Welke corydoras?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi allemaal,
Over een poosje wil ik wat langverwachte corydorassen in de bak zetten. Ik wilde de corydoras julii. Echter, bij 2 grote aquariumzaken geweest en ze hadden ze niet. Beide hadden wel trilineatus. Ik ben dus op zoek naar alternatieven voor de julii.
Mijn wensen mbt de corydoras zijn:
- leuk, gezellig en ondernemend gedrag (doen ze allemaal denk ik)
- passend bij mijn waterwaardes: GH 6, pH is eerder basisch dan zuur, ik mik op 7.5.
- niet te groot, max 6 cm ong
- mooie tekening; geen albino's.
- makkelijk te kweken, omdat ik het leuk vind als er een keer bij toeval wat babies geboren worden in de gezelschapsbak. Ik ga niet structureel kweken.

Alles behalve het laatste kan ik makkelijk zelf opzoeken, maar wat ik op dit forum lees over kweken komt niet altijd overeen met aquainfo en aquavisie e.d.. Vaak hebben mensen toch per toeval jonkies, terwijl de kweek moeilijk zou moeten zijn.
Is het bij een van deze soorten mogelijk om een "toevalsnestje" te krijgen? Met name de trilineatus en de palateus hebben mijn interesse.
- panda
- julii
- trilineatus
- schwartzi
- palateus
- andere suggesties?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
De informatie over het kweken komt niet altijd overeen omdat je twee dingen door elkaar haalt.....kweken om wat aantallen te krijgen en bewust waardes sturen om de kans op een kweek zo groot mogelijk te maken.....of alles aan het toeval overlaten.....waarbij je op basis van geluk "heel makkelijk" een moeilijke soort kweekt. Dat noemen we gewoon geluk hebben.

Het kweken van vissen is geen exacte wetenschap waarbij je 1 en 1 optelt en de uitkomst altijd 2 is. Alleen maken de kweekverslagen het soms makkelijker omdat je dan kan zien wat bij een ander werkt en wat niet. Dat geeft nog geen garantie dat het bij jou ook succesvol zal zijn.

Om terug te komen op je vraag of het bij een van de bovenstaande soorten mogelijk is om een toevalsnestje te krijgen: Ja, als je geluk hebt. De kans op een nestje kun je wel vergroten als je de info over het kweken volgt ;)
 
Hoi Aquainfo! Dat begrijp ik, en je site is desalniettemin zeer nuttig voor mij.
Maar op de "toevalsmethode" is er dus niet 1 van bovenstaande soorten die een beduidend grotere of kleinere kans heeft op een toevalskweek?
 
Corydoras knaacki
 

Bijlagen

  • IMG-20200206-WA0002.jpg
    IMG-20200206-WA0002.jpg
    74 KB · Weergaven: 129
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Geen voorkeur voor het uiterlijk? Panda's zijn altijd wel enorm enthousiast en op de voorgrond te vinden. Hier de corydoras loxozonus zwemmen en dat is imo ook een hele leuke mogelijkheid
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik ga ze bekijken! (op internet)
Thanks voor de suggesties!!
 
Ik heb rabautis. Leuke visjes. Mijne zijn wel vooral in de avond actief. Denk omdat het licht dan uit is. :)
 
Trilineatus word vaak verkocht als Julii. Dus Als je Julii graag wilde is dat een goede optie.

Of jongen het overleven in je bak is altijd maar de vraag. Hoe meer schuilplaatsen hoe groter de kans.
 
De trilineatus vind ik (op basis van uiterlijk) dan toch wel het leukst.
Qua waterwaardes sluit het ook goed aan.

Van de panda's lees ik wel heel vaak dat die zo super vrolijk zijn. Is dat nog meer dan de andere cory's? Want dan zouden zij ook nog wel een leuke optie zijn.
 
geen idee of de panda's "leuker zijn" dan andere cory's maar ik heb pandas en ik lig elke dag in een deuk om die dwazen
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Een "toevalsnestje" kan ik denk ik wel vergeten als ik lees hoeveel moeite mensen in het opkweken van de corydorasjonkies moeten steken, en zelfs dan overleeft maar een klein deel.
 
Ik ben weg van 2 corys 1. Paleatus en de ander is een familie van de corydora. Geen idee of je ze ook corydora mag of kan noemen maar het zijn de Brochis Splendens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik ben weg van 2 corys 1. Paleatus en de ander is een familie van de corydora. Geen idee of je ze ook corydora mag of kan noemen maar het zijn de Brochis Splendens.
De Brochis splendens is volgens mij hernoemd naar Corydoras splendens.
 
De Brochis splendens is volgens mij hernoemd naar Corydoras splendens.
Daar had ik dus ooit een discussie/gesprek met een aantal mensen. op Vivarium

De ene zegt Brochis splendens is een corydora en de andere zegt nee dat is familie van.

De Brochis Splendens is een grote broer van de corydoras en behoort eveneens tot de Callichthyidae familie.
De Brochis Splendens moet evenals zijn soortgenoten in een school worden gehouden.
Bron: https://www.gdaquarium.nl/a-2816406...chis-splendens-smaragd-corydoras/#description

Ook de Brochis splendens bezit de corydora eigenschappen deze bezitten een zeer scherpe weerhaak net
onder elk oog, tevens hebben ze drie scherpen
angels, één in hun rugvin en in beiden bortsvinnen één.
Bron: http://vissen.aquagids.nl/Brochis_splendens.html

Let hier dus vooral op de eerste zin. bezit de corydora eigenschappen: welk duidt op het bezit dezelfde eigenschappen maar het is niet dezelfde soort.

Verwarrend :)
 
Brochis Splendens is inderdaad een leuke soort!

Een "toevalsnestje" kan ik denk ik wel vergeten als ik lees hoeveel moeite mensen in het opkweken van de corydorasjonkies moeten steken, en zelfs dan overleeft maar een klein deel.

Ik vind zo nu en dan wel jonkies in mijn bakken hoor, maar het is in een gezelschapsaquarium lastig jonkies groot te krijgen, over het algemeen kun je aannemen dat vissen andere vissen eten zolang ze in hun mond passen. Mijn ervaring is dat sommige soorten ook actief hun eigen eitjes opeten. Dat kan voor een andere groep van dezelfde soort weer anders zijn. Sommige soorten moet ik de hele dag eitjes weg halen, andere soorten raken hun eitjes niet aan. Echter eten ze, met C. pygmeus als uitzondering, tot nu toe allemaal hun eigen jonkies als ze de kans krijgen. Toch zie ik zo nu en dan jonkies die het halen, genoeg hout, stenen en plantjes en ze kunnen zich verstoppen en je geeft ze een kans.
 
Ik vind zo nu en dan wel jonkies in mijn bakken hoor, maar het is in een gezelschapsaquarium lastig jonkies groot te krijgen, over het algemeen kun je aannemen dat vissen andere vissen eten zolang ze in hun mond passen. Mijn ervaring is dat sommige soorten ook actief hun eigen eitjes opeten. Dat kan voor een andere groep van dezelfde soort weer anders zijn. Sommige soorten moet ik de hele dag eitjes weg halen, andere soorten raken hun eitjes niet aan. Echter eten ze, met C. pygmeus als uitzondering, tot nu toe allemaal hun eigen jonkies als ze de kans krijgen. Toch zie ik zo nu en dan jonkies die het halen, genoeg hout, stenen en plantjes en ze kunnen zich verstoppen en je geeft ze een kans.
Welke soort heb jij, jables? Of heb je er meerdere?
 
De meeste hebben hun eigen bak. Soms met wat kleine visjes om ze wat meer rust te geven. Het is wat uit de hand gelopen.
Ik heb hier geen fotoalbum nee, misschien dat ik dat ooit nog doe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik heb drie soorten corydoras, Panda, Julii en Paleatus. De juliis zijn erg mooi, maar ik vind ze redelijk saai qua gedrag want ik zie ze niet veel. De Paleatus zijn erg leuk, maar ze zijn wat drukker en gaan vaak de hele bak door. Pandas blijven mijn favoriet, zitten ook door de hele bak en ik kan er uren naar kijken. (Plus zomaar uit het niets een baby panda gehad die het nu super goed doet!)
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ik heb drie soorten corydoras, Panda, Julii en Paleatus. De juliis zijn erg mooi, maar ik vind ze redelijk saai qua gedrag want ik zie ze niet veel. De Paleatus zijn erg leuk, maar ze zijn wat drukker en gaan vaak de hele bak door. Pandas blijven mijn favoriet, zitten ook door de hele bak en ik kan er uren naar kijken. (Plus zomaar uit het niets een baby panda gehad die het nu super goed doet!)
In wat voor bak(ken) heb je ze zitten?
En in wat voor groepsgroottes?
En heb je de echte julii of de trilineatus?

Je leest vaak dat de panda's de meest grappige zijn, maar ook dat ze misschien zwak zijn (bijv hier: https://aquaforum.nl/threads/corydoras-panda-zwakke-vis-welke-cory-kan-nog-meer-hierbij.85595/).
Is dat in jullie ervaring ook zo? Of is dat zwak zijn alleen het gevolg van verkeerde voeding/ondervoeding/te klein vervoerd etc en speelt dat geen levenslange rol als ze eenmaal gesettled zijn?
 
Ik heb ze in een 120cm zitten, 3 Paleatus, 6 echte Julii en 10 pandas. (Als ik ooit moet aanvullen door uitval ga ik terug naar 1 soort).

Dat de pandas zwak zijn heb ik ook gehoord, ik ben begonnen met 16 pandas en van die specifieke groep heb ik er nu nog maar 3 over. Nu heb ik wel de nodige ellende gehad in het begin dus dat zal er zeker mee te maken hebben gehad. Plus ze waren eigenlijk te klein/zwak om verkocht te worden achteraf gezien. Maar met de huidige groep heb ik nul problemen, ze doen het allemaal heel goed én dus een baby panda erbij :)

Ps, de pandas zijn ook echt leuk om naar te kijken. Zeker savonds wanneer ze een soort speeluurtje hebben dan sjeessen ze de hele bak door en ze duiken af en toe half in het zand. Echt leuk om naar te kijken.
 
Familielid van mij heeft C. paleatus. Sporadisch een jong gehad. Zijn overigens wel wat forsere Cory's en zouden in theorie over de 6cm moet kunnen gaan. Heb zelf simpele C. aeneus waar ik ook geregeld eitjes van hebt maar gezien ik niet bewust kweek dus ze ook niet apart zet worden ze veelal geroofd. Heb overigens wel een opgegroeid jong ertussen zitten. Zijn verder redelijk sterk volgens mij en actief, maar zijn ook forser al halen ze bij mij niet de 7cm en gaan ze eerder naar de 5+.
 
Ik ben bezig een bak op te starten waar de Corydoras Sterbai in een mooie school aanwezig zal zijn.
Sterbai vind ik een prachtige Corydoras
 
De onderstaande 3 websites zijn op dit gebied de meest vooraanstaande sites. Allen gaan nog steeds uit van Brochis, dus ik denk dat wij dat ook het beste kunnen doen.

Corydorasworld

planet catfish

scotcat
Fishbase, Seriously Fish en Wikipedia zeggen dat het Corydoras zijn. Vooral Fishbase is erg betrouwbaar als het gaat om taxonomie van vissen. SF zegt dat Brochis eigenlijk geen echte genus is en dat het allemaal corydoras zijn of zullen worden, Fishbase bevestigt dat. Alleen multiradiatus is nog officieel een Brochis. Splendens en britskii zijn Cory's.
 
Fishbase, Seriously Fish en Wikipedia zeggen dat het Corydoras zijn. Vooral Fishbase is erg betrouwbaar als het gaat om taxonomie van vissen. SF zegt dat Brochis eigenlijk geen echte genus is en dat het allemaal corydoras zijn of zullen worden, Fishbase bevestigt dat. Alleen multiradiatus is nog officieel een Brochis. Splendens en britskii zijn Cory's.

Corydorasworld (die ook de CW nummers uitgeven) beoordeeld het nog altijd als Brochis. Daarnaast hebben de andere 2 het ook nog over de brochis. Wat ze mogelijk nog zullen worden is speculatie, het is best mogelijk dat dit nog gaat gebeuren als er ooit DNA onderzoek word gedaan.
De informatie op fishbase is erg gering en bij het formaat zelfs foutief. Wikipedia is niet echt een betrouwbare bron (waarschuwen ze zelf ook nog voor) en seriously fish is een wat algemene site. Bovendien is de uitleg die daar staat dat dit een besluit is van een aantal mensen, op basis van hoe evolutionaire stamboom er uit zou moeten zien. Maar hier is nog geen DNA aan te pas gekomen. Er zijn blijkbaar ook andere experts die daar niet achter staan. Ik ben nog niet overtuigd, sorry.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan