Wat is er nieuw

Welke buis is aangewezen?

Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Leeftijd
69
De hardware voor de nieuwe bak begint binnen te komen. Gisteren is de eerste van mijn 2 JBL 1902 geleverd. Nu denk ik om een PVC buizen systeem te maken, en dus zit ik met enkele vragen.
*Ik wil ook op latere termijn op 1 pomp een CO2 set plaatsen dus daarom wil ik al een diffusor ertussen, welke maat van diffusor neem ik dan? Deze worden aangeduid met 12/16, 16/22, en 19/25. Ik veronderstel dat dit de maten zijn van de slang koppelingen?​
*is het van belang om vloeiende bochten te voorzien? Dus beter 2x45° dan 1x 90° ?​
*bestaan er ook houders voor deze buizen? Ik heb geen idee wat de buiten diameter is.​
*De houders heb ik inmiddels gevonden, maar ik ken de namen van specifieke koppelingen niet, en er staan enorm veel onderdelen op die site, Iemand die zulke verbouwing heeft gedaan en zijn bestellijst nog heeft, je mag ze me steeds doorsturen.​
mvg​
Dirk​

Laatst bewerkt:
*Ik wil ook op latere termijn op 1 pomp een CO2 set plaatsen dus daarom wil ik al een diffusor ertussen, welke maat van diffusor neem ik dan? Deze worden aangeduid met 12/16, 16/22, en 19/25. Ik veronderstel dat dit de maten zijn van de slang koppelingen?

Wanneer je voor PVC gaat in DN25 PN16, dan heb je een binnendiameter van ongeveer 21 mm. (25 mm - 2 x wanddikte)
Als je met een diffuser gaat werken, zou ik voor de variant 19/25 gaan. Deze is voor slang binnen diameter 19 mm. Het verlies over je diffuser is dan niet al te groot.
Je kan middels slangpilaren van PVC naar slang naar diffuser, naar slang naar PVC.

Je zou ook kunnen overwegen een reactor toe te passen, hier zijn ook de nodige voorbeelden en ervaringen van op het forum, dan kan je dit helemaal in PVC uitvoeren en hoef je niet naar slangen te verlopen. Cerges reactor als zoek term en je gaat info vinden.

*is het van belang om vloeiende bochten te voorzien? Dus beter 2x45° dan 1x 90° ?

Hoe vloeiender de bochten, hoe minder weerstand, hoe hoger de flow die door je systeem kan. Dus in theorie is het positief om met bochten te werken ipv met knieën, maar de vraag is natuurlijk, heb je hier genoeg ruimte voor, want een bocht kost meer ruimte als een knie.

*bestaan er ook houders voor deze buizen? Ik heb geen idee vat de buiten diameter is.

Buisklem 25 mm, dan ga je denk ik genoeg vinden

2019-12-20_17h10_20.jpg

ansich is dikwandige (druk) pvc buis overbodig in een aquarium, een gewone opvoerpomp geeft immers minder dan 2 bar druk (vaak amper 1bar)
Maar wel opletten, bij gewone, dunwandige afvoerbuis, pvc zijn niet veel accessoires te vinden en de soorten door elkaar gebruiken verlijmen vaak niet goed ( de soorten hebben andere tolleranties naar passing toe)

Ga je beide filters op één buizen systeem gebruiken? Of ieder filter zijn eigen systeem?

Zelf heb ik niet zoveel problemen met het gebruik van knietjes. Maar probeer deze tot een minimum te beperken.
En gebruik minimaal 1 diameter meer dan de originele slangmaat van de fabrikant.

Voorbeeld. Voor slang 16/22 heb ik 25mm pvc gebruikt.
Bij pvc maat gebruikt men de BUITEN diameter!!!

Dus 25mm pvc is 21,2 mm (wanddikte 1,9 mm)
Dus 20mm pvc is 17mm (wanddikte 1,5mm)

Bij pvc 20mm denk je dus ruimer te zijn dan de slangmaat. Maar het gebruik van knietjes geeft dan teveel drukval.

Ga je beide filters op één buizen systeem gebruiken? Of ieder filter zijn eigen systeem?

Neen, dat lijkt me geen goed idee, dan worden de leidingen te dik, en moet ik voor elke primaire pompleiding een afsluitkraan zetten. Dus iedere filter eigen leiding.

Voorbeeld. Voor slang 16/22 heb ik 25mm pvc gebruikt.
Bij pvc maat gebruikt men de BUITEN diameter!!!

Prima info, bedankt

Dirk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan