Wat is er nieuw

Welke Eheim voor 80 cm juwel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter kraikkonen
  • Startdatum Startdatum
K

kraikkonen

Guest
Welke Eheim zouden jullie aanraden voor voldoende circulatie in een 80 cm juwel? En is er een pomp die je inclusief filtermedium en spraybar kunt bestellen?

Het gaat om een externe filter neem ik aan? Van eheim heb ik niet zoveel verstand. Als het niet perse eheim hoeft te zijn, kun je ook nog kijken naar de jbl e701. Heel fijn filter en wordt geleverd met filtermateriaal en spraybar.

Welke Eheim zouden jullie aanraden voor voldoende circulatie in een 80 cm juwel? En is er een pomp die je inclusief filtermedium en spraybar kunt bestellen?
Bijna alle pompen worden nieuw inclusief filtermateriaal en spraybar etc geleverd.
Ik zou zelf kiezen voor een pomp die je water minstens 4x per uur filtert. ik neem aan dat de bak ongeveer 110 liter is, dan moet de pomp al gauw minstens een capaciteit hebben van 440 liter per uur. en zelf zou ik dan zelfs nog liever voor +- 750 liter per uur kiezen. de sterkte van de stroming in het water kun je zelf aanpassen met de uitstroom van de pomp

Ik gebruik de 2213 en dat bevalt prima.

De Experience 250 of 350 werken beide voldoende.

Als je eheim wilt is de eheim experience 250 wel voldoende.

Volgens mij word deze verkocht MET maar ook ZONDER materiaal dus daar even goed op letten.

Ik durf niet te zeggen of er automatisch ook een spraybar bijzit.

Jbl e701 is ook een prima filter incl vulling en zwarte in en uitlaat incl mondstukje en spraybar.

Bij eheim is dit altijd groen.

Bedankt voor jullie goede tips allemaal. Nu ik er zo naar kijk lijkt mij die jbl ook wel een goede optie omdat de slangen e.d. daarvan zwart zijn en bij de eheim niet. Het is mij alleen niet duidelijk of bij die jbl e701 ook een spraybar zit, misschien maar eens contact opnemen met hun.

zit erbij.

zit zowel een breedstraler als een spraybar bij 🙂 is echt een kant en klare set.

Oke, dan ga ik die bestellen. Heeft de grote zuigkracht van deze pomp bij de aanzuigkorf ook gevolgen voor mijn kleine rode garnaaltjes?

En wat is de lengte van die spraybar? Of kun je die in en uitschuiven?

Oke, dan ga ik die bestellen. Heeft de grote zuigkracht van deze pomp bij de aanzuigkorf ook gevolgen voor mijn kleine rode garnaaltjes?

En wat is de lengte van die spraybar? Of kun je die in en uitschuiven?

Die verdwijnen zo de pomp in.

Je kunt er een eheim prefilter opzetten. Daar zit een spons in.
Of je doet er een spons van een luchtaangedreven filter overheen.

prefilter
prefilter schuim

Hier al meerdere malen filters van tetra in de tetratec ex variant gehad. Altijd tevreden en op het moment draaien deze ook. Ik heb momenteel 2x de tetratec ex600 plus variant draaien met een goede stroming. Als je voor 1 filter wilt gaan, zou ik voor de 800 variant gaan. Filters worden geleverd incl filtermateriaal, zowel biologisch (keramische pijpjes, bioballen en een zakje actieve kool) als mechanisch (filterwatten-en sponzen), maar ook met voldoende bevestigingsmateriaal. Daarbij ook met 2 spraybars. Zou de lengte even moeten meten, maar als ik me niet vergis zo'n 15 a 20cm per stuk.
Garnalen worden hier heel af en toe wel eens opgezogen, maar dit zal bij elk filter zo zijn. Echter komen ze niet langs de schroef en blijven ze vrolijk verder leven in je filter (waar de omgeving eigenlijk veel veiliger is). Af en toe wat garnalen uit je filter halen zul je sws blijven doen bij een extern filter, tenzij je gebruik maakt van een voorfilter, welke bij tetra ook meegeleverd worden. In mijn topic staan wel wat foto's van de filters die ik op het moment heb (gehad)

Ja wel oppassen met garnalen en zoals Marcel al aangeeft maatregel nemen. De spraybar kun je eenvoudig op lengte zagen hoor. Ik heb hem langs de zijruit en dus ook op lengte gezaagd. En als ik dat kan dan..............😀😀.

De spraybar kun je eenvoudig op lengte zagen hoor. Ik heb hem langs de zijruit en dus ook op lengte gezaagd. En als ik dat kan dan..............😀😀.
Is inderdaad gemakkelijk te doen met een ijzerzaagje. Je bent hiermee zo door de buis heen. Kind kan idd de was doen. Hier ook wel gedaan, kost je vrijwel geen moeite

Ik heb de jbl e701 besteld voor €74,99. Mooie prijs en ik ben benieuwd wat er allemaal in de doos zit.
Ook zal er denk ik nog wel een stukje uit de deksel moeten worden gesneden om de pijpen er allemaal in te krijgen.

Zit er een dopje bij de spraybar die je zo weer op het afgezaagde einde kan drukken?

Ik heb de jbl e701 besteld voor €74,99. Mooie prijs en ik ben benieuwd wat er allemaal in de doos zit.
Ook zal er denk ik nog wel een stukje uit de deksel moeten worden gesneden om de pijpen er allemaal in te krijgen.

Zit er een dopje bij de spraybar die je zo weer op het afgezaagde einde kan drukken?

Ja dat dopje zit erbij. Let er wel op dat je hem recht afzaagt dan, anders past het dopje er niet meer recht op 😀

De pomp inmiddels geïnstalleerd, is inderdaad wel even wat prutswerk. Wat mij wel op en misschien tegenvalt is de hoogte van het bochtwerk wat op de aquariumrand komt. Deze is tamelijk hoog waardoor de spraybar wel 7 of 8 cm onder water komt. Is dit de juiste manier en bij jullie ook zo?

Ook de aanzuigstang kon niet ver genoeg worden ingeschoven waardoor ik nu een kuiltje heb moeten maken in het substraat. De stang zit links achter waar ook de helling omhoog loopt, vandaar.

Die aanzuigbuis heb ik in mijn 60cm een stuk afgezaagd en nu past hij perfect boven de bodem. De spraybar zit bij mij ook wel een stuk onderwater, maar heb niet precies nagemeten hoe ver 😉 Maar heb er niet perse last van dat deze ver onder water zit.

Hier ook een Tetratec Ex700 (geloof ik) in gebruik. Over de inlaat heb ik onderstaande korf geschoven om te voorkomen dat jonge garnalen in het filter verdwijnen. Eerder schoof ik deze over de buis waar normaalgesproken de korf op zit, tegenwoordig over de lily pipe. Sinds ik deze gebruik geen jonge garnalen meer aangetroffen in het filter:

https://nl.aliexpress.com/item/Stai...lter-Tube-Increase-Dissolved/32603532921.html

RRMCdfwik1s5938uLDBoQ0IUWzbDYfWk.jpeg

Rechtsachter de korf

Laatst bewerkt:
Die korfjes zijn inderdaad ideaal met garnalen.

Hier ook een Tetratec Ex700 (geloof ik) in gebruik. Over de inlaat heb ik onderstaande korf geschoven om te voorkomen dat jonge garnalen in het filter verdwijnen. Eerder schoof ik deze over de buis waar normaalgesproken de korf op zit, tegenwoordig over de lily pipe. Sinds ik deze gebruik geen jonge garnalen meer aangetroffen in het filter:

https://nl.aliexpress.com/item/Stai...lter-Tube-Increase-Dissolved/32603532921.html

EMmtRYJcUSBFomRZozulbmVVnGSE24Cw.jpeg

Rechtsachter de korf
Prachtige bak!

Haha! Dank je. (is al een oude foto hoor)

Die aanzuigbuis heb ik in mijn 60cm een stuk afgezaagd en nu past hij perfect boven de bodem. De spraybar zit bij mij ook wel een stuk onderwater, maar heb niet precies nagemeten hoe ver 😉 Maar heb er niet perse last van dat deze ver onder water zit.

Maar hoe krijg je de dunnere buis weer uit de dikkere buis als je het hebt afgezaagd? De aanzuigkorf past alleen om het dunnere buisje die in de dikkere buis schuift.

Door het dunnere buisje wat korter te zagen kun je deze alsnog in de dikke buis kwijt, maar is het geheel wat minder lang

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan