welke bodem ?


R

roelien

Guest
hallo allemaal,

ben aan het kijken naar een bodem voor mijn nieuwe 54 liter aquarium ( 60x30x30 )

ik wil geen voedingsbodem , maar wel veel planten. in de bak komen zoiezo garnalen.

heb een aantal bodems gevonden:

akadama bodem , voordeel het houd je ph romd 6/6,5 en verlaagd de hardheid, het neemt voedingstoffen op uit het water en als er tekorten zijn in het water geeft het de voedingstoffen weer af. een groot nadeel vond ik dat de bodem maar 6 maanden tot een jaar werkt.

de 2e die ik gevonden had is scapers soil van dennerle , werkt hetzelfde ongeveer als akadama. volgens de dierenwinkel zou hij 5 jaar werken, vond op een duits forum dat dit 2 jaar zou zijn :( deze bodem is wel prijzig , 35 euro voor mijn aquarium, het dubbele van akadama.

weet iemand nog andere opties ? of heeft iemand ervaringen met bodems waar planten het goed op doen en geschikt zijn voor garnalen ( zonder voedingsbodem)

ik ben wel van plan de planten bij te voeden met producten van easylife ( easycarbo & profito )

alvast bedankt
 
Bij de Hornbach is heel mooi zand/grind te koop met een korrel van 0,4-0,8.
Je kunt dan wat turf bij de filter stoppen om de ph te verlagen.
Pas op met plantenvoeding bij garnalen. De geluiden zijn daar wisselend over namelijk.
 
word het aquarium water niet bruin van turf of heb ik dit mis ?
 
Als je voor de bodem van denerle gaat denk ik dat je beter voor amazonia soil gaat van takashi amano . Ik zelf heb akadama wat op zich een goede bodembedekking is houd de ph juist op 6,3 bij mij. Maar de planten hebben er niet echt zo een goede hou vast in mijn hc kon ik er elke dag terug in duwen...
 
Gewoon fijn grint nemen.
Akadama is leuk met dure garnalen.
Lijk mij niet dat jij dat gaat doen? Of el?
 
Wil wel graag crystal reds. Maar geen hoge grade want vind die met veel rood mooier :p denk dat ik idd voor fijn grind ga, welke is dan goed ? Hij moet kalkvrij zijn en mooi afgerond ( mischien in de toekomst corydoras ) liefst een ronkere kleur .
 
Voor de Cory s zou ik proberen die van de Hornbach te krijgen hoor.
Als je een beetje turf gebruikt kleurt het water een ietsje bruin maar niet noemenswaardig hoor.
 
Oke die is ook niet duur. Is die kalkvrij ?
 
Wel kalkvrij maar niet echt goedkoop. Rond de 7,50 dacht ik voor 5 kilo.
Maar ja dan heb je wel erg mooi spul dat al vele leden zijn gaan gebruiken.
Voor jou bakje heb je dan zeg maar 2 zakjes nodig.
Je kan beter iets meer uitgeven dan achteraf weer opnieuw te moeten beginnen met alle ellende van dien.
Maar goed ik kan niet in jou portemonnee kijken natuurlijk.
 
Vind ik niet duur hoor :) dan heb ik wel meteen iets goeds waar niks raars mee gebeurt . bedank voor de informatie . binnenkort komt er een album :)
 
Ja dat is waar hoor. Dan heb je tenminste geen duurkoop.
 
Fijne kerstdagen allemaal :)

Die van hornbach , word dan die van 1 tot 3 millimeter (zwart) bedoeld ? Of dat nog fijnere sand ? Want heb liever geen zand.

En heeft iemand nog andere opties ? Zou via hornbach bestellen maar dat bleek dus niet te kunnen. En woon niet bepaald in de buurt van een hornbach. (Ophalen kost me bijna net zoveel als 2 zakken grind)

Grind wat makkelijker te bestellen is ( of in friesland te halen ). Liefst een donkere kleur , fijn en afgerond. En kalkvrij.
 
Ik heb in al mijn bakken de 0,4~0,8 mm zwart zand van Hornbach. Gebruik deze nu ruim twee jaar en ben er zeer tevreden over.
 
Oke . kam alleen die 2 vinden op de site die ik net noemde. En dat sand wat ik zag is niet zwart.

Heb je geen problemen met dicht slippen ?
 
Totaal geen probleem met dichtslippen en de Corydoras kan veilig in de bodem rommelen. Het is ook niet "donker zwart", maar neigt meer naar donker antraciet in het water en door de verlichting. Geeft wel een mooi contrast met de planten en de vissen.

Het heet "Aqua colorsand" en staat gewoon op de site van Hornbach in de door mij genoemde korrel grote. Helaas wel de Duitse site.
http://www.hornbach.at/shop/Aqua-Colors ... tikel.html
 
Daar heb ik niet 2 zakken van nodig denk ik hahaha. 25 kg is wel genoeg voor 60 x 30 denk ik :)

Is deze ook ergens te bestellen ?
 
Volgens mij bezorgen ze dit niet, maar weet het niet zeker. Anders een dagje Groningen doen, maar ja als Fries naar Groningen. :D
 
Ja dat kan wel ja. Is wel erg ver, dus als niemand andere opties heeft ? Ga ik dat ook wel doen maar lukt me komemde tijd niet :( en het kriebelt zo :) . Heb alles in huis behalve grind , dus wil wel graag planten halen en beginnen hahaha.

Iemand nog opties ?
 
Filterzand kan idd . geen problemen met dichtslippen ? En is dat bij elk tuincentrum ?
 
Filterzand kan je volgens mij niet bij een tuincentrum kopen, maar correct me if i'm wrong.
 

Terug
Bovenaan