Welke bodembewoners.


Koi1206

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
57
Locatie
Zoersel
Als bodembewoners en opruimers kom ik uiteraard eerst uit bij corydoras. Zou de Botia Striata in zijn plaats kunnen komen? Had ook gedacht aan Pangio kuhlii maar heb horen zeggen dat deze zeer schuw zijn en bijna nooit te zien. Welke zouden jullie nemen i.p.v. de corydora?
 
de Kuhli zie je niet heel vaak en is schuw. Persoonlijk vind ik dat juist leuk, dan valt er nog wat te ontdekken. Bij mij komen ze tevoorschijn bij het voeren.
Botia is ook leuk maar wel een heel andere vis dan een Cory. Niet echt 1 op 1 vergelijkbaar. Cory's zijn toch wel bijzonder wat dat betreft.

Waarom valt de Cory af trouwens?
 
Vindt persoonlijk de cory niet zo een geweldige vis, maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke keuze. Daarom ben ik op zoek naar alernatieven.
 
wat is de grootte van het aquarium dat is namelijk best wel van belang bij de keuze :D
 
Deze is 150x60x60
 
Synodontis petricola is een hele mooie klein blijvende meerval soort uit het tangayikameer. Is niet schuw en niet agressief. Ruimt ook alles op; vlokvoer, granulaat, diepvries, levend en zelfs stukjes spiering
 
Synodontis petricola is een hele mooie klein blijvende meerval soort uit het tangayikameer. Is niet schuw en niet agressief. Ruimt ook alles op; vlokvoer, granulaat, diepvries, levend en zelfs stukjes spiering
Een synodontis hoort niet in een gezeldschapsbak en hebben hard water nodig en een hoge Ph maar vooral een biotoop gerichte bak en niet tussen allerlei tropische vissen
 
Een synodontis hoort niet in een gezeldschapsbak en hebben hard water nodig en een hoge Ph maar vooral een biotoop gerichte bak en niet tussen allerlei tropische vissen

niet iedere synodontis soort komt uit het tanganyika meer, er zijn veel soorten geschikt voor deze bak. bijvoorbeeld synodontis nigriventris, synodontis flavitaeniatus, synodontis schoutedeni, of synodontis alberti.

botia's kan zeker, een mooie dag actieve soort is botia histrionica, maar de meeste 'echte' botia's zijn geschikt. andere modderkruipers kunnen ook, zoals de misgurnus anguillicaudalis (de gele versie blijft kleiner dan de wildkleur), en bijvoorbeeld mesonoemacheilus trianguilaris, of acanthopsis choirorhynchus. ook pangio soorten kunnen, echter zijn deze behoorlijk schuw, en aan de kleine kant.

naast corydoras heb je in dezelfde familie callichthydae, ook soorten uit de geslachten dianema, megalechis, callichthys, en hoplosternum. deze soorten zouden ook nog een optie kunnen zijn. corydoras vind ik persoonlijk niet saai trouwens, ik heb er zelfs een tatoeage van ;)

ook meervallen als pimelodus pictus, agamyxis pectinifrons, en kleinere mystus en pseudomystus soorten kunnen.

niet alle vissen zijn echter even goed verkrijgbaar, en sommige stellen bepaalde eisen aan de temperatuur, of zijn roofzuchtig.

ts, met welke vissen moeten ze samen kunnen, en wat is de temperatuur van de bak?
 

Terug
Bovenaan