfj
  • Startdatum Startdatum
R

ralfj

Guest
Ik zie dat veel aquariums zandbodem hebben, ik heb zelf voor grind gekozen maar dat was vooral omdat ik dat mooi vond en het me makkelijker in onderhoud leek.
Nu ben ik toch nieuwsgierig, wat zijn de voordelen van zand? En wat van grind?
Nu lijkt me zand makkelijker voor de beplanting, maar is het makkelijker schoon te maken?
Heb je minder snel last van alg bij zand dan bij grind of andersom?
Ik ben benieuwd naar de voors en tegens :-D

het geen wat ik wel weet is dat je bij cichliden beter een zandbodem kun nemen want hier spoelen ze hun kieuwen mee

Het enige wat ik op het moment kan bedenken is dat zand voor veel vissen fijner is, zoals cichliden/corydoras etc.

Zand is voor alle bodembewoners ideaal en bepaalde andere vissen die graag in de bodem happen idd.
Ik merk hier omdat het zand losser is dan grind dat het vaak naar de voorkant gaat omdat het naar achteren oploopt en sommige planten met hun wortels bloot komen waardoor ze los gaan staan.
Wat alg betreft spelen andere omstandigheden een rol en staat eigenlijk los van de soort bodembedekking.
Is wel zo dat met sommige zandsoorten de kans op bodemrot heel groot is.

Had ooit met zand (filterzand nota bene) bodemrot..
Sinds ik er een paar puntslakjes in heb losgelaten (die nu logischerwijs met meer zijn) geen problemen.. af en toe een beetje met de hand omwoelen en met een slang erboven zwabberen bij het afhevelen..
Alleen bij het initi�le planten van plantjes vind ik het soms lastig om ze zover te krijgen dat ze blijven staan (heb geen plantenklemmen in huis).. maar zijn ze eenmaal aangeslagen dan blijven ze keurig staan..

Misschien een domme vraag, maar zuig je met het reinigen niet het zand mee eruit?
Ik gebruik de tetra gc 30 voor het schoonmaken en als ik tot de bodem afzuig dan neemt hij eerst het grind een stukje mee omhoog, dit valt dan weer door het gewicht. Maar zand lijkt me dan juist lichter in gewicht en misschien wel mee eruit te komen?

Daarom hang je er boven, niet erin.. anders zuig je inderdaad het zand op.
De bulk van het vuil blijft toch op het zand liggen, waar het met grind er eerder tussen gaat vallen.

IK duw hem wel in de bodem,moet je zien,wat er omhoog komt.
Ik heb gemengt van 1-3 mm.
Wat je opzuigt,komt in de emmer.
Water gooi je weg,zand houd je.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan