Wat is er nieuw

welke dergcicliden?

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Hallo aquarianen,

van een vriend heb ik 5 dwergjes gekregen, 3 vrouwtjes en 2 mannetjes. de vraag is alleen welke soorten zijn dit? de vrouwtjes zijn nog klein dus die heb ik nog niet op de foto. de mannetjes zijn ook nog klein, maar hebben al mooie kleuren.

X11_N02ALoNVTWOYEq9xrEF1-lSx0xJE.jpeg

X11_N02ALoNVTWOYEq9xrEF1-lSx0xJE.jpeg

Zijn cichliden. 2e is malawi.
Pseudotropheus johannii "eastern" lijkt het.

Hmm kersenbuiken zijn al geen watjes, maar die Pseudotropheus /Melanochromis is 1 van de meer agressievere malawi cichliden. Een soort als deze hoort in een 1.5m bak of groter bomvol met soortgenoten en met speciaal voer. Ik zou de rest van je visbestand een lol doen en deze zsm van de hand doen aan iemand met een malawi mbuna bak.

Duidelijk verhaal! de kersenbuik-ciclide zou op zich nog wel kunnen in mijn aquarium, gezien ik vooral corydoras en vredelievende visjes heb. De Malawi is, voor een Pseodotropheus, juist niet aggressief lees ik overal, maar ik ga eerst kijken of dat bij de mijne ook zo is.

Tot nu toe lijkt alles goed te gaan, en gaan ze nog prima samen. Mocht er strijd komen, of ze worden zo groot dat ze mijn roodkopzalmpjes kunnen pakken, dan gaat de kersenbuik gewoon weg.

De malawi gaat sowieso weg. Al vraag ik me af of deze aggressief word zonder vrouwtjes. (de vrouwtjes van deze malawi zijn geel, de mijne zijn meer grijs zoals normale dwergciclides).

Ik heb het geluk dat de vriend van wie ik ze gekregen heb een terra-aquarium heeft met meer dan genoeg ruimte voor dit visje, evenals de juiste waterwaardes.

bedankt voor alle info! het verklaard waarom ik ze niet kon vinden als dwergciclides!

Corydoras zijn wel vredelievend, maar kersenbuikjes niet. Zij hebben een hekel aan alles dat op de bodem zwemt en mocht er een nestje komen, dan maken de Corydoras geen schijn van kans tegen kersenbuiken. Ook zijn kersenbuiken gravers en zulke vissen houd je niet op grind.

Ga de kersenbuikjes ook weg doen hoor. Maar dat heeft minder haast, gezien ze allemaal nog jong zijn en ik geen jongen verwacht dus. Maar ze gaan er wel uit.

En hoe kom je er bij dat ik grind heb?

Dat lijkt zo op de foto's.

Het is heel fijn zand juist. met 0.2 tot 0.6mm is het zelfs fijner dan veel filterzand. Maar het zal wel aan de kwaliteit foto's liggen 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan