Wat is er nieuw

welke bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bjorn24
  • Startdatum Startdatum
B

bjorn24

Guest
Beste forumleden,
Ik ben hier nieuw op het forum en heb tog wel enige vragen.
Ik ben 18jaar en heb zelf een projectje gestart om een unieke aquarium te maken.
Nu heb ik al helemaal een achterwand pasgemaakt voor in mijn ferplast dubai 80 (wel niet moedersmooiste achterwand maar ben tevreden over het resultaat. 😛
Nu de inrichting bestaat uit een groot stuk spider wood die ik er echt maar net in kreeg door die steunbalk in het midden en stenen.
Nu had ik graag een paar dwercichliden gehouden en vroeg mij af wat ik best als bodem zou gebruiken.
Ik wil vanvoor zand gebruiken en heb hier een zak zand staan maar weet niet of dit mooi gaat uitvallen omdat dit een bruinere kleur heeft en geen wit.
En de stenen vormen een soort van plateau waarachter een voedingsbodem ligt en daar wil ik grind op maar weet niet wat jullie denken van kleur.... Ik heb nog zwart grind liggen maar weet niet of dit gaat passen bij het bruinere zand enzo...
En dan over het zand, ik heb schrik dat dit een dikke brij word en dat dit niet meer moei gaat zijn (nat strand effect) gaat dit gebuiren of niet?

Wat raden jullie aan?
(foto's worden vanavond geupload)

Hallo Bjorn.
Zand en grind mixen staat meestal niet zo mooi en kan bovendien ook voor problemen zorgen ivm bodemrot.
Er zijn een aantal verschillende soorten zand die in aquariums worden gebruikt maar fijn tot de middelmaat filterzand is volgens mij wel het meest gebruikte.

Ik zou gaan voor metselzand of het bruine of zwarte zand van de H*rnbach.

Seabait zei:
Hallo Bjorn.
Zand en grind mixen staat meestal niet zo mooi en kan bovendien ook voor problemen zorgen ivm bodemrot.
Er zijn een aantal verschillende soorten zand die in aquariums worden gebruikt maar fijn tot de middelmaat filterzand is volgens mij wel het meest gebruikte.

Het is niet echt mengen, maar moest persee van mijn vader de aquarium nu vullen dus kon ik jullie tips niet toepassen.
Ik upload straks foto's van hoe het is geworden.
Tog bedankt voor de reactie.

Hoi Bjorn, Ik gebruik zelf filterzand en dat bevalt prima. Is ook prima voor jou bak. En zeg van mij maar tegen je vader dat haast nooit goed is bij het inrichten van een nieuw aquarium 🙂

Roberto88 zei:
Hoi Bjorn, Ik gebruik zelf filterzand en dat bevalt prima. Is ook prima voor jou bak. En zeg van mij maar tegen je vader dat haast nooit goed is bij het inrichten van een nieuw aquarium 🙂

Inderdaad dat weet hij ook al te goed hoor, hij heeft zelf jaren lang cichliden gehouden. Maar het is omdat mijn kamer er al 2maand als een stort bij ligt met aquariumspullen dat ik moest voortmaken.

Maar het is dus geen filterzand geworden (wat ik wel wou) maar gewoon aquarium zand van een speciaalzaak. Deze is heel fijn maar ligt mooi los in de aquarium en klit niet samen. (ik ga er ook geregeld eens door met een stokje om het vuil eruit te halen en los te maken moest het klitten)

Zoals beloofd ook een paar foto's van hoe hij er nu bij staat.
qwNWrDoDhZaKvYoMy4mpMs9jEB90U5aC.jpeg

Waar de plantjes staan is er een voedingsbodem en daarop 2cm zwart grind.

qwNWrDoDhZaKvYoMy4mpMs9jEB90U5aC.jpeg

Seabait zei:
Mooi ingericht!

Dankje, heb er lang naar gezocht naar zo een stuk hout en hoe ik het zou doen.
Maar zou deze inrichting later voor problemen kunnen zorgen met het zwart grind en zand of niet?
En zou ik hier een koppeltje of 1 man + 2a3 vrouwtjes dwergcichliden kunnen houden?

Inderdaad mooi ingericht.
Wat voor stenen zijn dat?

Heel fraai hoor! Mooi zo'n flinke hoeveelheid stenen.

Je bent er bijna: drijfplanten, koppel of Trio (Zuid-Amerikaanse) holenbroedende dwergjes (lijkt me je stenenstapel uitermate geschikt voor), scholenvisje en klaar! 😀

~ Ivo

EJAY zei:
Inderdaad mooi ingericht.
Wat voor stenen zijn dat?

Danku en zou het niet weten welke stenen het zijn want heb ze bij mij aan de visvijver gratis van de parking gepakt denk dat die hetzelfde zijn als de kiezelsteentjes van aan de opritten maar dan gwn grotere stenen.

Mascha&Ivo zei:
Heel fraai hoor! Mooi zo'n flinke hoeveelheid stenen.

Je bent er bijna: drijfplanten, koppel of Trio (Zuid-Amerikaanse) holenbroedende dwergjes (lijkt me je stenenstapel uitermate geschikt voor), scholenvisje en klaar! 😀

~ Ivo

Dankje heb er goed over nagedacht hoe ik het zou doen maar vind het echt super mooi zeker omdat de vissen onder de wortels door kunnen zwemmen en ook door het plantenbosje (wat nu echt goed aan het groeien is).

Oke dan ga ik mij eens verdiepen in de dwergchicliden om een triotje aan te schaffen 😛. Vind het echt zo een mooie visjes.
En dan kardinaaltjes bij, heb er momenteel platys, guppy, 2botias, corydoras insteken.

En wat raden jullie aan als drijfplant want heb mijn spraybaar op de opervlakte gericht voor opervlaktestroming te hebben en mijn drijfplantjes worden doorheen heel de aquarium gestuwd.

Zou ik de uitlaat anders instellen of laten met de spraybar?

bjorn24 zei:
Danku en zou het niet weten welke stenen het zijn want heb ze bij mij aan de visvijver gratis van de parking gepakt denk dat die hetzelfde zijn als de kiezelsteentjes van aan de opritten maar dan gwn grotere stenen.

Is Basaltsteen in je bak.

Seabait zei:
bjorn24 zei:

Is Basaltsteen in je bak.

Weet weer wat meer 😛.

Ik had alleen liever grotere stenen gehad maar moest het doen met veel kleinere.
Wel iets uniek vind ik 😛.

Ik zit er ook aan te denken licht filterzand te nemen als bodem. Ik heb momenteel fijn zwart grind als bodem.
Ik heb voornamelijk makkelijke planten, is dan zo'n gedeeltelijke voedingsbodem echt nodig?

Groet Erikjan

Nee hoor en stel dat je toch planten hebt die wat voeding bij de wortels nodig hebben kan je er altijd nog een voedingsbolletje bijsteken.

EJAY zei:
Ik zit er ook aan te denken licht filterzand te nemen als bodem. Ik heb momenteel fijn zwart grind als bodem.
Ik heb voornamelijk makkelijke planten, is dan zo'n gedeeltelijke voedingsbodem echt nodig?

Groet Erikjan

Inderdaad wat Seabait zeg, voedingsbodem is niet nodig heb in mijn vorige aquarium de planten in tamelijk grof grind kunnen laten groeien zonder problemen.
Maar had nog een halve zak uitstekende voedingsbodem liggen die ik eens gekregen heb en omdat het deel waar de planten zitten 5cm diep is heb ik beslist om er een voedingsbodem van 2cm in te doen en daarop 3cm zwart grind. (denk dat de voedingsbodem niet naar boven zal komen maar dat is afwachten)

Maar ik raad aan om geen voedingsbodem te gebruiken als je maar 3cm grind/zand in de aquarium hebt, want deze gaat toch alleen maar door het graven van de vissen omhoog komen en dat is geen zicht neem het van mij aan 😉.

oke thanks voor de nuttige info 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan