Wat is er nieuw

Welke bodembedekking?

arcss

Member
Lid geworden
7 juni 2025
Leeftijd
39
Ik ben bezig met het inrichten van mijn aquarium en wil graag een natuurlijke uitstraling creëren met een zandbodem en gemakkelijk te onderhouden, echte planten. Onder de bewoners zullen onder andere Corydora's zijn, dus scherp zand is absoluut geen optie – het moet veilig zijn voor hun gevoelige baarddraden.

Ik hoor vaak dat filterzand een goede keuze zou zijn, maar ik vraag me af: is dit hetzelfde zand dat gebruikt wordt in zwembadfilters? En belangrijker nog, kunnen eenvoudige aquariumplanten goed groeien in dit type zand?

Tips voor planten zijn ook altijd welkom 🙂

Pelckmans heeft goed filterzand voor vijvers en aquaria. (op de vijverafdeling is vaak hetzelfde te krijgen als op de aquariumafdeling, maar wel een stuk goedkoper).

Heb je nog meer aquarium spullen nog? Zou je die gelijk mee kunnen bestellen, vaak wanneer je boven een bepaald bedrag besteld rekenen ze geen verzendkosten 😉

ik gebruik ook filterzand, en dit is inderdaad bedoeld voor zwembad filters. Paar keer goed spoelen voordat je het gebruikt, totdat je ziet dat het water vrijhelder blijft. Mijn planten doen het er goed in, ik geef wel extra voeding. Succes met je keuze.

Bedankt, kan iemand mij nog adviseren welke dikte ik best aanhoud? Ik ben bezig met een hmf filter, maar zou de spons boven het zand willen aanhouden.
Nu zit ik aan 5cm, volgende is 7,5cm

1750332047675.png

je bedoeld voor 5cm, schuinoplopend naar achter tot 7,5cm hoogte?
zoja dan is dat voldoende.
de spons moet je altijd boven het zand houden, dus gewoon op het zand plaatsen.

Mooiste is om vooraan wat lager te houden, en naar achteren op te lopen. Dan krijg je meer ruimte werking.

Je wilt graag planten voor je filter zetten, dat kan door er een steen of hout voor te zetten met epifytische planten (javavaren bijv) of door een plant in het zand te zetten. Als je dat laatste wilt, heb je toch minimaal 5 cm nodig, en beter nog wat meer om de plant zich te laten ankeren.

je bedoeld voor 5cm, schuinoplopend naar achter tot 7,5cm hoogte?
zoja dan is dat voldoende.
de spons moet je altijd boven het zand houden, dus gewoon op het zand plaatsen.
Niet echt, de profielen voor de hoekfilter zijn 2,5cm. Op foto zijn er 2 gestapeld, dat maakt 5cm. Nog eentje er bij is 7,5cm. Op die manier kan de bodembedekking niet in de mat raken.

Niet echt, de profielen voor de hoekfilter zijn 2,5cm. Op foto zijn er 2 gestapeld, dat maakt 5cm. Nog eentje er bij is 7,5cm. Op die manier kan de bodembedekking niet in de mat raken.
Dan zoals boven advies al is gegeven middels bijv een plant ervoor, zodat die blauwe spons ook minder opvalt :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan