Wat is er nieuw

Welke filter? Is het nodig? (25 liter)

• Onderwerp starter Onderwerp starter GoudFish
  • Startdatum Startdatum
G

GoudFish

Guest
Ik ben zojuist begonnen met mijn aquarium en ben benieuwd of een filter altijd nodig is?
Zelfs bij een klein aquarium van 25 liter?

Misschien handig om erbij te vermelden wat ik ermee wil gaan doen:
Wil eerst een mooi aquarium maken voor ik er bewoners in wil stoppen. Als het mooi groen gevuld is, met gezonde plantjes vind ik prachtig.
Mooi groen gras op de bodem en uiteindelijk misschien een klaar kleine bewonertjes.

Ik ben ontzettend nieuw en weet pas sinds 5 minuten het verschil tussen een pompje en een filter.
Maar sommige filters kan je dan weer aansluiten op een pompje?

ZOVEEL VRAGEN :S

Voor het eerste deel van je plan heb je idd niet echt een filter nodig.
Maar wat je wil is alles behalve gemakkelijk.
Een mooi grastapijtje is zo wat het moeilijkste wat er is bij onderwater planten.
Een 25 liter bakje is dan ook nog eens niet geschikt voor zo goed als iedere vis (enkele uitzonderingen daar gelaten)
Van zodra je er vis wil in steken heb je wel een filter nodig, tenzij je mss maar 1of 2 visjes neemt van enkele cm groot. Dan kan de bodem voldoende filter zijn.
Maar dit laatste zou ik zeker niet aanraden als je geen tonnen ervaring hebt.

Het beste filtertje die ik je, voor dat bakje, kan aanraden is een Eden 501 filtertje.
Dat is een externe potfilter(tje) waardoor je weinig plaats verliest in je bakje en nog eens goed wat filtermateriaal kan bevatten.

Ps, vergeet niet je fiter in te draaien gedurende een 3tal weken.
Meer uitleg daarover vind je wel als je hier op stikstofcyclus zoekt.

Ik gebruik op mijn 25 liter bakjes heel graag de Dennerle Scapers Flow. Een filter wat je aan de rand van je bakje hangt.
Maar dan moet je daarvoor wel de ruimte hebben en geen afgesloten kap.
Anders is hierboven benoemde Eden prima geschikt. Een intern filter zou ik niet doen. Zonde van de ruimte in zo'n klein bakje

Grasveldje is lastig maar goed te doen als je de juiste bodem, licht, CO2 en voeding gebruikt.
Kijk maar eens in mijn onderschrift, daar vind je allerlei soorten bakjes van 25 liter

Zelf vindt ik een 25 liter niet echt geschikt voor visjes maar meer voor garnalen of een solitaire Betta. Voor een filter kun je denk aan de SF Aquaflow 100 of een Aquaell mini pat.

Grasveldje is lastig maar goed te doen als je de juiste bodem, licht, CO2 en voeding gebruikt.
Kijk maar eens in mijn onderschrift, daar vind je allerlei soorten bakjes van 25 liter
Klopt inderdaad maar voor een starter vaak best wel moeilijk nog denk ik 😉

Klopt inderdaad maar voor een starter vaak best wel moeilijk nog denk ik 😉
Welnee.
Goede Led erboven, zak soil erin, plantjes erin, CO2 aansluiten, de wekelijkse verplichte waterwissels doen, dagelijks de bijhorende voeding erin en laat maar groeien die handel.
Da's echt geen hogere wiskunde.

Brainfart; zal er eerdaags eens een 'noob-proof' tutorial van maken. :thumbs:

Oke oke, wat fijn al die reacties!
Ik zat zelf ook te kijken naar een HOB inderdaad. Vond deze: Dennerle Scapers Flow, wel erg prijzig. Dan valt SF Aquaflow 100 meer in mijn prijs klasse.

En inderdaad zat ik ook te kijken naar solitaire Betta. Zien er op de plaatjes prachtig uit!

Cornelius, je bakken zien er echt prachtig uit! Dat is zeker mijn einddoel (ooit)

Welnee.
Goede Led erboven, zak soil erin, plantjes erin, CO2 aansluiten, de wekelijkse verplichte waterwissels doen, dagelijks de bijhorende voeding erin en laat maar groeien die handel.

Je hebt helemaal gelijk en een tutorial zal erg van pas komen! Wat je namelijk vaak ziet bij beginners is dat de verkeerde hardware gekocht wordt. Waar jij het nu over hebt is best een investering, die een nieuwe aquariaan waarschijnlijk niet zomaar doet. Men koopt een superfish bakje, daar zit een filter(tje) bij en een lamp(je) en dan hopen dat het net zo mooi wordt als de bakken van Cornelius. Dat zal natuurlijk nooit lukken.

Welnee.

Niet voor ons maar veel beginners weten niets af van voeding of van de behoeften van een plant en willen soms al helemaal niks met co2 van doen hebben. Natuurlijk kun je met goed inlezen een eind komen maar ja dat ontbreekt er dan weer vaak aan.
Zelf denk ik dat een starter beter met niet teveel licht kan starten en wat makkelijke planten en met wat ervaring dan stapjes vooruit kan maken. Zo ben ik ook ooit begonnen met een 60cm met 15W T8 :DD :DD

Oke oke, wat fijn al die reacties!
Ik zat zelf ook te kijken naar een HOB inderdaad. Vond deze: Dennerle Scapers Flow, wel erg prijzig. Dan valt SF Aquaflow 100 meer in mijn prijs klasse.

En inderdaad zat ik ook te kijken naar solitaire Betta. Zien er op de plaatjes prachtig uit!

Cornelius, je bakken zien er echt prachtig uit! Dat is zeker mijn einddoel (ooit)
Tis geen goedkope hobby 😉 Tenminste; niet als je echt iets van je bak wilt maken.
Hoe groter het filter; hoe beter voor de stabiliteit van je ecosysteem. Heb je niet afdoende filtercapaciteit, kun je heel snel algen krijgen - ook zonder levende have overigens.
Hoe meer planten, hoe groter de kans dat je het wint van algen. Heb je weinig planten, krijgen algen sneller de overhand, maar goed planten kosten ook niet niks.
En hoe beter de verlichting (en co2), hoe meer verschillende planten je kunt laten groeien. En tuurlijk kun je het met een bureaulampje en een knap peertje af, maar dan ben je wel beperkt in je plantenkeuze.

Ik las ergens dat je graag een bak vol planten wil; ik zou dan zeker een goede soil willen aanraden. 3 liter Tropica kost je plusminus 15 euro, is afdoende voor jouw bak. De juiste fertilizer is ook essentieel, zorg dat je een all-in-one hebt of alle losse poeders haalt en zelf mixt. Let op, veel fertilizers worden verkocht als all-in-one, maar zijn dat niet. Er staat dan specifiek op dat ze geen nitraat en/of fosfaat bevatten, welke beide een macrovoedingsstof zijn voor je planten. Verder raad ik een wekelijkse waterwissel van 50% aan, op die manier voorkom je een opbouw aan afval- en voedingsstoffen in de waterkolom en hou je de alggroei in toom.

Even in een notendop.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan