Wat is er nieuw

Welke botia

• Onderwerp starter Onderwerp starter lombok
  • Startdatum Startdatum
L

lombok

Guest
Ik zit erover te denken om een groepje botias aan mijn bestand toe te voegen.

Ik twijfel tussen de volgende soorten:

striata
lohachata
sidthimunki

Hoe zijn ze tegen elkaar en tegen andere bewoners?
Laten ze de planten staan of graven ze alles los?

Andere bodembewoners zijn stiphodons en gastromyzons.

Hoor het graag (positief of negatief)

De striata is speels en kan je het beste in een groep houden. De sidthimunki idem, maar deze staat op de rode lijst en ze zijn vrij wel niet te kweken. Dus hoe die groothandelaren er aankomen is mij een raadsel. Ook zijn ze vrij duur.

De lohachata wordt vrij groot en wordt nogal lomp. Ook lijken ze elkaar op latere leeftijd minder goed te verdragen.

@botia (what's in a name) dank je. Dan valt de lohachata af.

Sidthimunki is toch wel ook mooi. Zag ze vandaag toevallig in Nijmegen. Is wel wat duurder inderdaad.

Gaan ze niet als bulldozers door het zand?

Het zijn totaal geen bulldozers, maar ze houden wel van verstop plekjes onder of tussen hout. Ze worden wel oud, 15 jaar is geen uitzondering.

Heb zelf een schooltje sidthimunki, super visjes!
In het begin waren ze heel schuw en zag ik ze bijna niet.
Nu komen ze aan mijn handen als ik ze in de bak steek.

Ze zijn wel behoorlijke teritoriaal (als dat het woord is).
Met mijn garra flavatra ging het goed alleen als mijn goeramis beneden kwamen werd er even met een paar man achtervolgd.
Ze wezen de goeramis echt wie de baas was.

Leuk. Hoeveel heb je er?

Hoe groot zijn ze (groeien ze hard). Misschien een foto.

Ik heb al jaren sidtimunki,s een groepje van 8. Zulke leuke visjes. Woelen niet door de planten. Zitten graag in legholen. I heb kleine holen voor de garnalen maar zij wurmen zich er ook in. Is zo,n leuk gezicht.
Ze zijn gek op levend voer. Ik zeg doen. Ze zijn niet goedkoop.

Als je enigszins verantwoord wil aquarianen koop je dergelijke visjes niet. Vergeet niet dat onze hobby er een aandeel in heeft dat bepaalde vissoorten dreigen uit te sterven. Dat zouden we niet moeten willen.

Bedankt Jones. Ik snap dat je een punt wilt maken, maar door dit soort reacties zullen er veel mensen niet meer (durven) reageren.

Mijn oorspronkelijke vraag was niet of ze zeldzaam zijn en of het verantwoord aquarianen is als men deze toch aanschaft.

Ik hoop op meer reacties van mensen die ervaringen hebben met bovenstaande soorten.

Je kan ook zeggen het interesseert me niet zo dat een vis o.a door het weg vangen voor aquarium doeleinden op de rode lijst staat. Niets mis mee het is een mening. Ik en Jones zijn het daar niet mee eens maar elke mening behoor je te respecteren. En dat doe ik dan ook.

De Yasuhikotakia sidthimunki heb ik zelf nooit gehad maar door waarnemingen bij anderen kan ik zeggen dat ze heel speels en actief zijn en qua gedrag weinig verschillen met de striata die ik zelf heb (niet gekocht maar gekregen). De striata wordt groter en valt daardoor wel meer op.

Voeren met worm achtigen zoals rode muggenlarven is sterk aan te raden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan