Wat is er nieuw

Welke bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mir81
  • Startdatum Startdatum
M

Mir81

Guest
Ik heb een bak van (grondoppervlak) 50x25. Hier komen 2 slakken in, een paar garnalen (kleintjes) en een paar platy's. Welke bodem is het meest geschikt? Een fijne of een grove?

Ik vond dit product op internet en dat lijkt me wel wat, maar weet niet of ik dit alleen kan gebruiken (in de tekst staat van wel, het filmpje laat anders zien) en of het niet te grof (3-6mm) is voor de garnalen. Ze hebben hem ook fijner, 2-3mm.

http://www.aquastorexl.nl/colombo-flora ... t-10l.html

Ik wil voornamelijk kunstplanten er in zetten, enkel wat houd met echt mos oid erop. Is dan gewoon grind misschien verstandiger?

Wie kan mij op weg helpen?

Waarom een voedingsbodem als je er kunstplanten in gaat doen?
Mossen onttrekken voedingsstoffen uit het water, die hebben dus niets aan een voedingsbodem.

Niet perse voor de planten maar vanwege deze eigenschappen, ook voor het water:
Florabase is een uniek substraat wat de pH van het aquariumwater stabiliseert rond PH6, hierdoor wordt de natuurlijke CO2 concentratie in het water vanzelf verhoogd.
- Verlaagt en stabiliseert de pH van het water tot een waarde van 6-6,5
- Voorkomt pH-schommelingen wat de gezondheid van de vissen sterk bevordert
- Bevat humuszuren voor 'natuurlijker'water en absorptie van verontreinigingen en geuren
- 100% natuurlijk, gebakken vulkanisch materiaal, rijk aan natuurlijke mineralen
- Verlaagt de GH, maakt hard water zachter en vermindert daarmee ook kalkaanslag

Deze eigenschappen heeft grind niet.

Dit spul is er ook in 2-3mm.

Gebruik zelf Akadama.. een beetje afgaande op reviews is het nagenoeg hetzelfde als deze (zeer dure) ph-verlagende bodem.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de fijnere variant, zakt er toch minder troep de bodem in.

Uit interesse.. willen Platy's zo'n lage ph dan?
Ben wel benieuwd naar de slakken en garnalen die je er in wilt houden eigenlijk.

Hmm nu je het zegt, ik dacht dat die ph voor de meeste vissen optimaal was, maar nu ik er even naar kijk, Platy's >7 en de ganalen (Neocaridina sp davidi white pearl) 6,5-7. Dan toch maar gewoon grind... De appelslakken zullen het daar ook vast prima naar de zin hebben.

Zuur water is schadelijk voor appelslakken.
Lost de kalk op van hun huisje.

Neem gewoon fijn grint.
Groeien de planten ook in,hoor.

En ook voor deze garnalen geldt dat ze inderdaad niet heel zuur water eisen.

Kijk maar 's voor de gein wat er tijdens de indraaiperiode (en daarna) gebeurd met oa je zuurgraad.. zul je zien dat het meestal leidt tot prima waterwaardes voor de dieren die je wilt houden.
Als ik de ph van mijn kraanwater meet zit ik op 7.8 ongeveer.. als ik 't in mijn gezelschaps-bak meet dan zit ik op 7.3 ongeveer.. zonder dat ik iets doe met het water om de ph-waarde te be�nvloeden.

Succes 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan