Wat is er nieuw

welke buiten filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Martijn str
  • Startdatum Startdatum
M

Martijn str

Guest
ik heb een vraagje

ik ben van plan om een juwel vision 180 te nemen! ik ben nu bij diverse lvs informatie aan het verzamelen, maar ik snap het soms niet dat ze zo verschillende informatie geven over buitenfilters.
bij een winkel rade ze me de eheim classic 250 aan dus ik vroeg hoe vaak ik die ongeveer moet verschonen en hij zei om de 3a4 maanden bij de ander winkel rade ze me de eheim classic 350 aan en dat ik die om de 2a3 weken moet verschonen!

kan iemand zijn ervaring met mij delen die de zelfde buitenfilters heeft

Ik heb ook een tijd enkel de classic 250 (2213) op m'n Vision 180 gehad maar vond het niet voldoende.
Heb er een buitenfilter bijgezet en ben nu tevreden en vind het zelf ideaal om met 2 filters te werken ivm onderhoud.

Als 2 filters geen optie voor je zijn zou ik eerder naar een Classic 600 kijken voor je Vision of een ander merk maar iig met flink wat capaciteit.

Tinus hangt onder andere af van het soort bak en vissen bestand wat je wilt daarnaast is het misschien een idee om eens verder te kijken naar een ander merk bak omdat je nu al aangeeft dat je een buiten filter wilt is het zonde om een juwel rio te kopen omdat deze een intern Filter heeft
beetje weg gegooid geld lijkt me
kijk bijvoorbeeld eens naar het merk trofis bv http://www.aquarium-voordeel.nl/trofis- ... uken.html#

het is maar een idee

groet

jaap

Kan je over het soort filter niet adviseren.
Ik begrijp alleen niet wat ze bedoelen met 'verschonen' om de zoveel weken/maanden.
In principe verschoon je pas als het nodig is.. en dat merk je aan de mindere doorstroming, dan zit er ergens iets verstopt of tegen verstopping aan.. dan kun je eens kijken of er filtermedium moet worden uitgespoeld of dat je slangen even moeten worden doorgehaald of dat er pulp zit in het pomphuis of zoiets..
In principe verschoon je alleen met enige regelmaat filterwatten.
Althans.. zo doe ik het.

Edit: Zou zelf wel eerder kiezen voor een pomp met enige overcapaciteit, in plaats van een model wat 'in principe' genoeg pompcapaciteit biedt.. maar misschien ook net niet.

Over JBL en Tetra filters ben ik ook tevreden. Ik ben ook iemand die liever voor een beetje 'overkill' gaat. Ik heb liever een groter/krachtiger filter dan een filter welke mogelijk, wanneer hij gevuld is en een beetje vies is, niet meer genoeg capaciteit heeft waardoor je hem erg snel moet verschonen.

Ik mijn geval heb ik op een Juwel Rio 180 een JBL 1500 (Nieuwere versie heet JBL e1501) draaien waar ik erg tevreden over ben. Deze is naar mijn mening perfect voor mijn aquarium, hij cre�ert een goede stroming en schoonmaken hoef ik maar 2x per jaar (Sponzen uit spoelen).

Wanneer je voor een Tetra filter zou gaan zou ik kiezen voor de Tetratec EX 1200 plus.

Een filter kan je het beste zoveel mogelijk met rust laten, schoonmaken hoeft pas wanneer er te weinig stroming is. Het advies van om de 2/3 weken is dus erg slecht advies, zo vaak aan het filter zitten doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Het vervangen van filtermateriaal is ook bijna nooit nodig, dit zou ik pas doen wanneer de sponzen niet meer goed schoon te maken zijn en/of bijna uit elkaar vallen. Ik gebruik bijvoorbeeld al 4 jaar dezelfde sponzen en ze zijn steeds met gemak schoon te maken.

Wachten tot er te weinig stroming staat is eigenlijk een slechter advies dan die 2-3 weken volgens mij 😉

Is gewoon ff aankijken hoe het allemaal reilt en zeilt in de bak en daar het onderhoud van het filter op aanpassen.
Als je niet te gek doet met schoonmaken van het filtermateriaal is er op zich niks mis mee om bv elke 2-3 weken wat materiaal uit te knijpen (doe ik hier met m'n filters).
Zo blijft de rondstroming optimaal en is alleen maar beter in mijn ogen.
Wachten tot de boel in het filter flink is vervuilt wat dan eigenlijk het geval is als je wacht tot de rondstroming heel weinig is heeft een risico.

Bedankt voor de informatie allemaal

die tetratec filter gaan nog al snel lekken als je ze vaak open en dicht doet

de jbl is van betere kwaliteit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan