Wat is er nieuw

Welke bodembedekking voor kweekbakje

Freakert

Well-known member
Lid geworden
7 december 2022
Leeftijd
39
Hallo,

Ik heb in mn hoofd gehaald om eens een keer te proberen of ik mijn vijfstreepbarbeeltjes kan uitbreiden.

Na wat googlen is het meeste wel duidelijk. Klein aquarium, goed warm water, wat plantjes, mos EN een laag knikkers op de bodem...

Nu speel ik al jaren niet meer met knikkers en zal (indien echt nodig) dan een zak aan moeten schaffen.
Maar dan komt de grote vraag; Zijn hier echt knikkers voor nodig en zoja waar zijn die nog te krijgen voor niet al te veel? Want ga er wel wat nodig hebben om een dubbel laagje in een 40l bakje te krijgen.

Ik heb geen specifieke ervaring met vijfstreepbarbelen, maar bare bottom kan ook. Zeker als de ouders niet in het bakje zitten. De knikkers zijn bedoeld om te zorgen dat de kleintjes zich kunnen verschuilen om aan de ouders te kunnen ontkomen, dus in principe kun je er ook een stuk of wat grotere stenen in doen. Als ze maar redelijk stabiel liggen.
Op zich verdient bare bottom de voorkeur, omdat er dan geen voer in spleten kan gaan liggen rotten.

Geen idee wat nieuwe knikkers kosten maar er staan er volgens mij genoeg op marktplaats.

Als ik knikkers ga halen wil ik eigenlijk wel allemaal dezelfde en het liefste helemaal transparant. Op internet al wat gevonden, maar die vragen 11 euro verzendkosten...

Maar als ik het goed begrijp gaat het vooral om het stukje dat de jonkies er tussen kunnen zwemmen en zou ik ook gewoon wat grovere lavastenen kunnen gebruiken? Daar heb ik nog een halve zak van staan en dat geeft dan de voorkeur.

Evt een rooster of "eggcrate" gebruiken? Iets boven bodem de bodem plaatsen door er een paar stenen onder te leggen o.i.d. en dan vallen de jonkies / eieren er zo tussendoor. Zolang de ouders nog in de bak zitten kun je het rooster af en toe eens oplichten om het vuil eronder weg te zuigen. Als de ouders eenmaal klaar zijn met hun werk, kan het rooster eruit.

https://www.google.com/search?q=eggcrate

Ok, er zijn volop opties dus!
Ik denk dat ik dan toch voor de voor mij makkelijkste optie ga, de lavastenen.
Paar plantjes er bij, drijfplantjes er bovenop, en dat moet wel een knus bakje worden denk ik zo.

Wat ik me eigenlijk nog af vroeg, hoe zit het eigenlijk met pomp/filter?
ik kan me voorstellen dat niet alles geschikt is ivm rondblazen van de eitjes?

Ik heb hier dus nog een aantal Sera Fill 60 binnen filters met uitstroombuis liggen, zou zoiets geschikt zijn of zou dat toch al een te hoge uitstroomsnelheid hebben waardoor de eitjes alle kanten in blijven gaan?

Of toch voor een betere optie gaan?
Zoja wat is tegenwoordig een beetje een degelijk, niet al te duur filter voor bakjes van +- 30 a 40L wat ook "jonge vis vriendelijk" is? (ja ik weet dat google er is, maar ik zoek naar ervaringen van daadwerkelijke gebruikers)

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan