Wat is er nieuw

Welke filter voor mijn nano bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rickjuuh
  • Startdatum Startdatum
R

Rickjuuh

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds enkele weken een nano aquarium draaien van ongeveer 20 liter.
Omdat het aquarium kwa ruimte natuurlijk beperkt is vroeg ik me af zijn er mogelijkheden om hier een externe filter aan te koppelen.

Het nadeel van veel filters is namelijk dat de stroming te sterk wordt voor mijn kleine bak.
Een hang on filter is eventueel ook mogelijk, mits deze doorzichtig is en dus het zicht niet belemmerd.

Ik hoor graag of jullie ideeen hebben 🙂

Komen er garnalen in het bakje Rick?

Als je op aliexpres zoekt op nano filters intern dan kom je er tegen van 100L per uur. Dat is bruto. Netto hou je dan nog geen 5x je bakinhoud per uur over. Valt wel mee dan toch met de stroming?

Of moet het per se extern zijn?

Er komen inderdaad garnalen in. Het liefst heb ik een externe filter zodat ik meer plaats in het aquarium zelf over houdt. Dus intern in voor mij geen optie 😉

Is het misschien mogelijk om een eheim 2011 te nemen en deze flink te knijpen?

Of is dit iets te veel van het goede?

Een HOB filter is toch geen intern filter...:stars:
en het voorbeeld wat ik gaf heeft ook nog eens een instelbare flow.

Een HOB filter is toch geen intern filter...:stars:
en het voorbeeld wat ik gaf heeft ook nog eens een instelbare flow.
Dat klopt helemaal 😉

Ik zei externe filter omdat tikki het had over interne filters .

Ik zie bij de filter waarvan je de link stuurde staan dat hij 120 liter per uur pompt. Is dit voldoende voor de bak?

En welke filtermateriaal zou je dan het beste kinnen gebruiken

Ja, 120l/u dat is wel voldoende. Zelf zou ik het simpel houden met wat blauwe spons en misschien wat wit filtermat.

Maar misschien dat ander forumleden daar nog een ander advies voor hebben?

Voor zo n nano zou ik de garnaal veilige Aquaell mini pat kopen.

Ik zou ook voor de aquaell mini pat gaan, stil en garnaalveilig.

Klopt alleen wil ik eraan toevoegen dat je het beste de bijgeleverde grovere spons kan gebruiken omdat de fijne vrij snel dicht gaat zitten.

ja die aquaell en de dennerle eck wordt veel geadviseerd maar ik vind ook het nadeel dat je ze ziet en dat ze ruimte kosten. er moeten toch ook goeie externe zijn?

Op een bakje van 20 liter zal dat vaak erg lastig worden omdat blijven d knijpen vaak niet goed is voor je filter. Er zijn dure modellen die je kan regelen maar ja dat is een andere prijsklasse. Ik gebruik ook de mini pat en ja je ziet hem maar ja dat heb je dus met die kleine bakjes en misschien kun je er een leuke snelgroeier voor zetten.

Een 2211 heeft al rond de 350 liter en dat is een grote overkill op zo n bakje en dat zou ik zeker niet doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan