Wat is er nieuw

Welke bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mieka
  • Startdatum Startdatum
M

Mieka

Guest
Welk zand is geschikt voor de bodem?

Dan niet van dat hele dichte zand, maar net wat groffer.
In die mix zitten dan vaak ook steentjes ( kleine).

Hoe heet dat soort bodembedekker en kun je die gewoon bij tuincentrums kopen?

je kunt bij de Hornbach merkloos zand kopen dat lijkt op erg fijn grind met een doorsnee van ik dacht 0,4 tot 0,8mm.
Dat is in bruin en zwart te verkrijgen en het is erg mooi spul.
Meerdere leden gebruiken het al en dat kan ik aanbevelen hoor.

Bedoel jij Filterzand??

Middelste maat filterzand van Wildkamp. I'm lovin'it (Oh nee da's wat anders)

jessicapilon zei:
je kunt bij de Hornbach merkloos zand kopen dat lijkt op erg fijn grind met een doorsnee van ik dacht 0,4 tot 0,8mm.

Bedoel jij Filterzand??

Weet je de exacte naam ook van dat zand?

Ik denk dat ik Filterzand bedoel, want Rivierzand is fijner, toch?

Ik bedoel dat zand met korreltjes steen erdoor heen.

AadMec zei:

Ik heb nu dus thuis zand waarvan ik het merk niet meer weet en de dierenwinkel moet eerst het merk weten voor ze kunnen bestellen.
Maar als Hornbach of Wildkamp het ook heeft,..moet alleen zeker weten dat ik de goede mee neem.

Wil geen zwart, gewoon donkerbruin, liefste nog de gewone zandkleur ( dus nog ietsje lichter).

Niet voor nu trouwens hoor,... maar wil alvast wat spullen op voorraad kopen voor als mijn andere auqa er gaat komen.
Waarschijnlijk in de zomervakantie pas,... maar is gewoon makkelijker als ik iets op voorraad heb.

Er zijn 2 soorten bruin dacht ik en zo n zak kost rond de 7,50-8 euro.
Het is eigenlijk grof zand.
Aan de korrelgrootte zie je al wel welke het is.

Mieka zei:
AadMec zei:

Ik heb nu dus thuis zand waarvan ik het merk niet meer weet en de dierenwinkel moet eerst het merk weten voor ze kunnen bestellen.
Maar als Hornbach of Wildkamp het ook heeft,..moet alleen zeker weten dat ik de goede mee neem.

Wil geen zwart, gewoon donkerbruin, liefste nog de gewone zandkleur ( dus nog ietsje lichter).

Niet voor nu trouwens hoor,... maar wil alvast wat spullen op voorraad kopen voor als mijn andere auqa er gaat komen.
Waarschijnlijk in de zomervakantie pas,... maar is gewoon makkelijker als ik iets op voorraad heb.

Niet via de dierenwinkel bestellen.
Gewoon bij de firma Wildkamp een 25 kg zak(ken) halen voor ongeveer een tientje. Superrrrrrspul, goede kleur.

Doe wel de middelste maat, want ik heb ook bakken met de fijnste, maar heb daar spijt van. De middelste maat is mooi doorlatend en blijft prachtig schoon in tegentelling tot het fijne (algengroei tegen de ramen e.d.)

Heb 4 bakken met middelmaat en twee met fijn !!!

Mij zien ze hiervoor niet meer in de dierenwinkel.

Groet,

Aad

Precies !!! Het is verdorie nog goedkoper dan ik al dacht. Ik ga binnenkort weer een zak halen voor mijn lege meterbak. Alleen nog even kijken waar ik de bak zelf neerzet hahahaha.

hoeveel van die zakken heb ik nodig voor mn rio240? 1 of 2 ?

AadMec zei:
Precies !!! Het is verdorie nog goedkoper dan ik al dacht. Ik ga binnenkort weer een zak halen voor mijn lege meterbak. Alleen nog even kijken waar ik de bak zelf neerzet hahahaha.

Ooit kocht ik mijn filter zand bij aquaplantonline ( filterzand ) woon om de hoek dus had geen verzendkosten..

Wat ik me allen afvraag is of de kleur van het zand bij Wildkamp ook inderdaad grijzig is zoals op de foto getoond wordt? Of heeft het gewoon de lichtbruine zandkleur?

Wildkamp filterzand is grijs?

Ik ken de bodemmaat van de Rio niet, maar ik gebruik 5 - 7 kg voor 1800cm2 (60x30)

Bedankt voor de reacties.

Hier zit alleen een Hornbach.
Als ik gewoon lichtbruin filterzand wil, de middelste maat,... welke kan ik dan het beste kiezen van de Hornbach?
Heeft iemand een link naar een afbeelding of de site waar het goede product op staat?

Huh, dan kan je het beste toch zelf even kijken bij Hornbach, wat je het mooiste vindt????

AadMec zei:
Huh, dan kan je het beste toch zelf even kijken bij Hornbach, wat je het mooiste vindt????

Tuurlijk, maar dan weet ik nog niet of dat wel de goede is of niet 🙂

Het zand in onze Zuid-Amerika bak is van de wildkamp, maatje 0.4 - 0.8. Eenieder die de kleur wilt bekijken weet de weg naar het foto-album wel te vinden.

Yep. Het gekke is dat het fijne als je het reinigt onder de oppervlakte grijs toont. Persoonlijk denk ik dat daar te weinig zuurstofrijkwater komt en daarom verkleurt. Als het een tijdje aan de oppervlakte ligt wordt het weer gewoon bruinig.

Bij de middelmaat gebeurt dit niet !!!

Ik ga binnenkort wel eens die kant op.
Hornbach ligt niet echt naast de deur namelijk.

Iedereen bedankt voor de reacties 🙂

volgens de mail van wildkamp die ik kreeg
bezorgen ze nu de spullen door heel nl gratis aan huis
weet niet wat de voorwaarden zijn maar kijk eens op de site zou ik zeggen
en ja het filterzand van wildkamp prima spul
en voor de kleur vraag kijk even naar de 1500 link onder aan
ligt het dus in

groet

jaap

Ok, dan ga ik van de week nog eens kijken op hun site.

Bedankt.

jessicapilon zei:

Bedoel jij Filterzand??

Als ik naar Hornbach zou gaan,.... en dan zwart zand wil....

Heet dat dan Zwart filterzand?

Ik keek namelijk net op de site van Hornbach en kan maar kiezen uit 3 soorten en zie geen zwart filterzand staan.

Als het goed is heet het 'colorsand schwarz'. Dat staat tenminste op de verpakking.

Jones zei:
Als het goed is heet het 'colorsand schwarz'. Dat staat tenminste op de verpakking.

Op de Duitse site van Hornbach kan ik het wel vinden, maar niet op de Nederlandse site.

Zoek ik verkeerd,...of....?

Kun jij het vinden op de Nederlandse site van Hornbach?

Heb net nog nagekeken en zie tot mijn verbazing dat hier helemaal geen Hornbach zit, maar een Wildkamp.

Heeft de Wildkamp ook zwart zand?

Via de Hornbach site kan ik dit zand echt niet vinden....
Heeft iemand een linkje voor me dan?

Ik keek ook op hun site en daar staan maar een paar artikelen hoor. Ze hebben hier behoorlijk veel, maar op die site vindt je dat niet terug.
Anders moet je eens de dichtstbijzijnde bellen hierover.

Edit: Oh ja Mieka jij komt uit de buurt toch en je kan bij de Hornbach hier in de stad het wel kopen hoor.
Daar heb ik het ook weg.

jessicapilon zei:
Ik keek ook op hun site en daar staan maar een paar artikelen hoor. Ze hebben hier behoorlijk veel, maar op die site vindt je dat niet terug.
Anders moet je eens de dichtstbijzijnde bellen hierover.

Edit: Oh ja Mieka jij komt uit de buurt toch en je kan bij de Hornbach hier in de stad het wel kopen hoor.
Daar heb ik het ook weg.

Klopt, kom uit de buurt.

Maar ik zoek denk ik verkeerd.
Als het daar wel te krijgen is, waag ik de gok.
Vind het alleen een beetje vaag omdat het niet op hun site staat,...je zou verwachten dat alles wel op hun site zou staan.

Wat betaal je voor ongeveer 25 kilo van dat zwarte zand?
Welke maat kun je het beste nemen?
Kun je het ook via het hoofdkantoor laten bestellen en dan thuisbezorgen?
Is nogal een eindje lopen vanaf Hornbach en met de bus en dan naar huis sjouwen is ook niet echt te doen denk ik.

Nu mijn Rio 240 vandaag of morgen al komt, ben ik vandaag al naar de Wildkamp geweest.
Heb ��n zak filterzand meegenomen, de middelste maat.
De medewerker zei al dat dat vaker werd gebruikt voor aquariums, toen hij hoorde waarvoor ik het wou gebruiken.

Straks spoelen en schoonmaken en dan kan het lange wachten beginnen 🙂

Kan eerst toch nog niet veel beginnen, want ga eerst weer verven met acrylverf.
Ik kan het zand er wel in doen, maar vullen nog niet.
Dan kan ik het aquarium niet meer verplaatsen als hij droog is 😀

Ik heb geen ervaring met filterzand. Wat voor korrel grootte heeft dat?
Jammer dat Hornbach hier tever voor je is.

Dat zwarte kost daar rond de 7,50 voor een zak van 5 liter of kilo dus dan heb je 5 zakjes nodig denk ik. Het is niet het goedkoopste maar wel erg mooi spul.
Of ze versturen zou je even moeten vragen als je ze belt.
Maar goed je hebt nu het filterzand al he.

Dat is prima spul, wordt inderdaad door veel mensen gebruikt. Ik gebruik het zelf ook in mijn aquaria.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan