Wat is er nieuw

Welke filter kan ik het beste kopen

Talietje

Member
Lid geworden
18 november 2024
Leeftijd
33
Hoi,

Ik heb een aqualantis splendid 80 aquarium met 146l water. Nu heeft de originele buitenpomp het begeven de kop lekt water. (2ehands overgekocht inclusief het aquarium naar met aansluiten lekte hij dus) Dus nu wil ik een nieuwe pomp kopen. Ik wil er 1 die makkelijk schoon te maken is en die niet compleet leeg loopt als je hem wilt verschonen.

Nu zat ik te kijken naar de jbl cristalprofi e702 greenline, de Eheim professionel 4 250, en de oase biomaster 2 250.

Welke is het beste en het makkelijkste en stilste?

Alvast bedankt

In principe zijn ze alle 3 goed qua merk maar als het gaat om gemak is de Oase biomaster erg goed wat betreft voorfilter. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor de 350.

Ik zou de JBL 902 nemen want die houdt zo n 450 netto over dus 3x de inhoudt van je bak.

Ik stem ook voor de oase 350, ik heb hier zelf twee JBL 902's op een Lido 200, en vind ze samen amper genoeg flow geven, vind ze behoorlijk tegenvallen helaas. De oase maakt ook een stuk makkelijker schoon met het aparte voorfilter.

Een vraag voor de zekerheid @Talietje neem je de Oase met verwarming? Dan heb je met de 350 en meer filtervolume en meer vermogen qua verwarming dan bij de Oase biomaster 250 therm pro.

Een vraag voor de zekerheid @Talietje neem je de Oase met verwarming? Dan heb je met de 350 en meer filtervolume en meer vermogen qua verwarming dan bij de Oase biomaster 250 therm pro.
Zonder verwarming. Ik heb een lossen buiten verwarming die tussen de invoerslang zit.

Ik stem ook voor de oase 350, ik heb hier zelf twee JBL 902's op een Lido 200, en vind ze samen amper genoeg flow geven, vind ze behoorlijk tegenvallen helaas. De oase maakt ook een stuk makkelijker schoon met het aparte voorfilter.
Ik heb hem jaren op een 190 liter bak gehad en die gaf een prima circulatie die 902.

Eheim (https://eheim.com/en_GB/aquatics/technology/external-filters/experience/), alle onderdelen goed verkrijgbaar en stabiel. Slangen zijn makkelijk los te koppelen om het filter schoon te maken, daarna ff in de gootsteen tot de rand vullen, kop losjes laten zakken en dichtklikken en hij kan weer aangesloten worden.

Ben zelf niet zo van meerdere functionaliteiten in 1 en techniek verstoppen. Zie graag af en toe een lampje wat aan gaat zodat ik weet dat het nog werkt.

Ben zelf niet zo van meerdere functionaliteiten in 1 en techniek verstoppen. Zie graag af en toe een lampje wat aan gaat zodat ik weet dat het nog werkt.
Het fijne is dat de verwarming bij Oase niet vast ingebouwd is. Je kunt kiezen wat je wilt gebruiken. Het wordt compleet geleverd ook met een afsluitdop als je de verwarming niet gebruikt. En de startknop, ontluchten, werkt echt perfect. Ik heb ook een Oase Biomaster 350 thermo.

Zie graag af en toe een lampje wat aan gaat zodat ik weet dat het nog werkt.

Je kan de OASE build-in-verwarming ook 1 graad lager zetten, zo kan je/hij/zij op de bestaande in-line-verwarming blijven "kijken" 😎
Als je bestaande in-line-verwarming onverwacht toch kapot gaat neemt de build-in-verwarming het over (minus 1 graad), nog meer zekerheid als je dat wilt 😉

Laatst bewerkt:
Iedereen raad een merk aan. Maar zullen we eens beginnen met de vraag; Wat is het budget voor een filter?

Nu zat ik te kijken naar de jbl cristalprofi e702 greenline, de Eheim professionel 4 250, en de oase biomaster 2 250.
Laat ik het dan even zo formuleren.
  • Een JBL 902 heeft maar een beetje meer netto l/h dan een 702. De winst zit hem vooral in het filtervolume. Dus ik zou dan eerder de 902 kiezen.
  • De Oase 250 zit qua prijs heel dicht bij Eheim.
  • Wat betreft onderhoud heeft de Oase (350) mijn voorkeur.
Maar alle 3 zijn ze goed. Jij @Talietje
maakt de keuze, ook in het filtermateriaal. Een minstens zo belangrijk aspect. Zuiver water is gezond water.

Iedereen raad een merk aan. Maar zullen we eens beginnen met de vraag; Wat is het budget voor een filter?
Mijn budget is tot 200 euro ongeveer. Maar het liefste goedkoper.

Laat ik het dan even zo formuleren.
  • Een JBL 902 heeft maar een beetje meer netto l/h dan een 702. De winst zit hem vooral in het filtervolume. Dus ik zou dan eerder de 902 kiezen.
  • De Oase 250 zit qua prijs heel dicht bij Eheim.
  • Wat betreft onderhoud heeft de Oase (350) mijn voorkeur.
Maar alle 3 zijn ze goed. Jij @Talietje
maakt de keuze, ook in het filtermateriaal. Een minstens zo belangrijk aspect. Zuiver water is gezond water.
Klopt ik had inderdaad gezien dat de eheim en de oase kwa prijs dicht bij elkaar liggen. Vandaar ook mijn vraag welke beter was en over de jbl dan omdat die prijs lager ligt.

In principe zijn ze alle 3 goed. Je kunt in principe zo denken... Koop ik bijvoorbeeld een JBL 902 dan kun je van het prijsverschil Siporax aanschaffen en vissen. Maar qua onderhoud steekt een Oase er ver bovenuit.

Persoonlijk gebruik ik voor het voorfilter groffe sponzen 10ppi. Die heb ik apart aangeschaft. De meegeleverde zijn te fijn.

Kijk, nu komen we verder. Dan kom je toch bij de JBL filters uit denk ik.
Bij Hornbach zijn ze redelijk geprijst. Dan zou ik kiezen voor een 902 of 1502.
https://www.hornbach.nl/c/dieren-aq...aquariumfilters/aquarium-buitenfilters/S5698/
Hornbach is qua filter goedkoper dan een LFS en Siporax hebben ze daar ook. Aan een doos heb je genoeg. Biologisch materiaal (siporax) zou ik niet onderin doen.

En Talientje, een 1502 die @Fozzy noemt heeft netto een 900 l/h.

Een tip wil ik nog geven, heb daar zelf goede ervaringen mee.

Gebruik silicone spray van JBL of Eheim voor de startknop. En voor de grote rubberen ring in de pompkop rand zuurvrije vaseline. Elke bouwmarkt heeft dat.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8026/jbl-cristalprofi-e902-greenline?country=nl

Laatst bewerkt:
Kijk, nu komen we verder. Dan kom je toch bij de JBL filters uit denk ik.
Bij Hornbach zijn ze redelijk geprijst. Dan zou ik kiezen voor een 902 of 1502.
https://www.hornbach.nl/c/dieren-aq...aquariumfilters/aquarium-buitenfilters/S5698/
Ik zat te kijken bij aquastore xl op de site daar hebben ze nu ook al Black friday acties en alle 3 de pompen die ik noemde vallen dus binnen mijn budget. Ik wist alleen niet welke het beste is.

Goedkoop is in het geval van filters duurkoop, je filter is je basis voor de waterkwaliteit. Om die reden zou ik uit jouw lijstje voor Eheim of anders Oase gaan. Zonde als je bak niet goed draait door een inferieure pomp.

Goedkoop is in het geval van filters duurkoop, je filter is je basis voor de waterkwaliteit. Om die reden zou ik uit jouw lijstje voor Eheim of anders Oase gaan. Zonde als je bak niet goed draait door een inferieure pomp.
Dus jij vindt JBL inferieur, denk dat er veel leden zijn, incluis ikzelf die deze ervaring niet delen, @jessicapilon ?

Dus jij vindt JBL inferieur, denk dat er veel leden zijn, incluis ikzelf die deze ervaring niet delen, @jessicapilon ?
Ik adviseer alleen een JBL omdat ik er goede ervaring mee heb net als andere leden maar ik heb ook wel goede ervaringen met Eheim. Er zijn vast meer goede merken maar gelet op de inhoudt dacht ik gewoon aan een 902.
Er zijn ook genoeg leden die met een Eheim of een Oase ellende hebben dus dat kan bij elk merk voorkomen en je kan pech hebben.

Ik adviseer alleen een JBL omdat ik er goede ervaring mee heb net als andere leden maar ik heb ook wel goede ervaringen met Eheim. Er zijn vast meer goede merken maar gelet op de inhoudt dacht ik gewoon aan een 902.
Er zijn ook genoeg leden die met een Eheim of een Oase ellende hebben dus dat kan bij elk merk voorkomen en je kan pech hebben.
John, Albert reageerde op mij.

Ja, maar ik weet dat John ook wel goede ervaringen heeft met JBL. Net zoals ik. En ik had op mn fusion
150 destijds eerst 1x Eheim Prof 4/600 en 1x Eheim Prof 4/350e maar beide vervangen door een JBL e 1502. En die waren veel stiller en beter in onderhoud en stroming.

Maar wat John zegt. Met elk merk zijn er door gebruikers wel problemen gemeld. Ook hier op het forum wel.

Haha, ja ik las mn naam met het vraagteken😉
Ik dednk dat je net als met welk artikel dan ook soms gewoon pech kan hebben met iets maar dat heb ik nog niet met JBL meegemaakt maar dat neemt niet weg dat dit nog kan gebeuren.

Als je dicht bij Amersfoort woont kun je eens informeren bij Utaka, die heeft de Eheim filters afgeprijsd. Ik vind het fijne filters, Sera en Oase filters vind ik ook goed.

Als je dicht bij Amersfoort woont kun je eens informeren bij Utaka, die heeft de Eheim filters afgeprijsd. Ik vind het fijne filters, Sera en Oase filters vind ik ook goed.
Helaas woon ik daar niet bij in de buurt haha. Ik woon in provincie Zeeland dus moet denk ik online bestellen. Ik zat te kijken bij aquastore xl.
Maar alsnog bedankt

beetje off topic maar nu de Blokker nog open is…….
https://www.blokker.nl/blokker-afwasteil-met-plug/3525464.html

Deze afwasteil is prima om je filter in te plaatsten, de “holle” onderkant heb ik opgevuld voor een stabiele plaatsing en om trillingen te absorberen, ook om gemakkelijk te kunnen schuiven/tillen aan handvatten

1000018323.jpg

@BlupGup mijn reserve afwasteil :stom:
1000018326.jpg

1000018325.jpg

1000018327.jpg

Laatst bewerkt:
Zou er ook voor zorgen dat je een backup hebt van een soortgelijk filter waar je bij uitval het filtermedia in kunt overzetten. Je zal altijd zien dat die ellende zich voordoet op een dag dat de winkels net niet open zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan