Wat is er nieuw

Welke en hoe aan pakken?

Frank de B

Member
Lid geworden
27 december 2019
Leeftijd
54
Hi allen

Ik heb in mijn goed beplante 60cm bak vaker te maken met een borstel(?)alg. zie foto

Ik gebruik all-in-one planten voeding, en daarnaast easycarbo
Brand 9 uur met ledbalk

Wat mijn vraag is wat de bron zou kunnen zijn vandaar alg soort?

Ik heb hem wel eens behandeld met algexit en dat werd na 2 x 4 weken duidelijk minden
Maar ik had toen ook uitval van een aantal affinis algeneters en ik dacht dat mss daarmee te maken zou kunnen hebben.

Maar goed, de vraag is, wie herkent de alg en kan me tips geven?

Mooi weekend verder!

Grt
Frank

Bijlagen

• IMG_8026.jpeg
    IMG_8026.jpeg
    3 MB · Weergaven: 34
  • IMG_8025.jpeg
    IMG_8025.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 33
De planten die je laat zien hebben een beschutte plek nodig en vrij weinig licht want anders zie je daar heel snel algen op.

Sommige algen hebben ook baat bij stroming van het water. Kijk maar eens naar beekjes in de vrije natuur.

De vraag hoeft niet te zijn: Hoe kom ik van mijn algen af maar eerder; wat zijn mijn planten nodig om te kunnen groeien. Heb je daar naar gekeken voor je ze kocht? Elke plant heeft om te kunnen groeien een bepaalde lichtsterkte nodig. En lichtsterkte is wat anders als lichtduur. Die lichtduur zet je het best op zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden. En de gevraagde lichtsterkte kan je meestal wel vinden bij de online planten aanbieders. Die lichtsterkte bepaald namelijk de groeisnelheid. En die groeisnelheid vraagt dan weer om een voedingshoeveelheid. Onder voedsel valt ook CO2 voor de duidelijkheid. Je algen probleem ontstaat door een onbalans in het bovenstaande verhaal. Ik meen baardalg te zien waar de oorzaak vaak is te vinden in een foute verhouding lichtsterkte/CO2 level. Dus eerst; weet wat je planten vragen!! Succes!

Maar goed, de vraag is, wie herkent de alg en kan me tips geven?
Een bron van ontwikkeling van alg is ruim. Algensporen zitten altijd in het water, het is een bepaalde factor wat ze heeft getriggerd om tot ontwikkeling te komen.
Ik zie groene puntalg en baardalg. En tips om er vanaf te komen?
Dat is altijd lastig om te bepalen omdat niemand de biologische eigenschappen weet van je bak. En om te zeggen dat een bepaald voedingstekort is ook een beetje kort door de bocht.
Ik zou het zelf zoeken in te weinig onderhoud, te sterke belichting en zeker ook CO2 gerelateerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan