welke bodem?


V

vriend van de cory

Guest
Beste mede aquarianen,

Ik ga dit weekend normaal gesproken om mijn nieuwe 100x30x40 bak.

Nu wil ik van deze bak een prachtbak maken en ben ik op zoek naar een goed substraat.

Voor mijn bak heb ik een co2 systeem en ga ik voeding bij backplay kopen.

Maar ik zoek ook nog een substraat waar mijn planten goed in gaan groeien , want ik zou graag over een bepaald deel een tapijtplant laten groeien.

Ik had al gekeken en vond ADA aqua soil, maar dit is nogal aan de dure kant .

Dus wat kan ik volgens jullie gebruiken?
 
Een goede bodem kost idd wel wat, maar het is wel de moeite!
Als onderlaag zou je 9L JBL Volcano Mineral kunnen gebruiken, en daarover 9L aquasoil. Dan ben je "maar" 60 euro kwijt, maar heb je wel een heel goede bodem.
 
Een goede bodem kost idd wel wat, maar het is wel de moeite!
Als onderlaag zou je 9L JBL Volcano Mineral kunnen gebruiken, en daarover 9L aquasoil. Dan ben je "maar" 60 euro kwijt, maar heb je wel een heel goede bodem.

Is alleen 9L aquasoil niet genoeg dan ? :)
 
Dan heb je gemiddeld 2-3 cm bodem, dus dat is niet veel om in te planten.
De JBL Volcano is goedkoper dan aquasoil, en daarom ook die suggestie.
 
Maar is het voor de halve bak genoeg ? 9L aquasoil?
 
Ouderwets misschien maar fijn grind of zand, bv filterzand of H*rnbach zand. Lateriet eronder en waar nodig een kleibal. Heeft bij mij altijd volstaan.
 
En had je "moeilijke" planten ? Want ik ben van plan veel moeilijkere planten te houden. Dus ik wil echt top kwaliteit.
 
Ik ga met John mee, welke plantjes praten we dan over ? Wat men doorgaans met ¨moeilijk¨ bedoelt zijn vaak hoog licht planten. Wat een hoge behoefte aan voedingsstoffen met zich meebrengt Co2 vraag enzo voort en zo verder. Echt moeilijk kwa bodem ? Is mij eigenlijk onbekend.
 
Als je naar het topic gaat over mijn nieuwe bak heb ik ze daar allemaal gepost :) .

Dan kan je ook oordelen of mijn ledbalk zal volstaan?
 
Volgens mij moet dat allemaal kunnen met een ouderwetse bodem maar de plantologen hier kunnen dat beter bevestigen dan ik.
 
de balk is 2300 lumen dus 19,...
Ik heb dus meer licht nodig ... lastig
 
Mwaaaaa 19 is zo goed als 20 20 moet voldoende zijn voor medium lichtbehoevende planten.
 
Sommige planten in de lijst hierboven zijn jammer genoeg strenger dan medium licht :( .
Ik kan proberen en als het nodig ik nog een ledbalk bestellen.
 
Als je die persee wil hebben heb je domweg meer licht nodig om ze echt mooi te krijgen.
 
Ik vrees dat je gelijk hebt ... Ik ga gewoon nog een ledbalk bestellen volgende week ofzo.
 
Mwaaaaa 19 is zo goed als 20 20 moet voldoende zijn voor medium lichtbehoevende planten.

met 20 lumen/liter heb je dus niet voldoende voor lichtbehoevende planten.
En er staan planten is dat lijstje die zelfs in de 'advanced' catagorie thuishoren.


VIM0njOVggc18U40eBdWiDhnf1Hrc4lN.png

bron: tropica.com
 
Hou wel rekening met "veel" licht dat de vraag naar voeding in het algemeen veel hoger zal zijn. Anders zul je snel tegen tekorten aan kunnen lopen;)
 
Daar ben ik me van bewust. Het ging mij er eigenlijk meer om of de TS met alle geweld die plantjes wil houden. Bleek van wel dus heb ik hem aangeraden er licht bij te plaatsen. Dat leek mij eigenlijk wel duidelijk.
 
Daar ben ik me van bewust. Het ging mij er eigenlijk meer om of de TS met alle geweld die plantjes wil houden. Bleek van wel dus heb ik hem aangeraden er licht bij te plaatsen. Dat leek mij eigenlijk wel duidelijk.
Dat is idd een goed advies wat je hebt gegeven om er meer licht bij te plaatsen.
 
Ik heb een 3M ledstrip met rode en blauwe ledjes gekocht en die ga ik op mijn ledbalk hangen.
De ledjes worden speciaal verkocht om planten te laten groeien.
Indien nodig, bestel ik later nog een ledbalk.
 
In ieder geval bedankt om erop te wijzen!
 

Terug
Bovenaan