Wat is er nieuw

Welke diameter moeten pvc buizen zijn

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Leeftijd
42
Ik wil mijn leidingen van en naar mijn filters graag in pvc gaan uitvoeren. Ik heb een filter die doet 1700 liter per uur en een filter die doet 1000 liter per uur.

Nu vroeg ik mij af wat voor diameter ik het beste kan nemen voor de aanvoerbuis naar de filters en wat voor diameter ik kan nemen voor de afvoer.

Hier nog even een schematische weergave hoe ik het wil hebben en welke manier raden jullie aan.

filter leidingen.png

Ik houd zelf minimaal de slangmaat aan.
Dus heb je 16/22 slangen. Intern 16mm.
Dan kun je minimaal 20 mm druk pvc nemen.
Dan heb je intern 17 mm, wanddikte pvc 20mm is 1,5 mm.

Zelf heb ik voor de hoofdleidingen 25mm pvc genomen. Dat is intern 21mm. (2mm wanddikte)
Dan heb je incl vervuiling en weerstand bochten, altijd een betere stroming dan de slangen.

Na de splitsing kun je overgaan op 20mm pvc.

De tules voor de slangen kun je op 20 mm houden. Is intern dikker als de slang.

Minimaal de slangdikte zoals al gezegd. Hou er rekening mee dat kogelkranen, koppingen en slangtules veel kleinere binnenmaten hebben dan de buitenmaat. Als je er 2 pompen naast elkaar op wil laten draaien dan zou ik niet kleiner gaan dan 25mm.

oke ja maar alleen het filter wat 1700 liter/uur doet heeft al 2 aanvoerslangen van 16/22 en andere ook 1 van 16/22 uitvoer is bij eerste ook 16/22 en andere 12/16 dacht ik

Minimaal de slangdikte zoals al gezegd. Hou er rekening mee dat kogelkranen, koppingen en slangtules veel kleinere binnenmaten hebben dan de buitenmaat. Als je er 2 pompen naast elkaar op wil laten draaien dan zou ik niet kleiner gaan dan 25mm.

De EFFAST kogelkranen welke ik heb gebruikt zijn intern niet kleiner dan de buizen. 25 mm kraan op 25 mm buizen.
De kraan zelf is wel een dtuk forser.

Daarom is het advies om naar de binnen maten te kijken. En niet naar de buiten maten.
Deze heb ik daarom ook vermeld.

oke ja maar alleen het filter wat 1700 liter/uur doet heeft al 2 aanvoerslangen van 16/22 en andere ook 1 van 16/22 uitvoer is bij eerste ook 16/22 en andere 12/16 dacht ik

Jan,

De pomp welke 2 aanzuig heeft. Heeft maar een uitstroom. Er gaat dus 2x minder water door elke aanzuig, dan de uitstroom.
Dus je kunt ze samenvoegen. Wel op minimaal 25 mm pvc.
Als het past kun je de hoofdkeiding iets groter maken en alle slangen met verloop naar tules van 20 mm aansluiten.

Dus in jou geval, komen er 3 slangen op je hoofd zuigleiding. En 2 slangen op je hoofd persleiding.
Ik zou de slangen via Y verbindingen aansluiten.
Op 2 Y's onder elkaar, kun je 3 slangen kwijt. Op 1 Y kun je 2 slangen kwijt.

bedankt voor alle info, ik heb de leidingen al besteld.

Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.

al het materiaal morgen er mee aan de slag
20161020_165111.jpg

dankje zal morgen nog wel wat meer foto's maken.

hoe lang moet je eigenlijk wachten tot je alles in werking kan zetten als het vast is gelijmd want heb weinig plaats om het naast de huidige setup te monteren

Pvc lijm is met een paar minuten droog,ga je geen getrokken bochten gebruiken?

nee gewoon knie bocht.

Niet vergeten te spoelen hè.

Het is snel droog maar moet toch echt even een dag uitdampen voordat er niets meer wordt afgegeven.

Ziet er (deels) erg bekend uit! 😛
Ben heel benieud naar het resultaat.

Je kunt de nieuwe setup wel al in je aquarium installeren. Maar de filters kun je tijdelijk even via de voorkant aansluiten.
Provisorisch. Als de lijm na een dag goed uitgedampt is, kun je de filter aansluiten aan het pvc.

oke ja, ga volgende week pas weer verder wat dingen vergeten te bestellen en die donderdag middag pas besteld en ze hadden ze gister nog niet binnen.

Je kan trouwens je uitstromen ook vast zetten met teflon tape, zit net zo vast als lijm maar je kan de nog wel draaien 😉

oke ja dat is wel handig ja, ik wou ze eerst niet vast zetten zodat je ze ook nog kan draaien

weer even lekker bezig geeest maar nu tegen een groot probleem gestuit. Er achter gekomen dat het kit aan de achterkant aardig los zit en ruit iets bol staat 🙁

weer even lekker bezig geeest maar nu tegen een groot probleem gestuit. Er achter gekomen dat het kit aan de achterkant aardig los zit en ruit iets bol staat 🙁
Kit wegsnijden en herkitten! Dit voor heel de bak rond. Want Oude kit hecht niet op nieuwe kit. Het glas zou als het goed is aan elkaar moeten blijven hangen omdat er kit tussen de ruiten zit. Eventueel in het midden een stip in kleven !

ik heb het opgevolgd straks nog weer even verder met de buizen

pfff dacht gaat alemaal wel passen maar gen rekening mee gehouden dat koppelingen iets dikker zijn en nu past het niet

de buis die horizontaal loopt naar de filters past niet in de koppeling zit te weinig ruimte omdat de koppeling dikker is en het metalen frame in de weg zit

Ah dat is zuur...
Maar dit zijn 40mm koppelingen met een verloop naar 25 of lijkt dat maar zo?

lijkt zo zijn 32 koppelingen maar heb het weten te fixen

nee dat mag volgens mij niet in een huurhuis
Heb de buis een stukje ingedieuwd

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan