Wat is er nieuw

Welke buitenpomp?

Jacob

Member
Lid geworden
27 oktober 2024
Dag mede hobbyisten,

Ik heb een aquarium van 240 liter. Hij is 120 cm lang, 50 cm hoog en 40 cm diep.
Ik heb er 4 discusvissen inzitten met een maanvis en wat bijvissen.
Ik ben aan het zoeken naar de externe filter. Wie kan mij vertellen wat een goede buitenpomp is?

Ja flinke bezetting en eigenlijk niet echt hoog voor je vissen. Ik heb hier een 1502 met Sluiers maar ik zou dan wel denken aan minimaal een 1902.

Laatst bewerkt:
Aangezien je topic over buitenfilter gaat en niet over of je vissen in je bak kan. Hou ik het gewoon ontopic.

Ik zou je adviseren voor een jbl 1902 aan te schaffen. Goede sterke pomp. Zeker nodig met discussen.

Ik heb de Eheim classic en de JBL.
Het voordeel van de JBL is het gebruiksgemak, de slangen afkoppelen gaat wat makkelijker dan bij de Eheim. (Ik heb op de Eheim afsluitkranen gemonteerd, maar dan nog.)
Het nadeel van de JBL is dat als de filtermedia wat moeilijker gaan doorstromen, het water de weg van de minste weerstand gaat kiezen dan er langs stroomt, zonder filtering. Dit is niet mogelijk bij de Eheim.
De JBL is ook regelbaar, de Eheim niet. De Eheim neemt weer wat minder ruimte in de kast in, bij vergelijkbaar kaliber.

Een volgens mij zwaar ondergewaardeerde filter is de Sera Xtreme 1200. 11 liter filtermateriaal in 3 manden, goed in te richten met verschillende materialen. De uitstroom is gemakkelijk in 8 stappen in te stellen tot 1220 liter per uur. Bij mij staat die op de laagste stand (5watt!) op een kogelvissen bak van 375 liter. Houdt de boel keurig schoon. In en uitvoer slangen zijn makkelijk los te maken bij onderhoudt en kunnen direct weer aangesloten worden waarna ze weer doorlopen, geen problemen met opnieuw moeten aanzuigen, al kan dit wel gemakkelijk omdat de slangen los van elkaar aan en af te koppelen zijn. Mocht het nodig zijn kan je met 1 druk op de knop een uv lamp aan en uiteraard weer uit zetten. Met het automatisch ontluchtingssysteem trek je met 1 druk op de knop de filter schoon wat zorgt voor een stil gebruik.

Voordelen ten opzichte van JBL:
- Wel goed gemaakt, trek je niet zomaar kapot en de onderdelen passen goed in elkaar
- Ontluchtingsknop werkt automatisch, je hoeft hier niet vanuit rare hoeken veel kracht op te zetten.
- Ingebouwde uv lamp
- Zuinig in gebruik

Voordelen ten opzichte van Eheim
- Makkelijk slangen af te koppelen
- regelbare uitstroom
- Ontluchtingsknop
- Ingebouwde uv lamp
- Zuinig in gebruik

Een volgens mij zwaar ondergewaardeerde filter is de Sera Xtreme 1200. 11 liter filtermateriaal in 3 manden, goed in te richten met verschillende materialen. De uitstroom is gemakkelijk in 8 stappen in te stellen tot 1220 liter per uur. Bij mij staat die op de laagste stand (5watt!) op een kogelvissen bak van 375 liter. Houdt de boel keurig schoon. In en uitvoer slangen zijn makkelijk los te maken bij onderhoudt en kunnen direct weer aangesloten worden waarna ze weer doorlopen, geen problemen met opnieuw moeten aanzuigen, al kan dit wel gemakkelijk omdat de slangen los van elkaar aan en af te koppelen zijn. Mocht het nodig zijn kan je met 1 druk op de knop een uv lamp aan en uiteraard weer uit zetten. Met het automatisch ontluchtingssysteem trek je met 1 druk op de knop de filter schoon wat zorgt voor een stil gebruik.

- Wel goed gemaakt, trek je niet zomaar kapot en de onderdelen passen goed in elkaar
- Ontluchtingsknop werkt automatisch, je hoeft hier niet vanuit rare hoeken veel kracht op te zetten.
- Ingebouwde uv lamp
- Zuinig in gebruik

- regelbare uitstroom
- Ontluchtingsknop
- Ingebouwde uv lamp
- Zuinig in gebruik
Ik heb de Eheim classic en de JBL.
Het voordeel van de JBL is het gebruiksgemak, de slangen afkoppelen gaat wat makkelijker dan bij de Eheim. (Ik heb op de Eheim afsluitkranen gemonteerd, maar dan nog.)
Het nadeel van de JBL is dat als de filtermedia wat moeilijker gaan doorstromen, het water de weg van de minste weerstand gaat kiezen dan er langs stroomt, zonder filtering. Dit is niet mogelijk bij de Eheim.
De JBL is ook regelbaar, de Eheim niet. De Eheim neemt weer wat minder ruimte in de kast in, bij vergelijkbaar kaliber.
Aangezien je topic over buitenfilter gaat en niet over of je vissen in je bak kan. Hou ik het gewoon ontopic.

Ik zou je adviseren voor een jbl 1902 aan te schaffen. Goede sterke pomp. Zeker nodig met discussen.
Ja flinke bezetting en eigenlijk niet echt hoog voor je vissen. Ik heb hier een 1502 met Sluiers maar ik zou dan wel denken aan minimaal een 1902.
Bedankt voor jullie advies.
Is er ook iemand die wat meer afweet van Oase pompen?

Is dat de uvc uitvoering?
Ja, alles erop en er aan. Vroeger waren ze wel bekend, de sera pompen met of zonder UVC. Ze hebben deze versie vrij stilletjes ingevoerd. 2 pompen, de Xtreme 800 en de Xtreme 1200. UVC ingebouwd maar zijn aan en uit te zetten. Met deze 2 pompen kunnen ze eigenlijk alle bakken laten draaien van 60 tot 600 liter mag geen probleem zijn. Mooiste vind ik dat als je hem 'knijpt' je het verbruik ook verlaagd.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie advies.
Is er ook iemand die wat meer afweet van Oase pompen?
Ik heb ze verkocht. Prima pompjes voor de prijs. Ik zou ze zelf niet aanschaffen omdat ik ze ook wel eens terug zag komen met gebreken. Als ze het goed doen, zijn ze wel erg betrouwbaar.

Ik zit te twijfelen tussen de jbl e1902 of de oase biomaster thermo 600.
Iemand die mij kan helpen met deze keuze?

Ik kan alleen zeggen dat ik tevreden ben over de JBL.

Ik zit te twijfelen tussen de jbl e1902 of de oase biomaster thermo 600.
Iemand die mij kan helpen met deze keuze?
Ik heb met vele pompen gewerkt, JBL komt er bij mij nooit meer in. Hardware is van zeer slechte kwaliteit, breekt als je er naar kijkt. Vaak problemen met de ontluchter en lekt veel rond de koprubbers. Deze pompen vragen een zeer voorzichtige manier van werken, dat gaat vaak mis in de snelle kliederige manier van werken die bij een aquarium hoort. Met jouw bestand wil je geen risico nemen met kwalitatief slecht spul, dus dan zou ik bij de keuze uit deze 2 voor de Oase gaan.

Ik heb al diverse van JBL gehad en nooit problemen met de behuizing moet ik zeggen maar goed je kan pech hebben.

Ik heb met vele pompen gewerkt, JBL komt er bij mij nooit meer in. Hardware is van zeer slechte kwaliteit, breekt als je er naar kijkt. Vaak problemen met de ontluchter en lekt veel rond de koprubbers. Deze pompen vragen een zeer voorzichtige manier van werken, dat gaat vaak mis in de snelle kliederige manier van werken die bij een aquarium hoort. Met jouw bestand wil je geen risico nemen met kwalitatief slecht spul, dus dan zou ik bij de keuze uit deze 2 voor de Oase gaan.
Oke, bedankt voor je advies en mening👊🏼

- Ingebouwde uv lamp
- Zuinig in gebruik

- regelbare uitstroom
- Ontluchtingsknop
- Ingebouwde uv lamp
- Zuinig in gebruik
Is die ook stil?

Mvg Ronald

Ik heb geen een punt waar ik hierbij ergens een herkenning zie wb JBL filter. Geen lekkages gehad en ook nooit problemen met luchtpomp. Enige wat je doet is even rubbers insmeren. En dan niks aan de hand. Maar dit geld voor elk filter. Ik ben zeer tevreden over jbl filters

Ik heb geen een punt waar ik hierbij ergens een herkenning zie wb JBL filter. Geen lekkages gehad en ook nooit problemen met luchtpomp. Enige wat je doet is even rubbers insmeren. En dan niks aan de hand. Maar dit geld voor elk filter. Ik ben zeer tevreden over jbl filters
Gelukkig zijn er inderdaad ook voldoende mensen erg tevreden.
Voor mij is het een merk dat ongelofelijk heeft afgedaan. Voor mij is het te komen staan in het rijtje met Ziggo, RedBull en Jumbo. Voor veel mensen gelukkig heel fijn, van mij mag het direct verboden worden. Gelukkig het enige aquariummerk waar ik zo'n grote antipathie voor ontwikkeld heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan