Wat is er nieuw

Welke extern filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter kanariepiet
  • Startdatum Startdatum
K

kanariepiet

Guest
Momenteel hebben we een Superfish Home 60 en we vinden het filtertje en het filterhuis toch niet stil en erg veel plaats in het aquarium wegnemen en ga dit er dus uithalen en voor een extern filter.

Natuurlijk heeft moeders de vrouw wat eisen, omdat het filter naast het dressoir komt te staan (in een hoek tussen de muur en dressoir):

- Filter moet stil zijn
- Niet te breed, hoogte maakt niet uit
- Liefst doorzichtige slangen
- Niet te duur (max. 65 euro) 2e hands mag

Op de 1 of andere manier ben ik zonder ervaring weg van Eheim, maar natuurlijk erg groen allemaal :stom:

Verder JBL, Tetra, Sunsun, Eden, etc.

A merk, B merk, maakt me niet zoveel uit, als hij maar goed filtert en stil is.

Graag jullie adviezen.

Verkijk je niet op de doorzichtige slangen. Die worden vies...

Alexej zei:
Verkijk je niet op de doorzichtige slangen. Die worden vies...

ondoorzichtige slangen worden ook vies hoor 😀 (alleen met een +punt dat je dat dan niet ziet)

ikzelf heb een tetratec ex800+ draaien, en ben hier goed tevreden over.

hier kan je dan de kleinste van nemen (ex 600+).

maar hier zitten doorzichtige slangen enzo bij en zoals Alex als zei is het gauw zichtbaar dat deze vies zijn.

jbl zou in dat geval beter zijn want die hebben zwart/donkerbruine (weet t even niet zeker) slangen en sproeibuizen. heb er zelf geen ervaring mee maar heb gehoord dat deze ook zeer stil zijn.

je kan ook gewoon met regelmaat je slangen schoonmaken natuurlijk, wat zoiezo niet slecht is.

RichD1011 zei:
ondoorzichtige slangen worden ook vies hoor 😀 (alleen met een +punt dat je dat dan niet ziet)
😀

En slangen kun je ook los kopen, dus ik zal er de keuze niet van laten afhangen.

Hier meerdere malen een tetratec ex variant gehad van,hoe zou je het raden, tetra. Perfecte filters, doorzichtige slangen en aanzuigbuis/uistroom en zo stil als maar kan. Filters stonden naast mn bed en waren niet te horen

Ik heb in de 60cm bakjes gewoon de Aquaflow 100 draaien en dat bevalt me prima. Het is een klein bakje dus je zou ook kunnen denken aan een iets grotere en duurdere binnenfilter.
Anders zou je kunnen denken aan een Eheim 2211 met een capaciteit van ruim 300 liter dacht ik.
Deze 2211 heb ik op een Aqua65 draaien.

Echt slechte filters maken ze niet meer.
De ene is duurder dan de andere, maar zoals vaak is het middensegment de beste optie.
Dan denk ik aan merken als Sera, Eden, JBL, Hydor, Fluval,...

Merken zoals Superfish en Sunsun zijn dan weer extreem goedkoop waar ikzelf liever afstand van hou.
Merken zoals Eheim zijn dan weer overpriced en teren op hun naam.

Je moet vooral kijken wat jij handig vindt. Want de gebruiksvriendelijkheid zal het grootste verschil maken.

Voor de kracht van de filter:
Reken 1-1.5 liter filtermedia(geen potinhoud) per 100 liter aquariumwater en een pompcapaciteit van 3-4x de bakinhoud per uur om effectief 1-1.5x over te houden.
Wattage en opvoerhoogte bepalen de kracht van de pomp. Hoe hoger, des te langer de pomp zal mee kunnen zonder onderhoud.

Op je profiel Geef je niet aan in welke stad of provincie dat je woont maar bij www.Wesdijk.nl zijn zeer ze tevreden over de Eden filters.
Nemen weinig ruimte in.
Heb zelf nog geen ervaring met dit merk.

Ik woon in Ossendrecht Noord Brabant.
Heb al een beetje op marktplaats zitten zoeken, maar wat ik interessant vind is ver weg en wil geen risico lopen dat hij dan lekt ofzo.

Ik ben verder de Eden 511 tegengekomen en die zal precies tussen dressoir en muur inpassen, de prijs is ook erg leuk, alleen geen idee of ze erg hoorbaar zijn.
Ook kan ik nergens vinden of dit filter een beetje te knijpen is mocht de stroming te hard zijn???

Verder vind ik ook de Tetra EX 600, maar die past eigenlijk niet tussen muur en dressoir.

Hier heb ik de JBL en deze is stil en prettig in het onderhoud. Wel met doorzichtige slangen maar deze kun je altijd vervangen.

Henk P. zei:
Op je profiel Geef je niet aan in welke stad of provincie dat je woont maar bij www.Wesdijk.nl zijn zeer ze tevreden over de Eden filters.
Nemen weinig ruimte in.
Heb zelf nog geen ervaring met dit merk.
Ikzelf heb er ook twee.
Het is geen filter met mandjes en dus iets meer vergelijkbaar met een Eheim classic. Maar idd een zeer goeie en betrouwbare filter.
Niet echt luidruchtig, maar zeker niet de stilste. Op een slaapkamer zou ik hem mijden.

Doorgaans is het lawaai recht evenredig met het wattage.

JurgenD zei:
Niet echt luidruchtig, maar zeker niet de stilste. Op een slaapkamer zou ik hem mijden.

Hmm, wij zijn echt redelijk gevoelig voor iets wat bromt oid en het interne filter hangt in een witte bak om hem aan het zicht te onttrekken en dat horen we dus heel de tijd brommen. Heb er ook al wat filterwatten tussen zitten en dan is het soms weg.

Ik best al wat filters gehad maar nog nooit zo'n stille buitenfilter als de Tetra EX 400!

Ik kan van onze lfs een Tetra ex600 aanschaffen voor 47,95 euro ivm oud model dus het is niet de plus: doen of niet doen???

Ik heb de 400 Plus gehad en nu een 600 zonder plus (maar de aansluiting van de 400, wat het verschil is tussen met of zonder plus, overgezet op de 600). Werkt top!

Ik zou het dus zeker doen!

Pff nog steeds geen beslissing gemaakt welk filter het gaat worden;
Oftwel de Tetra EX 600 (47,95)
of een JBL e701 greenline koningdag aanbieding bij mijn lfs voor 65 euro

Ik twijfel alleen of de JBL niet te zwaar is voor mijn 60 litertje???

Vanavond wil ik de knoop doorhakken zodat ik morgen een filter kan halen.

Je hebt ook de 401 maar die is misschien niet in de aanbieding.

Dus je zegt eigenlijk dat de e701 of EX600 te zwaar zijn???

De e701 lijkt me inderdaad wat te zwaar. Ik heb zelf een e401 op de 60cm en die heeft meer dan voldoende capaciteit met een behoorlijke stroming (als je hem niet knijpt).
Deze filters kun je beter niet meer dan de helft knijpen, dus denk dat de e701 dan te veel stroming gaat geven (of je moet iets als een hillstream willen gaan maken, dan is deze wel geschikt).

persoonlijk zou ik de e701 ook te sterk vinden, dat zou theoretisch bijna 12x de inhoud van je bak per uur zijn. praktijk wat minder maar nog kanon veel 😀

e401 zou 7,5x theoretisch per uur zijn. zal zo 4x per uur worden denk ik.

edit: die ex 600 plus zou theoretisch ook nog meer dan 10x per u je bak rondpompen. praktijk weer minder natuurlijk maar nog wat veel.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de visjes en garnalen door de bak geblazen worden hahaha, vooralsnog de volgende filters op mijn lijstje staan:

- Sera Fil Bioactive 130 (59,95)
- Tetra EX600 (47,95)
- Eden 511 (44,95)

60 euro is toch ook wel het maximale dat ik voor een filter uit wil geven.

Ik heb ook op MP gekeken en dichtbij vrij weinig te vinden helaas.

Welke van de 3 is voor nu de beste keus als op een gedeelde 1e plaats toch echt het geluid van het filter staat tezamen met de juiste filter capaciteit?

Mss nog andere filters die ik mis die max. 60 euro kosten en stil zijn?

Maar dan heb ik nog de kraantjes nodig en filtermateriaal denk ik?

Klopt en de kraantjes zijn los behoorlijk prijzig.

Ik zou gewoon voor die Ex600 van de aanbieding gaan,mooie koop!

en desnoods ietwat knijpen, maar misschien dat als het filter wat verzadigd raakt en de uitstroom wat minder word je hem ook gewoon volledig open kan laten staan.

Als het tussen die 3 gaat, zou ik voor de tetra gaan. De eden is zoals gezegd niet helemaal stil en als dat belangrijk voor je is, is dat wel een punt. De sera vind ik zelf dan net wat wat minder capaciteit hebben terwijl je er meer voor betaald. Verbruikt ook iets meer watt. Het beste passend zou de tetra ex 400 zijn als je daaraan kunt komen.

Zo vandaag de knoop doorgehakt en ook jullie adviezen in acht genomen en een JBL CristalProfi e401 GreenLine besteld, dit omdat ik geen golfslagbad wil en stil erg kan waarderen en mijn bakkie toch niet groot is.

Super keus, heb hem zelf ook :thumbs: is nog stiller dan het interne filter wat ik eerst had.

Dat is een goede keus want ik ben zelf over de 901 erg tevreden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan