Wat is er nieuw

Welke druppeltest merk

Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
139
Leeftijd
36
Goedenavond,

Ik heb mn water altijd getest met een stikje van JBL maar wil eigenlijk overschakelen naar druppeltesten. Nu zie ik de merken: JBL, Colombo en Sera voorbij komen. Wat is jullie advies?
 
Hangt er soms een beetje vanaf wat je wil meten. Ik gebruik zelf de salifert testen voor NH3/NH4 en NO3, en JBL voor NO2. Wat wil je zoal meten en waarom? Ik meet eigenlijk alleen tijdens de opstart en af en toe NO3 omdat ik die test toevallig toch heb en het wel interessant vind om te weten, maar verder doe ik weinig met de testen als een bak eenmaal stabiel draait.
 
Advies was om te gaan testen op nitraat, fosfaat en ijzer ivm bemoeilijkt plantengroei en baardalg. Dus gaat vnl daarom
 
Ligt ook een beetje aan je persoonlijke voorkeur. Bijvoorbeeld verschil in doseerschepje en dopjes die goed afsluiten van testbuisjes.


 
Ligt ook een beetje aan je persoonlijke voorkeur. Bijvoorbeeld verschil in doseerschepje en dopjes die goed afsluiten van testbuisjes.


Heb totaal geen ervaring met druppeltesten dus ook geen idee over de verschillen qua schepjes en dopjes etc. Dus geen persoonlijke voorkeur eigenlijk nog
 
Hoe nauwkeuriger de kit hoe duurder deze is. Professioneel meer betrouwbare testen kunnen tien keer zo duur als de basissetjes. De beste sets om te meten zijn van LaMotte. Duur maar wel het beste wat je kunt krijgen.
Een test voor bijvoorbeeld Nitraat kost je zomaar 55 euro (voor 20 testjes) Hetzelfde geld voor VisoColor, net zo duur maar wel makkelijker te verkrijgen.
 
Ik heb alleen ervaring met Sera: Fosfaat, nitraat en Kh.
Het is eenvoudig in gebruik, maar de uitslag is lastig af te lezen qua kleurverschillen, met name die voor fosfaat. Nitraat is makkelijker af te lezen maar gaat in grote stappen van 0 naar 10, 25, 50.
Al met al gebruik ik het als leidraad, zodat ik in ieder geval weet of ik niet op nul zit met beiden.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik die van Colombo naar tevredenheid.
 
En zo heb ik liever de JBL testsets. Net wat makkelijker af te lezen door 2 flesjes, 1 zonder testvloeistof en 1 met in een houder over de kaart te schuiven.

Maar het blijft altijd nog een schatting. En wat ook belangrijk is, doe de tests overdag bij voldoende daglicht en niet bij kunstlicht.
 
Colombo is denk ik wel de meest complete set voor basis metingen. Er zit ook een fosfaat meting in. Die vind je vaak alleen in de heel uitgebreide sets.
Het is wel een goedkoop setje. Dat merk je vooral aan de plastic potjes die niet goed sluiten. Dus tijdens het schudden moet je de dop er goed stevig op duwden. maar de metingen zijn gewoon goed.
In deze set mis ik alleen de ijzer meting. Voor een plantenbak wel heel fijn om te hebben.

JBL pro heeft alle toeters en bellen. Ik vind het een fijne set om mee te werken. De potjes sluiten goed en het doseren van het water is makkelijker dan met het spuitje bij colombo. Er zijn ook navullingen voor te koop.
Ik vind alleen de uitlezing van nitraat en fosfaat minder handig. Fosfaat gaat maar tot 1.2, of je moet naar de veel minder gevoelige fosfaat koi. Nitraat gaat wel hoger, maar toont rond 10 minder detail. Daarin vind ik de Colombo set beter.
 
Ik gebruik de losse tests van Sera voor nitraat, fosfaat en ijzer. Inderdaad is de test voor fosfaat in de lage waarden wat lastig af te lezen, maar de glazen flesjes, die goed afsluitbaar zijn, vind ik wel een stuk handiger dan die van Colombo.
Ik ben indertijd begonnen met een koffer van Colombo, maar daar zaten een heel aantal tests in, die ik toen mijn bak eenmaal stabiel draaide, niet meer nodig had. En dan betaal je dus voor meer dan je nodig hebt.
Ik heb wel de kleurenschaalkaarten in een plastic insteekmapje gedaan. Het is bijna niet te voorkomen dat ze een keertje nat worden, en daar worden ze niet beter van. Ik gebruik niet de maatvoering van de flesjes maar een 10ml spuitje om de juiste hoeveelheid water in de flesjes te doen.
 
De maatvoering van de curvettes zijn vaak niet goed en dan is het raadzaam om een spuit te gebruiken. Is bij de Colombo ook zo.
 
Ja, die van Colombo wijken zeker een flink eind af. Hoe het met JBL is weer ik niet. Ik ben inmiddels een pipet gaan gebruiken. Dat geeft veel meer comfort.
 
Ik heb een spuit bij de apotheek gekocht en ga daar standaard vanuit.
 
bedankt iedereen voor hun ervaringen. We hebben de colombo set aangeschaft.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Tja alles is wel mooi op dat gebied
      Terug
      Bovenaan