Welke co2 set in 25 liter bakje?


P

Paul Farholly

Guest
Ha iedereen,

Deze maand wil ik gaan beginnen met een nano aquascape.
Ik heb een bak gekocht van ongeveer 25 liter. Hier wil ik graag wat crystal red garnalen in doen.

De bak wil ik graag decoreren op de iwagumi stijl. Dit betekend een volledig bedekte bodem van Eleocharis sp. mini en Hemianthus Micranthemoides maken. Nou begreep ik dat dit vrijwel niet lukt zonder co2.

Hierdoor ontstonden er een aantal vragen bij me:

1. Klopt het dat ik vrijwel genoodzaakt ben om co2 te gebruiken?
2. Wat voor co2 set kan ik het beste kopen voor een 25liter bakje.
3. Hoelang gaat de fles gemiddeld mee?

Ik vond zelf de nano music 10 of 15d diffuser mooi, deze wil ik op de set aansluiten.
Het liefst ben ik natuurlijk zo goedkoop en klein mogelijk uit. Ik heb uiteraard ook gelezen over bio co2, maar dat sluit ik momenteel nog even uit denk ik?

Mochten jullie andere oplossingen hebben sta ik daar uiteraard ook voor open.

Hartstikke bedankt alvast.

Gr. Paul
 
Hoi Paul,

Leuk dat je wilt gaan aquascappen..
Zelf heb ik ooit een poging gewaagt in mijn 60 liter bakje..dat was al een heel gedoe..maar een 25 liter bakje..ik zie een uitdaging! :)
Bij Aquaplant online hebben ze speciaal voor nano een CO2 setje samen gesteld...

http://www.aquaplantsonline.nl/p/6798:c:32/co2/aquaplantsonline-nano-co2-set/

Veel plezier met scappen!




p.s. Als je nog een leuk voorbeeld zoekt: http://www.tropica.com/en/layouts.aspx met de bijbehorende plantenlijsten :)
 
Het zal best wel werken.. het nadeel is dat je die co2-cilindertjes telkens opnieuw moet aanschaffen..
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk beginnen met bio-co2.. effe knutselen, en kost je eigenlijk alleen de aanschaf van een co2-continue-testje..
Het is in ieder geval de goedkoopste manier om uit te vinden of co2 �berhaupt nodig is voor jouw bak, en ook of je ermee verder wilt gaan, en dus ook of het zinnig is om te gaan investeren in een mooiere co2-oplossing.
 
Het goedkoopste is dus bio co2 en dat is ook vrij makkelijk te maken. Is voor zo n klein bakje meer dan voldoende hoor.
 
Mee eens,Bio C02 gaat prima voor zo'n nano bakje.
Hou je niet van knutselen,kan je ook een nano-kitje kant en klaar kopen.
Eleocharis parvula groeit het beste in fijn grint gemengd met en beetje leempoeder.



JkNq3gbqpTggOzk3fCL4a6NEOrKiy8Tf.jpeg

succes.
 
Het is op zich best redelijk gelukt...zonder Co2 hoor.
Maar je kan de oude foto's nog wel bekijken..
Heb inmiddels het bakkie alweer leeg..en klaar om naar grof vuil te brengen :)
Vind 1 bak wel genoeg :)
Heb zelf een Co2 setje van dennerle..met een grotere fles...die gaat zo'n 2 1/2 a 3 maanden mee
 
Haha! Achja.. Verandering moet er blijven he.. ;)
Iemand ervaring met Easy Carbo? Want dat is natuurlijk helemaal makkelijk toch?

Bio co2 is een goeie, maar dat process ontstaat pas bij zo'n 25 graden las ik. MIJn kamer is meestal rond de 19graden, dus denk ik biet dat dat lukt. Of hebben jullie hier andere bedenkingen bij?

Overigens vroeg ik me af..
Een co2 set staat altijd aan toch? Dus dag en nacht komen de bubbeltjes uit de diffuser. Of is dit steeds maar eventjes?
 
Bio co2 werkt prima bij 21 a 22 graden hoor. Hoe kouder des te minder het werkt maar zal heel goed kunnen in een klein bakje.
Bij drukflessen maak je normaal gebruik van een magneetventiel die dus in de avond uit gaat en de volgende dag weer aangaat waardoor en in de nacht geen co2 wordt toegevoegd.

Je kunt de fles van de bio co2 ook in een emmer van 5 liter zetten waar je een verwarmingselement bij in doet.
Zo heb ik het ook gehad en dan heb je een constante temperatuur en aan stroom kost dat bijna niks.

Carbo is iets anders dan co2 en moet je zien als een vervanger voor co2. het zet de planten ook aan tot fotosynthese dus. Ik zou eerst eens bio co2 proberen hoor.
 
Aah op die manier.
En bio co2 wordt in feite dus dag en nacht toegevoegd?
Hoe weet ik of er genoeg co2 uit komt, of dat het juist te veel is? Moet ik dat meten aan mn waterwaardes of kan ik dr op vertrouwen dat t wel goed zit?

Die tip met een emmer is wel een goede inderdaad..! Wel weer wat extra's, maar slim bedacht.
 
Ik las gisteren iets over dat er met bio co2 al snel wordt overbemest. Kloptdat?
Ik zou namelijk graag een mooi cleane bak willen, en om deze reden een Do! Mini music diffusor op de bio installatie willen aansluiten. Of raden jullie dit niet aan?
 
?
 
Ik gebruik voor mijn dennerle 30L wel bio CO2 van dennerle zelf. Zit er pas net in, dus echt ervaring heb ik niet. Maar overbemest, nee hoor. Als je daar bang voor bent zet je de flipper vlakbij de uitstroom van je pomp, dan gaat er wat co2 uit.
 

Terug
Bovenaan